(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

En we zijn weer wat verder, de knechten zijn opgeknapt echter de wash werd niets dus voorlopig zo maar gelaten....

De laatste pennetjes en oogjes zijn op het bakdek geplaatst en de luiken zijn met touw vast gebonden
Hier het bakdek:
62EB899C-BF97-44FE-8F84-75DC7C215934.jpeg

En de luiken op het verdek:
AA5357B4-7635-4B66-A632-C20069F14922.jpeg

In het verslag van Danny zag ik dat deze flink aan het mieren was geweest om het kardeelblok van de grote ra aan de grote knecht op het verdek onder het halfdek in te rijgen dus vandaar dat nu reeds gedaan:
F76870FE-0C4E-4281-A986-FEBAA1D1C4E8.jpeg

En dat was zo wel goed te doen......
Nu konden de ondersteuningen van het halfdek geplaatst worden nadat deze zwart geschilderd waren:
055AAEEA-1EE0-410D-956E-1CB203B496A6.jpeg

En aansluitend werd het kardeelblok van de fokkera alvast ingeschoren aan de grote knecht bij de fokkemast:
00BB2B3B-582B-47C3-8DD8-DB12EA7916F4.jpeg

En tot slot een totaal overzicht van de dekken:
FF412B75-B5A2-4CEC-A6F9-5390F2C10065.jpeg

De knechten staan er dry-fit in met uitzondering van de knecht bij de fokkemast.

Nu kunnen we verder met de nagelbanken, vlaggenstok bevestiging, kruishouten, klampen etc. etc, kortom er is nog genoeg te doen, maar dat is weer voor de volgende keer...
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen dagen weer druk bezig geweest met een hele hoop gefriemel aan wat klein grut.
Als eerste de nagelbanken met de korvijnagels:
9E992CB9-F413-4834-9604-1793F7FCE462.jpeg

DE6408FE-15B8-4F7B-BC33-A060F15FC96E.jpeg

Gevold door de vlaggensteun voor achter tegen de spiegel:
C548E80E-B1D3-480A-B34C-4310C17F66F2.jpeg

En de kaapstander:
038F76FD-2745-4CF7-A546-EA332FC7C361.jpeg

Ook de kruishouten werden uitgesneden, op een latje met dubbelzijdige tape geplakt en gebeitst:
BF1E5805-AA4F-4DE8-BBA6-05C56FAC2B55.jpeg

B3C0D6B9-33F0-4357-B15E-F2306603FD07.jpeg

En de eerste klampen werden uitgesneden en tegen de verschansingen gelijmd ter plaatse van het spiegel- en kampagnedek:
213FC516-E83E-41C5-BB70-09D839046BC0.jpeg

En nu alles lekker laten drogen, tweede keer beitsen waarna alles op zijn plaats gelijmd kan worden, maar dat is weer voor de volgende keer.........
Gr Koos.
 
krijg je de korvijn nagels nog wel uit de planken nu ze gebeitst zijn je moet de touwen nog door de gaten steken van de planken
 
hmm ik steek de touwtjes altijd door de gaten en dan duw ik de korvijnnagel er met lijm in dan kunnen de touwen nooit los komen.
daarna hang je toch een opgerold touw over de korvijnnagel voor het zicht.
dit is hoe ik het tenminste doe natuurlijk als je het touw er rond draait is het ook goed het is maar wat je zelf wilt natuurlijk maar dit vind ik persoonlijk het makelijkste en het meest veilige manier om het touw te zekeren
 
Is uiteraard ook een mogelijkheid maar ik bedoelde, en doe het ook zo:
6DBB0108-F138-4557-A14C-A83CDFE80AFF.jpeg

En dat is dan ook geheel volgens het boekje.....;);)
 
Ja, officieel sla je het touw eerst om de onderkant van de nagel, dan om de bovenkant, dan met een lus om het halende deel weer over de bovenkant, en dan om en om onder en boven.
Bij modelbouw is het makkelijker om het touw door het gaatje te steken en dan vast te zetten met de korvijnagel. Dan kun je achteraf nog verstellen indien nodig.
 
Okee, is een mogelijkheid om het zo te doen maar dat gaat hem bij mij dus niet meer worden, de nagels “doop” ik altijd eerst in een druppel secondenlijm voordat ik ze in de gaten druk.....

Maarruh, vaak is de tuigage om de nagels al een heel gefriemel, laat staan dat je ze dan eerst nog door dat gaatje heen moet wurmen, zeker bij de laatste touwen....:D:D

Zal bij het volgende project hier nog eens aan denken......
 
een beetje houtlijm aan het einde van het touw doet wonderen om het door een gaatje te krijgen :)
en hoe je het doet maakt ook niet uit als het eind resultaat bevredigend is dan is er geen vuiltje in de lucht.
en nu weet je dat er een alternatief is moest je er echt niet goed aan kunnen om ze te knopen.
 
Ja, officieel sla je het touw eerst om de onderkant van de nagel, dan om de bovenkant, dan met een lus om het halende deel weer over de bovenkant, en dan om en om onder en boven.
Bij modelbouw is het makkelijker om het touw door het gaatje te steken en dan vast te zetten met de korvijnagel. Dan kun je achteraf nog verstellen indien nodig.
Aha! Weer wat geleerd
 
Hans heeft gelijk, je wil je touwen meestal nog niet vast zetten met lijm omdat als je andere touwen gaat spannen sommigen weer slap worden. Er zit meestal ook rek in touw, misschien wil je je touwen eerst rekken door overnacht een gewicht aan te hangen (pre stretch).
Met de dummy touwen die je over de korvijnagels hangt wil je ze misschien eerst dopen in in een zeer verdunde witte lijm. Ze hangen dan veel natuurlijker en blijven zitten.
 
Met de dummy touwen die je over de korvijnagels hangt wil je ze misschien eerst dopen in in een zeer verdunde witte lijm. Ze hangen dan veel natuurlijker en blijven zitten.
Dirk, Piet heeft hier in zijn verslag van de SotS een mooie how to over geschreven, dus dat komt wel goed.;)
 
Vanavond de nagelbanken, vlaggenstok houder en de resterende klampen tegen de verschansingen en spiegel gelijmd, kunnen ze in ieder geval niet meer kwijt raken;);)

Hier de nagelbanken voor de bezaan mast en de vlaggenstokhouder tegen de binnenzijde van de spiegel:
28538B22-2886-4A5E-89F3-4E97AF4CACAF.jpeg


En de nagelbanken bij de grote mast:
4507F18F-6F9E-41B1-808A-558C61941EB7.jpeg


De nagelbanken bij de fokke mast en die voor op het galjoen:
61625085-A99E-4A29-AA8F-4C199F7508EA.jpeg


De nagelbanken voor de grote- en bezaan mast zitten tegen de lagere relingen, die van de fokke mast tegen de bovenste.

Dit had ik al gezien in het verslag van Danny, vond het eerlijk gezegd wel vreemd, maar het staat zo ook op tekeningen dus zitten ze bij mij ook zo.:D

De bovenste relingen ten slotte nog geheel nagelopen met zwarte verf en dat kan vannacht lekker drogen.
Word vervolgd..........
 
Laatst bewerkt:
En nog meer gefriemel op de vierkante millimeter, vanavond de stokken in de kaapstander gemaakt, gelijmd en gebeitst, op de diverse dekken een watergeleider, de kruishouten tegen de verschansingen, de traptreden bij het galjoen naar de luizenplecht en het blokkeermechanisme voor de kaapstander, dus weer genoeg om te laten zien.

Als eerste een van de watergeleiders, deze aan de rand van het halfdek:
B98EB526-A821-4CA6-A51F-A6B0616C9422.jpeg


De grote kruishouten tegen de verschansingen van het verdek:
AB9750D8-2619-489D-9E89-63802EAB2D13.jpeg

De klampen zijn later op de avond nog gebeitst.

Als volgende actie met wat fantasie en afkijkend in het verslag van Danny, een blokkeermechanisme voor de kaapstander in elkaar geknutseld:
B899AD72-90E1-4528-8C56-F9F0E28AA2D1.jpeg


En een overzicht van de gebeitste stokken in de kaapstander en het bovenstaande mechanisme:
DB96A7E0-18C3-4276-8632-797EEA58B441.jpeg


En als laatste nog een foto van de traptreden van het galjoen die aangebracht en gebeitst zijn:
03F0212F-18A3-41EA-BA42-953494906A41.jpeg

Hier is ook het 1x1 mm latje te zien aan de rand van het bakdek, zou eigenlijk alleen maar in het midden moeten zitten, maar ik vond en vind het zo mooier in het totaalbeeld.

Ik wil wel morgen de planken van het dek in het midden gedeelte netjes gelijk snijden waarna er op de kop van deze planken tussen de zwarte staanders alsnog een latje van 1x1 mm gelijmd word. Dit is in mijn ogen een verantwoorde oplossing ter bescherming van dit dek want hier komt later de fokke stag op te liggen waardoor er een bescherming ontstaat voor het schuren van deze stag, volgens mij noemt men dit het schavielen;) Als dit niet de juiste naam is zal er best wel iemand met de correcte naam komen........

Maar het is weer genoeg voor vandaag, wilde nog ff langs het schippers café om de hoek, maar met al die sneeuw hier pak ik er thuis bij moeders maar eentje dus santé :bier:en tot horens.........
 
Laatst bewerkt:
Back
Top