Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Sjoerd, Het duurde op mijn tablet een hele poos, eer het filmpje zichtbaar werd. Toen had ik mijn antwoord al geschreven. Voor jou niets aan de hand dus!. Gr. Klaas.
OK Klaas, ben ik weer gerust gesteld. Dank je wel.
 
Hallo allemaal,
De Anker/Sleeplier staat in de kleur. Omdat ik een beetje laks ben met het maken van foto's tijdens de bouw, nu getracht om de onderdelen waaruit de lier bestaat, te laten zien. Te beginnen met een overzicht van de diverse delen. Dit zijn de gespoten delen.

P1000495.JPG


Daarnaast heb ik natuurlijk het hart van de lier, nl. de motor met aangebouwde vertraging. De gearbox heeft nu 60 omw./minuut. De praktijk zal moeten leren of dit niet te snel is. Er komt nog wel een snelheidsregelaar tussen , maar de ingaande spanning is 12V. Terug regelen van de toeren resulteert ook in minder kracht. Mogelijk de motor dus nog wisselen voor een 30 toeren exemplaar bij 12V.
Op de foto de motor met gearbox. Deze wordt in de rechtse koker geplaatst en geborgd met 2 inbusjes. Moeilijk te zien maar tegen de dichte zijde met de uitstekende as, zit een lager met een gedraaide bus die een fractie dikker is dan de bus voor de motor. Deze bus met lager draait dus onafhankelijk van de motorhouder.

P1000496.JPG


Hier de motor gemonteerd in de houder en geborgd met de inbusjes. De draden voor de motor naar buiten gebracht door de holle as. Draden wel voorzien van krimpkous om slijtage tijdens het doortrekken te voorkomen.
P1000497.JPG


Aan de linkerzijde nog een centreerbus gedraaid. Deze is om de linkerkant te centreren in de wang van de trommel.
P1000501.JPG


Hier is te zien hoe het geheel in de eigenlijke trommel wordt gestoken. Hier is ook de ring te zien die het geheel centreert. De trommel zelf is gemaakt van messingbuis, de wangen van plakken styreen op elkaar geplakt en vervolgens op de draaibank op maat zijn gemaakt.
P1000502.JPG


De trommel met motor in het Stuurboord gedeelte van het frame( de gearbox) geplaatst. Ook is hier één van de Hydromotoren te zien. De rechtse as wordt in de uitstekende as geplaatst en geborgd met een schroef. Deze as hoeft niet mee te draaien.
P1000503.JPG


De as wordt in het uitstekende deel geplaatst en geborgd met een bout M2. Deze is zolang dat de onderkant van de bout door de vloer van de Gearbox heen gaat. Dit zorgt er tevens voor dat de uitgaande as van het motorhuis gefixeerd is en dus niet mee kan gaan draaien.
P1000504.JPG


Een beter overzicht van hoe het er dan uitziet.
P1000505.JPG


En ook de Bakboordzijde van het frame geplaatst. De as aan Bakboordzijde draait wel mee. Hier nog te zien hoe de hydraulische remmen zijn opgebouwd. Veel hele kleine deeltjes.
P1000506.JPG


En hier dan geplaatst op de fundatieplaat. Het origineel staat ook op een verdikking van het dek.Dit gaf mij mooi de mogelijkheid om het geheel apart op te bouwen en achteraf te plaatsen. Hier ook nog het deksel geplaatst op de Gear Box.
P1000507.JPG


Het aantal foto's per update is weer bereikt. Ik zal in de volgende update de laatste details van de lier nog even tonen.
Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Hallo nog even,
Hierbij de laatste foto's, althans van de Anker/Frontlier. Maar even zonder verhaaltje.

P1000519.JPG


P1000520.JPG


P1000521.JPG


P1000522.JPG


Tussen de bedrijven door, alvast wel bezig met het valse achterdek. Heel veel plankjes dus en erg tijdrovend. Maar het schiet al op.
P1000510.JPG


In de volgende update zal ik jullie de laatste handelingen laten zien aan de grote Waterfall Lier en de Tugger Winches. Deze zijn inmiddels ook weer in elkaar gezet na het spuiten. Moet alleen nog wel de kabels op al de trommels winden. Tot de volgende keer maar weer.
 
Hallo Sjoerd, weeral een prachtige uitvoering, proficiat.
Heb bij je uitleg nog een vraagje, waarom spuit je het dek achteraf ? Dan heb je toch veel meer afplak ( moeilijk) werk !
Misschien zie ik het verkeerd, maar als ik iets kleef op een geschilderd onderdeel dan zie ik bijna geen obstakel, als je iets bevestigd op het dek dan doe jij dit toch aan de onderzijde van het onderdeel, niet ?
Heb ook gezien dat de wich maar aan een zijde meedraaid, kan je dan kiezen welke zijde er mee draait ?
groetjes Ron
ps : ik blijf ook volgen en als het mogelijk is mijn werk op het forum zetten, waarom iemand afhaakt dat weet alleen degene die het doet !
 
Sorry Sjoerd, was weer te vlug
had mijn vraag al gesteld voordat ik de laatste foto's had gezien van de lier onderdelen
haast en spoed is zelden goed, nietwaar !?
groetjes Ron
 
Hallo Sjoerd, weeral een prachtige uitvoering, proficiat.
Heb bij je uitleg nog een vraagje, waarom spuit je het dek achteraf ? Dan heb je toch veel meer afplak ( moeilijk) werk !
Misschien zie ik het verkeerd, maar als ik iets kleef op een geschilderd onderdeel dan zie ik bijna geen obstakel, als je iets bevestigd op het dek dan doe jij dit toch aan de onderzijde van het onderdeel, niet ?
Heb ook gezien dat de wich maar aan een zijde meedraaid, kan je dan kiezen welke zijde er mee draait ?
groetjes Ron
ps : ik blijf ook volgen en als het mogelijk is mijn werk op het forum zetten, waarom iemand afhaakt dat weet alleen degene die het doet !
Sorry Sjoerd, was weer te vlug
had mijn vraag al gesteld voordat ik de laatste foto's had gezien van de lier onderdelen
haast en spoed is zelden goed, nietwaar !?
groetjes Ron

Hallo Ron,
Weer bedankt voor je reactie's. Je had een vraag over het spuiten van het dek en het meedraaien aan één kant van de verhaalrol. Zijn deze nu opgelost gezien je tweede reactie?;)Anders hoor ik het nog wel.:bye:
 
Hallo allemaal,

Ook de Waterfall Lier is gereed. Laat de plaatjes maar even spreken.

P1000466.JPG

In de zwarte trommel is de motor ingebouwd. De tandwielen worden verder niet afgeschermd. Is, als het geheel gemonteerd is, niet zichtbaar. Deze trommel wordt ook gebruikt om reserve draad op te spoelen. Wordt straks ook afgedekt met een "zeil"
P1000467.JPG


P1000468.JPG


P1000469.JPG

De stangen waar de reepgeleider op glijdt, worden tzt nog vervangen door exemplaren met groeven erin.
P1000470.JPG

De voorste trommel wordt gebruikt in geval van ankerbehandeling. Deze is bij mij niet werkzaam gemaakt.
P1000472.JPG

De hydrauliek slangen voor de remcilinders worden na het spuiten aangebracht.
P1000473.JPG


P1000474.JPG


P1000476.JPG


Zal hierna nog een up date plaatsen. Hierin is de dan gespoten uitvoering te zien. Tot de volgende up date.
 
Zo, dat is snel. De volgende serie foto's is de Waterfall lier in de kleur.
De achterste winch bekleed met Aluminium Folie om een dekkleed te imiteren. Deze wordt nog geschilderd.

P1000512.JPG


Een kijkje in de gearbox.
P1000514.JPG

Proefpassing van de kabel die uiteindelijk gemonteerd gaat worden.
P1000515.JPG


Close up van de reepgeleider.
P1000516.JPG


P1000517.JPG


P1000518.JPG


P1000523.JPG

En hier de reserve spool met het geverfde dekkleed.
P1000524.JPG


P1000525.JPG


P1000526.JPG


Al de winches gaan nu opgeborgen worden. Geplaatst kan nog niet ivm. het spuiten van de dekken. Komen later dus weer terug. Heb ook nog wat foto's van alle winches bij elkaar. Hierbij ook de Tuggerwinches die inmiddels ook gespoten zijn. Tot zo.
 
Hier de twee Tuggerwinches in de kleur.
P1000527.JPG


Kabel wordt geplaatst als de Winches definitief geplaatst worden.
P1000528.JPG


En nog een paar plaatjes van alle 4 de winches.
P1000529.JPG


P1000530.JPG


P1000531.JPG

Mooi stelletje geworden.
P1000532.JPG


Hiermee is het hoofdstuk Winches afgesloten. Volgende update zal in het nieuwe jaar plaatsvinden schat ik. Dus vanaf deze plaats wens ik al mijn volgers hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2019.:bier::bier::bye:
 
Dat zijn geweldig mooie windjes geworden.
Blijf ook zeker volgen en kijk nu al uit naar je volgende update.
Geniet van de feestdagen en tot volgend jaar.
 
Dat zijn geweldig mooie windjes geworden.
Blijf ook zeker volgen en kijk nu al uit naar je volgende update.
Geniet van de feestdagen en tot volgend jaar.
Oeps, ik zag het te laat.
Het moet natuurlijk mooie winches zij en geen windjes.
Dat heb je met autocorrectie.
 
Eens geschilderd is het toch nog steeds iets beter dan het al was.
Ook voor u en je familie de fijnste wensen, tot volgend hoofdstuk in het bouwverslag
 
Back
Top