Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Beste Piet,

Ik zit nog niet zo lang op het forum. Zelf bouw ik wel al wat langer, maar niet op het niveau wat jij laat zien. Ik heb er wel heel veel lol in. Mijn laatste schip was de San Martin van Occre.
Ik bekijk je bouwverslagen met veel plezier. Ze zijn ook heel leerzaam en stiekem ben ik wel beetje jaloers op je vaardigheden.

De Willem Barentz wordt echt heel mooi. Ik heb het model van de Halve Maen van Corel liggen als volgde project en zal dit verslag regelmatig gebruiken bij mijn bouw.

Bouw ze en geniet ervan.

Michiel
 
De masten zijn allemaal gebeitst en definitief in het model gelijmd en een beginnetje gemaakt met het staand want.
JPG_1724_6406_bewerkt-1.jpg


de top van de vlaggenmast, grote mast en fokkemast hebben een 2 mm blokje gekregen voor de vlaggenlijn(en),
My Collage_bewerkt-1.jpg

De grootstag heb ik eerst gezet, is wel niet volgens het boekje omdat deze eigenlijk over het want moet, maar op een model vind ik dit makkelijker en het is later niet of nauwelijks te zien. Nu kun je overal makkelijk bij. Om de masttop de muis met strop,
JPG_1725_6407_bewerkt-1.jpg

De stagkraag is om de voet van de fokkemast gelegd, geborgd met een klamp. De talrepen zijn in 5-gats juffer-blokken geschoren, nog niet helemaal vast zodat het later eventueel nog aangespannen kan worden,
JPG_1711_6399_bewerkt-1.jpg


Tevens de woeling van de boegspriet gemaakt en een begin gemaakt met de hoofdtouwen voor de fokkemast,
JPG_1716_6401_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag het staand want van de bezaanmast gezet, dit is eerst gedaan omdat op deze manier de hoofdtouwen van de grote mast niet in de weg zitten om de bezaanstag te bevestigen aan de voet van de grote mast.
JPG_1739_6414_bewerkt-1.jpg


detail van de bevestiging van de stagkraag aan de voet van de grote mast. De klamp is van een gebogen stukje zacht metaal wat mat zwart is geschilderd,
JPG_1741_6415_bewerkt-1.jpg


en de vijf gat juffers met de talreep,
JPG_1745_6416_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond nog een naamplaatje trachten te maken... De letters zijn 8 mm hoog en eigenlijk iets aan de grote kant, maar misschien kan het wel als ik het plaatje los voor het model zet en niet tegen de standaard lijm. De letters zijn zwart met een gouden rand, dus een goeie foto met kunstlicht is eigenlijk niet te doen, omdat het goud het licht terug kaatst, maar hier toch een poging ,
JPG_1756_6425_bewerkt-1.jpg
 
Mooi naamplaatje!
Wel een kanttekening: het is (voor zover ik weet) niet bekend hoe het schip heette. Ik heb dat ondervangen door op de doos te spreken over Het expeditieschip van Willem Barentsz.
De replica die gebouwd wordt in Harlingen is in 2018 gedoopt onder de naam Witte Swaen. Op basis van oude archieven en enig puzzelwerk is volgens de werf naar voren gekomen dat dit een naam is die dicht bij de naam van het originele schip ligt of zou kunnen liggen.

Overigens heeft iedereen het wel over de Willem Barentsz....
 
Mooi naamplaatje!
Wel een kanttekening: het is (voor zover ik weet) niet bekend hoe het schip heette. Ik heb dat ondervangen door op de doos te spreken over Het expeditieschip van Willem Barentsz.
De replica die gebouwd wordt in Harlingen is in 2018 gedoopt onder de naam Witte Swaen. Op basis van oude archieven en enig puzzelwerk is volgens de werf naar voren gekomen dat dit een naam is die dicht bij de naam van het originele schip ligt of zou kunnen liggen.

Overigens heeft iedereen het wel over de Willem Barentsz....
Ik heb er ook het één en ander over gelezen, maar heb toch gekozen voor 'Willem Barentsz' omdat iedereen dan onmiddellijk weet om wel schip het gaat. En voor de toevoeging Het expeditie schip van, zou het plaatje veel te groot worden.
De info over de waarschijnlijk originele naam is natuurlijk altijd leuk om te lezen voor mensen die dit niet weten :)
 
Beste Piet,
Ik vind het zeer fraai wat jij allemaal maakt. Het is ook fijn dat je uitgebreid uitleg geeft van de dingen die je doet en maakt. Nu je aan het tuiwerk bezig bent heb ik een vraag. Ik meen te zien dat je verschillende touwen gebruikt (links en rechts geslagen). Kun je ons aangeven waar en waarom je die op de verschillende plaatsen gebruikt. Ik dacht te zien dat de grote stag links was gedraaid. Ongetwijfeld doe je dit met reden. Ben benieuwd.
Groet Jan
 
Beste Piet,
Ik vind het zeer fraai wat jij allemaal maakt. Het is ook fijn dat je uitgebreid uitleg geeft van de dingen die je doet en maakt. Nu je aan het tuiwerk bezig bent heb ik een vraag. Ik meen te zien dat je verschillende touwen gebruikt (links en rechts geslagen). Kun je ons aangeven waar en waarom je die op de verschillende plaatsen gebruikt. Ik dacht te zien dat de grote stag links was gedraaid. Ongetwijfeld doe je dit met reden. Ben benieuwd.
Groet Jan
Jan,
Dat het touwwerk links of rechts geslagen is heeft waarschijnlijk te maken met de verschillende diktes, de stag is een keer dikker dan de wanttouwen. Maar dit heeft voor mij geen specifieke reden hoor, ik kijk slechts naar de diameter en niet naar de manier waarop het geslagen is, dus dat is toeval. Op deze schaal hou ik me eigenlijk nooit bezig met want- of kabelslag (rechts of links) omdat dit niet of nauwelijks zichtbaar is (behalve dan op de close-up foto's).

ps, dank voor het compliment:)
 
Back
Top