Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Je bent al weer bijna klaar Piet!
Inderaad, hierna nog één ra, ankers en vlaggen. Ze gaan zeer binnenkort mijn flat verbouwen, dus ik hoop dat ze voor die tijd af is want dan kan ik een week of 6 niet bouwen :(.
 
Laatst bewerkt:
Afhangen grote ra;
vandaag de toppenanten, draaireep en het rak gezet,

Voorkant, zicht op de toppenanten en de dubbele draaireep (idem als de fokkera,
Bekijk bijlage 437880

De reep aan de achterkant en het rak van touwwerk, (neerhaler van het rak moet er nog op en word belegd aan een ring aan bb schuin achter de mast),
Bekijk bijlage 437881

De kardeel talie met kardeelknecht en de toppenanten zijn belegd op de buitenste nagels van de nagelbank voor de mast, ze zitten nog niet helemaal vast omdat ze misschien nog een nagel moeten opschuiven i.v.m. de schoten van het marszeil, die waarschijnlijk iets verder naar buiten staan als de toppenanten waardoor de lijnen op deze manier kunnen kruisen.
Bekijk bijlage 437882

Ik vind het altijd wel een mooi zicht als alle ra's recht en gelijk hangen,
Bekijk bijlage 437883

en het hele plaatje,
Bekijk bijlage 437884
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::yes:
 
Vandaag de brassen, schoten en boelijns gezet van de grote ra;

Op de foto; bras en schoot aan stuurboord, de schoot staat wat verder naar achteren als in het voorbeeld van de beschrijving en gaat door een gat in de verschansing (s boven het pijltje) naar het belegpunt (kruishout).
De bras is vast gezet aan een ring (<r) en loopt dan via het brasblok aan de ra-nok naar het geleideblok (gb>) eveneens via een gat in de verschansing naar het belegpunt (achterste kruishout)
JPG_2044_6584_bewerkt-1.jpg


Belegpunten bras(B) en schoot (S)
JPG_2046_6585_bewerkt-1.jpg


Boelijns, (BS)- boelijn stuurboord en (bb)- boelijn bakboord (eigenlijk moeten er 3 spruiten aan volgens de beschrijving, maar dat heb ik te laat gezien, misschien zet ik later nog een spruit bij)
JPG_2047_6586_bewerkt-1.jpg


Geleide blokken aan het grootstag (g>) en de beleg punten op de laatste korvijnnagels van de nagelbanken (b>)
JPG_2049_6587_bewerkt-1.jpg


En het hele plaatje... Nog één ra te gaan, ankers en vlaggen...
JPG_2057_6590_bewerkt-1.jpg
 
Prachtig hoor, ik geloof dat ik deze manier van zeilen afhangen nog mooier vind dan helemaal loshangend:):)
Is ook zo, de zeilen hangen in principe toch aan de ra's en je houdt mooi zicht op je model. Maar het is nog een heel kunstje om dit netjes voor elkaar te krijgen Peter, dus echt makkelijker als volle zeilen...?
 
@*Hans* , is er nog een specifieke reden dat je wel de schoten van de fok en grootzeil aanbrengt, maar niet de halzen ? Ik overweeg om die er ook bij te zetten en heb daar al een plannetje voor klaar liggen, wat vind je van het idee ?
 
Piet, Je bent uiteraard volledig vrij om het model te tuigen zoals je wil, en ik denk dat het schip naast schoten waarschijnlijk ook halzen gehad zal hebben.
Ik heb echter de tuigage niet te complex willen maken en omdat de zeilen bij mijn model gereefd zijn heb ik dus wel boelijns aangebracht, maar geen halzen.
Ik zeg er wel heel eerlijk bij dat ik daar ook niet één twee drie aan gedacht heb indertijd :-(
Het model heeft ook geen botteloef, en die zal er waarschijnlijk ook wel op hebben gezeten.

Het zijn relatief makkelijk aan te brengen aanpassingen, waarbij de halzen van de fok naar een simpel te maken botteloef gaan (de botteloef kan een stukje 2 x 3 zijn, met twee gaatjes erin, en door het galjoen schuin naar beneden gestoken - waarbij je even kunt prakkiseren hoe deze verder vast zat), en de halzen van het grootzeil door twee openingen met schijven in de romp, een stukje voor het kasteel. Draad te beleggen op de knechten in de bak.

Maar er zijn meer dingen waar je over kunt discussiëren. Er zit op het model geen blinde, terwijl die er volgens Emke zijn tekeningen wel op zat (uit het boek over het schip van Barentsz van Ab Hoving en Cor Emke). Maar op de tekening van Gerrit de Veer in het originele verslag (één van de laatste afbeeldingen in de bouwbeschrijving van het model) is ook geen blinde te zien. Ik heb me daar op gebaseerd.
 
Piet, Je bent uiteraard volledig vrij om het model te tuigen zoals je wil, en ik denk dat het schip naast schoten waarschijnlijk ook halzen gehad zal hebben.
Ik heb echter de tuigage niet te complex willen maken en omdat de zeilen bij mijn model gereefd zijn heb ik dus wel boelijns aangebracht, maar geen halzen.
Ik zeg er wel heel eerlijk bij dat ik daar ook niet één twee drie aan gedacht heb indertijd :-(
Het model heeft ook geen botteloef, en die zal er waarschijnlijk ook wel op hebben gezeten.

Het zijn relatief makkelijk aan te brengen aanpassingen, waarbij de halzen van de fok naar een simpel te maken botteloef gaan (de botteloef kan een stukje 2 x 3 zijn, met twee gaatjes erin, en door het galjoen schuin naar beneden gestoken - waarbij je even kunt prakkiseren hoe deze verder vast zat), en de halzen van het grootzeil door twee openingen met schijven in de romp, een stukje voor het kasteel. Draad te beleggen op de knechten in de bak.

Maar er zijn meer dingen waar je over kunt discussiëren. Er zit op het model geen blinde, terwijl die er volgens Emke zijn tekeningen wel op zat (uit het boek over het schip van Barentsz van Ab Hoving en Cor Emke). Maar op de tekening van Gerrit de Veer in het originele verslag (één van de laatste afbeeldingen in de bouwbeschrijving van het model) is ook geen blinde te zien. Ik heb me daar op gebaseerd.
Bedankt Hans, ik vroeg het me zomaar af, je antwoord is duidelijk.
 
Vandaag de brassen, schoten en boelijns gezet van de grote ra;

Op de foto; bras en schoot aan stuurboord, de schoot staat wat verder naar achteren als in het voorbeeld van de beschrijving en gaat door een gat in de verschansing (s boven het pijltje) naar het belegpunt (kruishout).
De bras is vast gezet aan een ring (<r) en loopt dan via het brasblok aan de ra-nok naar het geleideblok (gb>) eveneens via een gat in de verschansing naar het belegpunt (achterste kruishout)
Bekijk bijlage 438069

Belegpunten bras(B) en schoot (S)
Bekijk bijlage 438071

Boelijns, (BS)- boelijn stuurboord en (bb)- boelijn bakboord (eigenlijk moeten er 3 spruiten aan volgens de beschrijving, maar dat heb ik te laat gezien, misschien zet ik later nog een spruit bij)
Bekijk bijlage 438072

Geleide blokken aan het grootstag (g>) en de beleg punten op de laatste korvijnnagels van de nagelbanken (b>)
Bekijk bijlage 438073

En het hele plaatje... Nog één ra te gaan, ankers en vlaggen...
Bekijk bijlage 438074
nice:yes:
 
Vandaag iets anders dan het tuigwerk en me bezig gehouden met de beide ankers. De gegoten metalen ankers schoon gemaakt, bramen verwijderd en andere onregelmatigheden en daarna de stokken gemaakt van 4 stukjes hout van 55 mm lang, ong. 3 mm dik en 6 mm breed (ik zou niet weten wat voor houtsoort het is, ziet er wel mooi uit), de openingen voor de ankerschacht uit de stokjes gevijld, daarna verlijmd en in vorm geschuurd met de hand, dus dat was wel ff werk. De ankerstokken zijn uiteindelijk 47 lang geworden en aan drie kanten taps geschuurd, de grootste breedte (bij de schacht) is nu 5 mm en 4,5 mm dik,
JPG_2062_6593_bewerkt-1.jpg
 
Perenhout :)
Ik zaag deze uit reststukjes hout wat te kort is voor plankjes. In dit geval was dat een kleine partij peer die ik nog had liggen.
Mooi hout Hans, geen last van vezels, goed te bewerken en super glad na het schuren, zou je ook mooie nagelbankjes / betings van kunnen maken....
 
Perenhout is vanwege de structuur ook erg goed geschikt voor houtsnijwerk.
 
De beide ankers aan het model gehangen, ik heb dat deze keer op twee verschillende manieren gedaan, stuurboord anker hangt in de kattalie die bevestigd is aan de fokkerust (bouwbeschrijving) en bakboord anker is aan het galjoen geborgen met twee rustlijnen,

Bakboord;

JPG_2075_6596_bewerkt-1.jpg


stuurboord; waarbij B> het dubbelschijf blok van de talie is aan de fokke rust, KT> is de kattalie en OB> het onderste dubbelschijf blok van de kattalie met de haak,
JPG_2077_6598_bewerkt-1.jpg


detail van het anker aan stuurboord (zichtkant),
JPG_2078_6599_bewerkt-1.jpg


Het anker aan stuurboord is met een drupje slow zap op het galjoen gelijmd zodat het niet kan bewegen,
JPG_2076_6597_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top