H.M.S Endeavour Bark 1768

Netjes Dirk. Zo'n papiertje doet het. Kijk ook dat je verticale lijnen zet met de wandtouwen gelijk. Vooral in het begin trek je ze naar elkaar toe. Eerste wand wat ik maakte had dat ook. Het wordt dan steeds krommer. Door een beetje speling op de weeftouwen te laten voorkom je dit. Maar ze lopen mooi horizontaal in elk geval.

Nog een klein puntje, je moet de touwen van voor naar achter leggen en om en om met stuurboord bakboord. Zo voorkom je ook dat je de masten krom trekt. Ik zie nu dat je 1 kant maar gedaan hebt.
 
Goede tip voor de volgende keer @Stephan Kertész .
Dat zie je bij mij ook helaas en ik had het al door vandaar dat ik nu, als ik zie dat de want touwen naar elkaar gaan ik het touw al iets laat vieren. Het is best een rot klusje ...teveel spanning en ze trekken naar elkaar en te weinig spanning is een slappe draad.
 
Per stuk om de masten heen gelegd.
Alleen ik kreeg het niet voor elkaar om het touw in elkaar te vlechten dus met een druppel lijn vastgezet.
Hallo Dirk,
De hoofdtouwen van het want porden normaal per 2 aangebracht.
Je neemt een eind touw dat 2x zo lang is, legt het rond het masthoofd, en legt dan een plat bindsel op de 2 touweinden. Voor je dit bindsel borgt en de eindjes afsnijdt, schuif je het tot op de plaats waar je het wil hebben.
Op deze manier, die ook nog met de werkelijkheid overeenkomt, speelt het geen rol of je volledige masthoofd al opgebouwd is.

Is het aantal hoofdtouwen oneven, dan ligt er ofwel een hoofdtouw met een lus naar elke kant ( 2 bovenste op de tekening), ofwel zijn ze in elkaar gewerkt (2 onderste op de tekening), al de andere zijn met een bindsel uitgevoerd..
IMGP4874.JPG


succes er mee :)
 
Hier heb ik wat aan. Ik zal de forremast zo gaan maken.
Dank voor je tips. :yes::thumbsup:

@Stephan Kertész
De touwen zitten niet dusdanig strak dat de masten krom zouden gaan trekken naar 1 kant. (Je kan er geen gitaar mee spelen zeg maar :p).
 
e kan er geen gitaar mee spelen zeg maar
Bij mijn Victory wel dus, bij wijze van spreken :)
Als je de talrepen om en om naspant, telkens controlerend of de mast nog recht staat, kan je er flink wat spanning op zetten. De stagen zorgen er dan voor dat je de mast niet achterover trekt.
Dus eerst hoofdtouwen leggen en de talrepen voorlopig inscheren maar niet afbinden (door de 6 gaatjes waar ze door lopen, blijven ze mooi op spanning staan, ook zonder borgen), dan de stagen aanbrengen en afwerken, en dan pas de talrepen aantrekken en afbinden rond de onderzijde van de hoofdtouwen. Kan niet mis gaan zo :) En dan trek je de hoofdtouwen niet zo naar elkaar met de weeflijnen.

Proberen maar :)
 
Mooi recht ook. Je ziet dat het beter is als bij de candalaria. Oefening baart kunst.
Officieel horen de weeflijnen parallel te lopen met de rusten. Misschien voor het volgende schip. Ik zou voor hier zo verder gaan.
:thumbsup::thumbsup:
 
Dank je Stephan..
Maar als ik dat had gedaan hadden ze scheef uitgekomen aan de bovenkant. Dat zal geen gezicht zijn geweest.
Omdat de rusten ook niet haaks lopen maar met de boeg mee.
In de tekening staat het ook zoals ik gedaan heb. Maarja in hoeverre is die accuraat..
 
Ik leer elke dag @Hans Groenenberg ...mede dankzij de tips van de grootmeesters hier ;).

Zoals jij het zegt staat het ook hier beschreven en getekend. " straight to the waterline"
Ik denk dat het bij ieder schip anders is. Bij mijn vorige model lopen de rusten ook gelijk met de waterlijn en zijn de weeflijnen automatisch ook gelijk aan de waterlijn.

2 fotootjes voor vergelijking
20210817_162705.jpg

La Candelaria
Hier lopen de rusten wel met de waterlijn gelijk.

20210817_162855.jpg

Endeavour

Het gaat om de middelste 2 rusten die op de eerdere foto's te zien zijn. De achterste loop ook met het schip mee
De voorste loopt wel gelijk met de waterlijn.
 
Ik heb achter de touwen een heel klein strookje hout bij geplaatst. 1x1mm.
Zo leek het mij dat de touwen evenredig recht kwamen te staan.
Dit stond ook niet in de tekeningen maar met wat onderzoek en spieken van andere schepen zag ik het vaker dus heb ik het ook zo toegepast.

20210825_125600.jpg
20210825_125524.jpg
20210825_125537.jpg
 
Op sommige foto's lijkt het of het touw glimt.
Dat komt omdat er een hele felle LED lamp op schijnt op 10cm afstand, waardoor de lijm ging glimmen.

Op de foto's glimt het.. maar in het echt valt dit reuze mee.
 
Ja klopt er staat een daglicht lamp van bijna 1200 lumen op te schijnen op 10cm afstand.

1 voordeel... ik hoefde de flits van mijn telefoon niet te gebruiken.. :rofl::rofl::rofl::p
 
Mooi Dirk. Dat houtje is een spreiworst. Meestal gemaakt van een dik stuk bekleed touw. Maar een houten latjes is ook prima.

En dat glanzen op de foto heb iedereen. Macrofotografie laat ook meer zien dan voor een normaal oog zichtbaar is.
 
De juiste benaming is hier Spreeworst:)
De 'spreeworst' is een gekleed stuk zwaar touw op de plek waar het puttingwant het hoofdtouw verlaat. Het puttingwant wordt daarop vast gezet.
De 'spreilat' is een dunne beklede lat om de hoofdtouwen van het want onderling op afstand te houden en het verdraaien van de jufferblokken te voorkomen en vlak daarboven.
Info komt overigens niet van mezelf maar vond ik bij een gerespecteerd bouwer uit Zeeuws Vlaanderen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top