De "Friesland" van Mamoli

De plaats voor de kluisgaten lijkt mij correct als je de hoogte van de dekken bekijkt. Ze zitten ter hoogte van het onderste kanondek, en de ankertrossen gaan dan door een opening naar het overloopdek ("orlop dek" in het Engels, ook wel koebrugdek in het Nederlands) waar ze opgeslagen worden op een roosterdek om het drogen te bevorderen.
Als ik enkele pagina's terugblader zie ik een profielfoto die toont dat de huidige positie van je kluisgaten de logische positie is, ook al lijkt het wat laag ten opzichte van de positie ervan bij de 7 provinciën.

Als je de kluisgaten ter hoogte van het bovenste kanondek zou plaatsen, moet de tros door het onderste kanondek voor het op het koebrugdek kan opgeslagen worden.
 
De plaats voor de kluisgaten lijkt mij correct als je de hoogte van de dekken bekijkt. Ze zitten ter hoogte van het onderste kanondek, en de ankertrossen gaan dan door een opening naar het overloopdek ("orlop dek" in het Engels, ook wel koebrugdek in het Nederlands) waar ze opgeslagen worden op een roosterdek om het drogen te bevorderen.
Als ik enkele pagina's terugblader zie ik een profielfoto die toont dat de huidige positie van je kluisgaten de logische positie is, ook al lijkt het wat laag ten opzichte van de positie ervan bij de 7 provinciën.

Als je de kluisgaten ter hoogte van het bovenste kanondek zou plaatsen, moet de tros door het onderste kanondek voor het op het koebrugdek kan opgeslagen worden.
Een duidelijk verhaal! Bedankt voor je toelichting.
 
Herby zal ongetwijfeld gelijk hebben maar ik heb ze op zo'n hollander uit die tijd (1600) nog nooit daar gezien. Altijd 1 dek hoger. Wat te maken zal hebben met water instroom.
zou ik denken.

De trossen gingen tussen 3de en 4de berghout op de overloop naar binnen en dan uiteindelijk door een luik naar het dek lager voor opslag.
 
Volgens mij op het HZ model zitten ze ook ongeveer daar. Eigenlijk er midden tussenin en iets meer naar buiten. Inclusief een extra luik voor het ophalen van de ankers

70.JPG.jpg
 
Wat die waterinstroom betreft heb je volledig gelijk Hans, dat is de enige reden waarom het hoger zou kunnen moeten zitten, en zeker niet te verwaarlozen.
Het enige wat mij opvalt is dat de bovenste slooiknie wat aan de lage kant zit t.o.v. de galjoenscheg, en als die knie wat hoger zaten kwamen de kluisgaten ook wat hoger uit.
Binnenin staat er waarschijnlijk nog een schot om inkomend water tegen te houden en af te voeren, en mogelijks werden de kluisgaten tijdens het varen afgedicht met leder of zo.
 
Allemaal waar, maar de slooiknieen zitten nu eenmaal op de berghouten en die lopen vervolgens min of meer horizontaal op de boeg naar de scheg toe. Als ik vervolgens een beetje vanaf het model meet dan zitten de kluisgaten op 27mm van de waterlijn. Dit zit dus op ruim 2m hier boven . En een onderzijde van een kanonspoort zit op eenzelfde hoogte. Lijkt me voldoende?
Maar ik kijk ook een beetje nu naar jouw 7p Hans.. wat is het bij jouw anders dan?
 
Ik heb dit boek niet. Maar hoe meer je leest, hoe meer er op een model door elkaar schiet en hoe meer vreemde toepassingen getoond worden. Ik verdiep me heus wel ergens in. Schilderijen en afbeeldingen uit die tijd zijn verhelderender voor mij als alle schrijvers bij elkaar;)
 
Afgelopen dagen bijna niets gebouwd. Aangezien ik aan de tuigage toe ben heb ik alle blokjes maar verzameld die los in de doos lagen. 1 zakje was nog dicht. Ik was van plan nieuwe blokken te nemen maar om deze niet te gebruiken vind ik ook weer wat zonde. Zo blijkt het pakket uit 78 toch nog behoorlijk compleet te zijn.
Specifiekere blokken zoals stagblokken zijn wel zelf te fabrieken.
20201112_175716.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top