Bouwverslag van mijn eerste scheepsmodel ‘GJOA’ van Constructo

E378F968-5648-49E1-9785-A4CE434B6816.jpeg
F6B4F455-AE76-4BED-8653-88CA2F50DBFD.jpeg
Vandaag het pakket in huis gehaald
 
Over je vragen in het andere deel van het forum:

De methode met punaises is de betere methode omdat je dan helemaal geen gaatjes in de planken maakt. Hoef je ze ook niet weg te werken.

En het dek vochtig maken heeft weinig zin als het multiplex is. Dat laat zich lastig vervormen namelijk,
dan kun je beter met elastieken en klemmen werken.
 
Over je vragen in het andere deel van het forum:

De methode met punaises is de betere methode omdat je dan helemaal geen gaatjes in de planken maakt. Hoef je ze ook niet weg te werken.

En het dek vochtig maken heeft weinig zin als het multiplex is. Dat laat zich lastig vervormen namelijk,
dan kun je beter met elastieken en klemmen werken.


Dank je wel Hans.
Het dek is idd multiplex, dus dan ga ik met elastieken aan de gang.
Met punaises gaat wel langer duren, maar als dat een mooier resultaat geeft ga ik daar uiteraard voor.
Nogmaals mijn dank
 
48FAE3A5-2E63-4911-ABCA-2F6A8FB24981.jpeg
65A097E0-1EFA-404B-9BA5-79AA01E238E0.jpeg
Eerste ‘beplanking’ van de romp is een feit. :banana:

Eerst het dek nogmaals geschuurd na de eerste laklaag.
Daarna ben ik mij gaan richten op het beplanken van de romp.
Dat viel nog niet mee......
Vooral het in de juiste vorm buigen van de plankjes is een tijdrovend werkje.
Ik heb de twee plankjes eerst in water met ammoniak gelegd.
Na ongeveer 20 minuten het eerste plankje stukje bij beetje met behulp van een soldeerbout in de vorm van het schip buigen.
Onervaren, dus het duurde even voordat ik tevreden was.
Het tweede plankje ging al iets beter.
Nadat ik de hoogte vanaf het dek had afgetekend lijmen en plaatsen.
In de beschrijving stond dat ik zowel aan de voor als aan de achterzijde de eerste plank 5mm vanaf het dek moest bevestigen.
Dat gaat natuurlijk nooit..... als ik dat had gedaan had ik de plank geforceerd naar boven moeten buigen, en dat lijkt me niet goed.
Ik heb dus de plank ‘recht gehouden, waardoor hij aan de achterzijde lager uitkomt.
Als ik dit niet goed heb gedaan hoor ik het graag....

Daarna het dek de tweede laklaag gegeven (vandaar dat hij op z’n kop hangt, om evt. neerdwarrelend stof te vermijden op het dek)

Al met al dus weer een productief dagje
 
als ik dat had gedaan had ik de plank geforceerd naar boven moeten buigen, en dat lijkt me niet goed.

Toch wel hoor. Zeker 17e eeuwse schepen hadden een zeer grote "zeeg" - d.w.z. dat de planken ongeveer als een banaan langs de romp liepen. Als je nu kijkt naar de achterkant van je schip dan zou je uiteindelijk te laag uitkomen met de reling van het schip. In de 18e eeuw kreeg men meer in de gaten hoe de romp langsscheeps van sterkte voorzien kon worden en werd de zeeg minder.

Dit is altijd een lastig begin bij het beplanken: hoe loopt de eerste lat? Het dek is daarbij meestal een richtlijn om te volgen.
 
Toch wel hoor. Zeker 17e eeuwse schepen hadden een zeer grote "zeeg" - d.w.z. dat de planken ongeveer als een banaan langs de romp liepen. Als je nu kijkt naar de achterkant van je schip dan zou je uiteindelijk te laag uitkomen met de reling van het schip. In de 18e eeuw kreeg men meer in de gaten hoe de romp langsscheeps van sterkte voorzien kon worden en werd de zeeg minder.

Dit is altijd een lastig begin bij het beplanken: hoe loopt de eerste lat? Het dek is daarbij meestal een richtlijn om te volgen.

Hoi Hans, dank voor je reactie.
Ok....
Zoals je ziet op de tweede foto, loopt de eerste lat naar beneden.
Hoe kan ik de latten in deze ‘banaan’ vorm buigen ?
 
Wanneer je de lat in water legt (ammoniak is niet eens nodig) dan is deze na ca. 30 minuten al zodanig soepel dat je deze over de brede zijde kunt buigen. Je hoeft ook niet zo veel te buigen. Je kunt eventueel het hout eerst goed heet maken met der soldeerbout of met de strijkbout en dan in de kromming buigen. Ik doe dit altijd met mijn handen en voel wanneer het hout te ver buigt en tegen breken aanzit.

En beter een keer opnieuw begonnen en het in de goede lijn doen dan achteraf telkens tegen de "problemen" aanlopen.
Weet je toevallig welk hout het is waarmee je werkt?

Let op: dit zijn allemaal goedbedoelde adviezen en beslist geen kritiek - integendeel. Ik zie graag dat je plezier hebt in het bouwen, en niet dat je het model na x tijd in een hoek smijt omdat het niet lukt. :)
 
C9028ADC-50F2-49C2-931F-368B7A21CE64.jpeg
C9028ADC-50F2-49C2-931F-368B7A21CE64.jpeg
Wanneer je de lat in water legt (ammoniak is niet eens nodig) dan is deze na ca. 30 minuten al zodanig soepel dat je deze over de brede zijde kunt buigen. Je hoeft ook niet zo veel te buigen. Je kunt eventueel het hout eerst goed heet maken met der soldeerbout of met de strijkbout en dan in de kromming buigen. Ik doe dit altijd met mijn handen en voel wanneer het hout te ver buigt en tegen breken aanzit.

En beter een keer opnieuw begonnen en het in de goede lijn doen dan achteraf telkens tegen de "problemen" aanlopen.
Weet je toevallig welk hout het is waarmee je werkt?

Let op: dit zijn allemaal goedbedoelde adviezen en beslist geen kritiek - integendeel. Ik zie graag dat je plezier hebt in het bouwen, en niet dat je het model na x tijd in een hoek smijt omdat het niet lukt. :)

In de hoek smijten zal niet zo snel gebeuren....
Ik ben hier tenslotte om het te leren, en ben dus enorm blij met advies :yes:
Ik kon gelukkig de latten nog voor een gedeelte loshalen, en heb het ook nog in de vorm kunnen buigen.
Het hout voor de romp is ‘sapelle’

Mijn dank is groot :worship:
 
Ik ben je aan het volgen en denk dat je goed bezig bent door goed na te denken . TOPPIE hoor . Zo als je ziet is alle begin best lastig. En eh fouten zijn er om van te leren .
We zijn allemaal best vaak de mist in gegaan. Uit huilen en opnieuw beginnen is dan het devies
Veel succes met de verdere afbouw
 
Back
Top