(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Nou Koos, ik zie allerlei suggesties voorbij komen voor de spreeworsten, dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Als je de weeflijn zwart maakt zoals je zelf voorstelt dan ben je al een heel eind in de goede richting denk ik. Want ondanks dat zoiets misschien niet helemaal de juiste weg is gaat straks na het aanbrengen van de overige tuigage en de ra's het één en ander vast niet meer opvallen:) Succes!
 
Zwart maken die weeflijn, en dan zie je vanzelf of dat afdoende is ( dat kan dus ook in een fotoprogramma ), maar het zou mij verbazen als dat nog bij iemand opvalt als je klaar bent met je tuigage
 
Beste forumleden maak je borst maar nat want.... taratatataaaaa de Batavia is weer terug in de vaart...:yes:

De weeflijnen / spreeworsten discussie staat even geparkeerd, dat komt later weer, dus dan maar verder met de grote mast.
Hier moesten onder de mars twee twee-schijfsblokken met oogpennetje aangebracht worden voor de latere toppenanten.

Dus als eerste alle benodigde zaken maar bijeen gezocht:
83D3AE33-87C8-4DB9-BBF2-805BD9CA3256.jpeg


Aansluitend de blokken uitgeboord en aan de oogpennetjes geknoopt:
4886D6E5-DD4A-4AF3-98E3-07CB71EEBBBE.jpeg


Even de knoopjes met wat secondenlijm geborgd en nu konden ze onder in de mars gelijmd worden:
E9AF3D4C-00F9-41FB-BB98-DBA4343F44A2.jpeg


Aansluitend kon de mast in de romp gelijmd worden, en kon het eerste wantpaar aan stuurboord aangebracht worden:
1885EC1B-A326-4E6B-B3A2-5CA834FFA50B.jpeg

A2AA7A02-2217-423E-8449-C01CA400B949.jpeg
DCE3E5AF-4BE0-4FEE-860C-3B87F573D95A.jpeg


De touwen zijn weer om de masttop geslagen en voorzien van een bindseltje:
D68D87F0-E431-49D0-89A8-F06EA099E9B2.jpeg

En toen riep moeders, de koffie was klaar...

Dus dan rest er niet anders dan te stoppen met bouwen, en onder de koffie dit verslag te zoeken en jullie deelgenoot te maken van deze korte update.:p

Morgen nog effe langs bij iemand in Dordrecht, want die heeft nog wat moois voor mij klaar liggen, wat het is vertel ik nog niet maar het heeft wel hier mee te maken:
8E431F81-24D5-459F-97ED-F335E1A4A041.jpeg


Tja, tis nie veul, deze keer maar we zijn er weer....
Tot de volgende gelegenheid.
 
Ik lees altijd met plezier je verslag Koos en spiek altijd even bij je en de volgorde van bouwen.
Maar ik ben benieuwd wat Dordrecht je gaat brengen.
 
Ik lees altijd met plezier je verslag Koos en spiek altijd even bij je en de volgorde van bouwen.
Tja de volgorde, dat was ook in Hulst een onderdeel van gesprek;) de een bouwt van voor naar achter, en ik van achter naar voor...., lekker eigenwijs :D maar dat gaat goed komen hoor....

Maar ik ben benieuwd wat Dordrecht je gaat brengen.
Goed kijken en die grijze massa laten werken dan kom je er misschien wel achter:rofl::rofl:

Anders morgen misschien meer......
 
Koos, ziet er weer gelijkt uit:thumbsup: en je word ook al een behoorlijk goeie verslag schrijver met bijbehorende foto's, dat zie ik altijd graag voorbij komen zoals je weet;)

(misschien een (heel) klein puntje van aandacht, gezwarte ringen zouden nog net iets beter staan onder de mars)
 
Vandaag bij onze Admiraal op de koffie geweest en dus het schip van Barentz nog eens goed kunnen bewonderen, tjonge wat een knap schuitje is dat geworden, schitterend en een mooie aanwinst voor het kolderstok programma:wave

Maar de eigenlijke reden voor deze trip was het touw van 1,4 mm dikte wat Hans mij belooft had als service zodat ik geen twee touwen meer in elkaar hoef te draaien, dus de laatste foto van gisteren was de verwijderde bezaanstag die nu met dit touw opnieuw gemaakt word:
A87D1514-5696-4A93-A95E-9C9A484097C0.jpeg

Gelijk maar wat andere zaken erbij aangeschaft waaronder de patina die ook op was.

Dus bij thuiskomst gelijk maar de nieuwe stag gemaakt:
C4C50496-E77D-478D-BB5D-633358A18422.jpeg
090DAB60-D27D-44CA-B144-2BBF87E9C5B3.jpeg
0D1FD935-EEFB-4A88-8A25-4C3FE89EE34E.jpeg

Het ziet er nu een stuk strakker uit met het nieuwe touw, nogmaals bedankt voor de service *Hans*

Nadat de stag gemaakt was weer verder met het want van de grote mast, eerst een paar aan bakboord:
59F40608-DCC9-42F6-B520-A4CE0DF4D2AB.jpeg
D10354D6-A4EB-4E22-BBFE-C38F00E3C44C.jpeg


Vervolgens weer een paar aan stuurboord:
91627BF4-4783-4941-9079-CDBBAEB3033C.jpeg

En weer een koppeltje aan bakboord:
D95DD675-3FAC-450B-9F85-1E748B5A4B32.jpeg
035EFC66-4152-4FB6-B0B6-3943E94394EA.jpeg

En toen was mijn klusdag weer voorbij, en word het tijd om voor het laatste week eind dit jaar naar de camping te gaan, even alles schoonmaken en opruimen de komende dagen waarna de volledige aandacht weer aan de modelbouw besteed kan worden:thumbsup::yes::thumbsup:

Gegroet en allen een fijn weekeind.
 
Vandaag bij onze Admiraal op de koffie geweest en dus het schip van Barentz nog eens goed kunnen bewonderen, tjonge wat een knap schuitje is dat geworden, schitterend en een mooie aanwinst voor het kolderstok programma:wave

Maar de eigenlijke reden voor deze trip was het touw van 1,4 mm dikte wat Hans mij belooft had als service zodat ik geen twee touwen meer in elkaar hoef te draaien, dus de laatste foto van gisteren was de verwijderde bezaanstag die nu met dit touw opnieuw gemaakt word:
Bekijk bijlage 339137
Gelijk maar wat andere zaken erbij aangeschaft waaronder de patina die ook op was.

Dus bij thuiskomst gelijk maar de nieuwe stag gemaakt:
Bekijk bijlage 339138 Bekijk bijlage 339139 Bekijk bijlage 339140
Het ziet er nu een stuk strakker uit met het nieuwe touw, nogmaals bedankt voor de service *Hans*

Nadat de stag gemaakt was weer verder met het want van de grote mast, eerst een paar aan bakboord:
Bekijk bijlage 339141 Bekijk bijlage 339142

Vervolgens weer een paar aan stuurboord:
Bekijk bijlage 339143
En weer een koppeltje aan bakboord:
Bekijk bijlage 339144 Bekijk bijlage 339145
En toen was mijn klusdag weer voorbij, en word het tijd om voor het laatste week eind dit jaar naar de camping te gaan, even alles schoonmaken en opruimen de komende dagen waarna de volledige aandacht weer aan de modelbouw besteed kan worden:thumbsup::yes::thumbsup:

Gegroet en allen een fijn weekeind.
Prima kerel die Hans he Koos. Mooi werk weer wat je laat zien.. kijk nog eens goed naar je ene juffer... of wil je mijn brilletje even lenen;)
 
Potverdrie, zit nog even mijn update te bekijken en zie dat er een foutje ingeslopen is dus dat gaan we maandag eerst maar eens herstellen;)
Dat is het voordeel (of nadeel) van deze uitvergrote foto’s daar zie je meer op dan in werkelijkheid:oops:
:oops:
 
Prima kerel die Hans he Koos. Mooi werk weer wat je laat zien.. kijk nog eens goed naar je ene juffer... of wil je mijn brilletje even lenen;)
Inderdaad met onze Admiraal is niets mis mee dit in tegenstelling tot die ene juffer.......:D:D
Knap gezien Hans, en sneller dan dat ik mijn bericht kon typen en posten...:oops:
 
Laatst bewerkt:
Het leuke is Koos dat ik met soortgelijke werkzaamheden bezig ben en daarom met veel interesse naar je bezigheden kijk... Maar keurig hoor:worship:
Ja dat klopt, wat dat betreft gaan we zowat gelijk op:)
Bedankt voor het compliment, die van jou mag ook gezien worden hoor....
 
Aansluitend de blokken uitgeboord en aan de oogpennetjes geknoopt:

Maar waarom moeten de blokken worden uitgeboord? Dit kom ik in meer verslagen wel tegen. Zijn de gaatjes dan te klein?
 
Back
Top