HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

  • Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat werkte niet bij de serving tool? ik heb de mijne op hetzelfde principe gebouwd. En die doet het eigenlijk best goed. Je moet wel zorgen dat de asjes heel soepel draaien en in lijn staan. Ik had daar in het begin een probleem mee.
Stephan de assen staan zuiver recht op lijn, en zijn kogel gelagerd. Het probleem is de draad die gewikkeld moet worden draait niet die staat dus stil, wanneer ik dit met de hand doe Maar zet ik de accuboor er op dan gaat het wel redelijk goed. Daarnaast vind ik de wikkel draad te los op de te wikkelen draad zit, bij iets beweging ‘verschuift het wikkel draad en krijg je open plekken om zomaar te zeggen.
 
Henk ongelooflijk wat je allemaal laat zien.
Begrijp ik hier uit dat je de masten hun natuurlijke kleur laat houden?
Dus geen geel en zwart?
En dat touw draaien is een handigheidje.
Ik heb ze gemaakt bij de Aggy met. een machientje van een Rus en in het begin puinhoop daarna iets minder puinhoop :-)
 
Je voert de draad door de as, daar zou je een houten pen in kunnen steken om de draad vast te zetten (aan de buitenzijde, met het spannen van de draad trekt hij zich ook nog eens zelf vast) aan beide zijden.
De draad moet strak zitten. Dan pas kan je wikkelen. Dit is ook een kwestie van gevoel. De wikkel draad heeft ook een kleine spanning nodig om eromheen te gaan. Je kunt hem met een knoopje vastzetten als je begint. Minuscuul drupje lijm en dan draaien tegen de draad van de te omwikkelen draad in. Is een geduldig werkje. Je moet ook de draad met 2 vingers blijven geleiden zodat hij goed blijft gaan.
Er komen dus alleen krachten op de asjes waar de draad gespannen wordt.
Ik was net klaar om jou foto wat aanpassingen te geven hoe hij misschien beter loopt. Kijk maar als je er iets aan hebt.
Maar ik heb er vertrouwen in dat je hem goed aan het werken krijgt. Belangrijkste is draad flink aan gespannen tussen de asjes en vastgeklemd aan beide zijden zodat hij ook meedraait.
serving Henk z.jpg
Succes :)
 
Je voert de draad door de as, daar zou je een houten pen in kunnen steken om de draad vast te zetten (aan de buitenzijde, met het spannen van de draad trekt hij zich ook nog eens zelf vast) aan beide zijden.
De draad moet strak zitten. Dan pas kan je wikkelen. Dit is ook een kwestie van gevoel. De wikkel draad heeft ook een kleine spanning nodig om eromheen te gaan. Je kunt hem met een knoopje vastzetten als je begint. Minuscuul drupje lijm en dan draaien tegen de draad van de te omwikkelen draad in. Is een geduldig werkje. Je moet ook de draad met 2 vingers blijven geleiden zodat hij goed blijft gaan.
Er komen dus alleen krachten op de asjes waar de draad gespannen wordt.
Ik was net klaar om jou foto wat aanpassingen te geven hoe hij misschien beter loopt. Kijk maar als je er iets aan hebt.
Maar ik heb er vertrouwen in dat je hem goed aan het werken krijgt. Belangrijkste is draad flink aan gespannen tussen de asjes en vastgeklemd aan beide zijden zodat hij ook meedraait.
Bekijk bijlage 429564
Succes :)

Stephan dank voor de tip, :)
het draaien van draden is mij niet geheel onbekend, als damper draai ik mijn clapton coils allemaal zelf, dit werk is te vergelijken met het maken van clapton coils ( al enkele km van gemaakt ) . Alleen is de spoel draad SS316L 0,16 mm rvs dus. Dit ben ik gewend om op redelijk hoge snelheid te doen en heb dus redelijk de “vinger druk” voor het opspoelen van de draad onder control;). Hier zit dus niet het probleem.:rolleyes:.

Ik heb de ellende weer uit de kliko gehaald en aangepast zoals jij dmv de foto aangeeft, dit werkt wel wat beter eerlijk gezegd, maar ik blijf mijn een ongeluk draaien en vind het resultaat nog niet bevredigend.
Ik zou er dus een 12v dc motortje tussen kunnen zetten met een snelheid regelaar en een reverse regelaar. Of kiezen voor een tandwiel systeem met een grotere overbrenging, ik ga er eens over nadenken om hoe en of wat te doen.;) Nogmaals dank
 
Henk ongelooflijk wat je allemaal laat zien.
Begrijp ik hier uit dat je de masten hun natuurlijke kleur laat houden?
Dus geen geel en zwart?
En dat touw draaien is een handigheidje.
Ik heb ze gemaakt bij de Aggy met. een machientje van een Rus en in het begin puinhoop daarna iets minder puinhoop :)
Sjors dank je wel voor je compliment, wordt zeer gewaardeerd :) ik doe mijn best als beginnend bouwer :rolleyes:
De masten komen zeker wel in de geel zwarte kleuren, ze worden straks allemaal door mijn airbrushje geknuffeld, dat gaat ook wel lukken denk ik.
Dat touw gedoe machientje vind ik minder, welk machientje heb jij dan?.

Ps sterkte met je handen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even weer een kleine update,
Ik moest even wachten op de materialen die ik te kort had in de bouwdoos. Maar deze heb ik inmiddels ontvangen een kon weer verder met het maken van de ra’s. Deze zijn nu zover om een kleurtje te krijgen en dan kan ik weer verder met de blokken en overig touwwerk.
07E0F6B0-6779-46DA-BFF8-3D17056A465D.jpeg
 
Technische vraag.
Ik heb vanavond geprobeerd om de beugels rondom de juffers te maken 0,7mm messing (ik denk harde uitvoering). Ik ben als volgt te werk gegaan draad licht geschuurd daarna in een cirkel gebogen en gesoldeerd. Daarna om de juffer gelegd en in de vorm gebogen. Nu knapt iedere keer de las, wat doe ik hier verkeerd? . Test gedaan met 0,5mm draad zachte uitvoering en dit levert geen enkel probleem op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je messing hard is kun je het eerst even roodgloeiend maken en laten afkoelen. Dan is het ook zacht geworden en zet je er minder spanning op bij het buigen.
Gisteren nog even geprobeerd maar blijf het probleem houden. Ik soldeer wel met harde kern soldeer voor printplaten ,zou dat het probleem kunnen zijn ?
 
Dat zou kunnen, dan heeft de tin te weinig rek, en het messing wordt niet schoon genoeg.
 
Een beetje soldeerpasta kan ook wel eens helpen voor een betere hechting, ik gebruik hiervoor S-39 en heb voor zover ik weet nog nooit een probleem gehad met het solderen van messing en/of koper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top