Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Bedankt voor de termen ! Die moet ik (ook) nog leren.

De kiel is vastgelijmd, net als een stuk van de omlijsting van het kajuitgedeelte met de patrijspoortjes en de rand van de verschansing. Heet die lat dan het ‘potdeksel’ ??

8806030A-F099-4628-BCEA-34EB3FEBF9F5.jpeg


24F03F9D-FB06-4BD2-8D9F-832881FC22D3.jpeg


Om later de schroef te kunnen plaatsen moest het gat daarvoor wat uitgeboord worden. Er zal lijm in, denk ik.
C54CC81D-B8F8-4AAC-83ED-91A66D04C33A.jpeg


5BEBC654-6928-48EF-B199-A9321AF5046E.jpeg


Daarom het uitboren: deze balk, waar later het roer tegenaan komt, zit anders in de weg.
70AC80EC-DBC7-4BF0-9D92-C84195D104C3.jpeg


Het ‘rahout’ !
F06A4A1C-A4CA-4085-AC11-7A37B902E88B.jpeg


473E19B8-33E3-4746-9972-83D8E9E2EEED.jpeg


B8E2EC6C-FE0D-4662-BAA9-F4335C8762A9.jpeg


2D415476-55D3-4A01-96CA-0AF63FE34DC8.jpeg


Ik heb nog lang niet de precisie van de cracks hier, maar er zit een stuk tegenaan !
E07AF056-FA2D-49A5-B4BA-9A93D24A4408.jpeg
 
Van de twee randen die je daar hebt vastgelijmd is de onderste, die het hele schip rond gaat, het rahout. De rand daarboven, die op plaatsen onderbroken word, de potdeksel.
Zeg ik dat zo goed @pietsan of anderen? Ben zelf ook aan het oefenenen:)
 
Van de twee randen die je daar hebt vastgelijmd is de onderste, die het hele schip rond gaat, het rahout. De rand daarboven, die op plaatsen onderbroken word, de potdeksel.
Zeg ik dat zo goed @pietsan of anderen? Ben zelf ook aan het oefenenen:)
Er komt nog een witte rand bij, 4 mm onder het ‘rahout’ (de bovenste witte rand op de foto).

FFDABC88-C402-4CD4-BAB1-A0EACB398D1A.jpeg
 
Dat is een berghout, eigenlijk is het rahout ook een berghout, maar omdat middeleeuwse schepen geen verschansing hadden was dat het berghout waar de onderste ra's op rusten, vandaar dat het een rahout heet
 
Ik weet niet of "het" potdeksel bestaat, maar potdekselen is een term voor beplanking die over elkaar heen aangebracht is. De scheepswand boven het rahout of de deklat op het dek heet vertuining of fortuining (at least bij 17e eeuwse schepen) en dit werd vaak gepotdekseld.
Affijn, nu ben je nog niks wijzer, maar je hebt er weer wat termen bij.
 
Een (misschien stomme) vraag tussendoor: hoe zit het eigenlijk met de ‘houdbaarheid’ van verschillende lijmen ? Ik heb een jaar of 20 geleden nogal wat plastic modelletjes van Amerikaanse klassieke auto’s gebouwd, en daar vielen na jaren (en een aantal verhuizingen) de kleine onderdeeltjes bij bossen af. Die modellen waren gelijmd met van die Revell modelbouwlijm.

Loop ik het risico met secondenlijm dat over een flink aantal jaren mijn schip uit elkaar begint de donderen ?
 
Ik weet niet of "het" potdeksel bestaat, maar potdekselen is een term voor beplanking die over elkaar heen aangebracht is. De scheepswand boven het rahout of de deklat op het dek heet vertuining of fortuining (at least bij 17e eeuwse schepen) en dit werd vaak gepotdekseld.
Affijn, nu ben je nog niks wijzer, maar je hebt er weer wat termen bij.
Het 'potdeksel' bestaat wel degelijk Hans en is een balk of dikke plank die de koppen van de inhouten afdekt en op die manier bijdraagt aan het langsscheepse verband. Tegenwoordig op moderne schepen noemen we het potdeksel (of potdek) het horizontale deel boven op de verschansing die rond het schip loopt en heeft in feite de zelfde eigenschap, het langsscheeps verband van de verschansing verstevigen. Dus potdeksel en potdekselen zijn in feite twee verschillende termen.
 
Een (misschien stomme) vraag tussendoor: hoe zit het eigenlijk met de ‘houdbaarheid’ van verschillende lijmen ? Ik heb een jaar of 20 geleden nogal wat plastic modelletjes van Amerikaanse klassieke auto’s gebouwd, en daar vielen na jaren (en een aantal verhuizingen) de kleine onderdeeltjes bij bossen af. Die modellen waren gelijmd met van die Revell modelbouwlijm.

Loop ik het risico met secondenlijm dat over een flink aantal jaren mijn schip uit elkaar begint de donderen ?
Ik raad secondelijm altijd af voor houtverbindingen, omdat dit inderdaad met de tijd wel eens voor problemen kan zorgen. Houtlijm is gewoon de beste keus, oersterk en komt nooit meer los. Houtlijm heeft uiteraard een langere droogtijd en vergt daarom wat meer geduld, wat precies het sleutelwoord is voor deze hobby. Het enige waar ik soms zelf secondelijm voor gebruik is het borgen van kleine knoopjes in touwwerk. Mocht je toch iets willen lijmen met secondelijm, zoals ornamentjes van metaal bijvoorbeeld of andere kleine dingetjes waar geen kracht op komt, dan is Zap-a-Gap een betere keus, met name de slow-zap die niet vloeibaar is maar een gel. Maar voor hout, zeker als het wat onder spanning staat zou ik secondelijm zeker niet gebruiken.
 
De beits was na een paar uur goed droog, dus ik heb de romp zwart geverfd. Zo zonder optuiging is het maar een zwarte grafbak, haha ! Het is bijna jammer van dat mooi gebeitste sapele hout. Maar: alles sal reg kom.

Randjes afgeplakt:
51AF3B1E-8A40-4B35-A9D5-D0F9A533F91F.jpeg


Beetje verf in een schoon dekseltje ...
9DE1A25F-E7A3-4C8D-A527-3C4D6E538D26.jpeg


... en kwasten maar. De verf dekt prima, en je hebt gelukkig maar weinig nodig voor een redelijk groot oppervlak. Ik maakte me een beetje zorgen om dat kleine flesje, maar onterecht dus.
D34A7BCE-2EC5-461B-B381-F68FF1785C32.jpeg


Zijdeglans. Ik vind het wel mooi.
F7B332B2-F634-4723-BCB6-BA352040EF03.jpeg


91ABEA9C-49E3-4BF1-988A-F7BB1063EC63.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top