janzwart
verslagschrijvers
Update 5
Het doek voor het zeil heb ik eerst gekleurd met thee. Omdat er kruislingse banden op moeten komen heb ik het doek ingesmeerd met verdunde houtlijm. Toen kon ik er mooie stroken van 2 mm van snijden. Die heb ik kruislings over het op maat gesneden doek gelijmd.
Zijkanten omvouwen en een lijk erlangs gelijmd met twee ogen voor de bevestiging van de schoten.
Het zeil aan de ra gebonden en de ra opgehangen.
Foto: Zeil met kruisbanden. Origineel was het “zeil” van wol, versterkt met leren banden.
Foto: De raval is met een takel aan de zijwand vastgezet en het halende part met een mastworp om de dekbalk. (blok is 3 mm)
Op de bodem heb ik wat grind als ballast aangebracht. (Heel fijn gruis gedrenkt in verdunde houtlijm.) Tussen deze twee spanten is geen vracht voor de zichtbaarheid van de ballast
Foto: Ballast.
Op het voorschip liggen twee pakken vracht en is het zeil met een uitzetpaal wijd gezet. De schoten zijn met een mastworp aan de dwarsbalken vastgezet.
Foto: Voorschip
Foto: Tonnen als vracht in middenschip
Foto: Kisten als vracht op achterschip. Met een stok door de handvatten is zo'n kist te tillen. Eigenlijk is dit geen plaats voor vracht.
Foto: Het hele achterschip. De brassen en boelijns zijn met mastworpen vastgezet aan de achterste dwarsbalk.
Overzichtsfoto van voren gezien,
Foto: Van voren.
En van achteren gezien.
Foto: Van Achteren.
Om een indruk te krijgen van de afmetingen t.o.v. de Victory staan ze hier voor elkaar. Beide modellen zijn op dezelfde schaal van 1:72.
De knar zou in de lengte door de Victory heen kunnen zeilen.
Foto: Op dezelfde schaal: de doorsnede van de Victory en de knar.
Dit is het einde van het bouwverslag van de knar.
Het doek voor het zeil heb ik eerst gekleurd met thee. Omdat er kruislingse banden op moeten komen heb ik het doek ingesmeerd met verdunde houtlijm. Toen kon ik er mooie stroken van 2 mm van snijden. Die heb ik kruislings over het op maat gesneden doek gelijmd.
Zijkanten omvouwen en een lijk erlangs gelijmd met twee ogen voor de bevestiging van de schoten.
Het zeil aan de ra gebonden en de ra opgehangen.
Foto: Zeil met kruisbanden. Origineel was het “zeil” van wol, versterkt met leren banden.
Foto: De raval is met een takel aan de zijwand vastgezet en het halende part met een mastworp om de dekbalk. (blok is 3 mm)
Op de bodem heb ik wat grind als ballast aangebracht. (Heel fijn gruis gedrenkt in verdunde houtlijm.) Tussen deze twee spanten is geen vracht voor de zichtbaarheid van de ballast
Foto: Ballast.
Op het voorschip liggen twee pakken vracht en is het zeil met een uitzetpaal wijd gezet. De schoten zijn met een mastworp aan de dwarsbalken vastgezet.
Foto: Voorschip
Foto: Tonnen als vracht in middenschip
Foto: Kisten als vracht op achterschip. Met een stok door de handvatten is zo'n kist te tillen. Eigenlijk is dit geen plaats voor vracht.
Foto: Het hele achterschip. De brassen en boelijns zijn met mastworpen vastgezet aan de achterste dwarsbalk.
Overzichtsfoto van voren gezien,
Foto: Van voren.
En van achteren gezien.
Foto: Van Achteren.
Om een indruk te krijgen van de afmetingen t.o.v. de Victory staan ze hier voor elkaar. Beide modellen zijn op dezelfde schaal van 1:72.
De knar zou in de lengte door de Victory heen kunnen zeilen.
Foto: Op dezelfde schaal: de doorsnede van de Victory en de knar.
Dit is het einde van het bouwverslag van de knar.
Laatst bewerkt: