Hallo allemaal,
De Anker/Sleeplier staat in de kleur. Omdat ik een beetje laks ben met het maken van foto's tijdens de bouw, nu getracht om de onderdelen waaruit de lier bestaat, te laten zien. Te beginnen met een overzicht van de diverse delen. Dit zijn de gespoten delen.
Daarnaast heb ik natuurlijk het hart van de lier, nl. de motor met aangebouwde vertraging. De gearbox heeft nu 60 omw./minuut. De praktijk zal moeten leren of dit niet te snel is. Er komt nog wel een snelheidsregelaar tussen , maar de ingaande spanning is 12V. Terug regelen van de toeren resulteert ook in minder kracht. Mogelijk de motor dus nog wisselen voor een 30 toeren exemplaar bij 12V.
Op de foto de motor met gearbox. Deze wordt in de rechtse koker geplaatst en geborgd met 2 inbusjes. Moeilijk te zien maar tegen de dichte zijde met de uitstekende as, zit een lager met een gedraaide bus die een fractie dikker is dan de bus voor de motor. Deze bus met lager draait dus onafhankelijk van de motorhouder.
Hier de motor gemonteerd in de houder en geborgd met de inbusjes. De draden voor de motor naar buiten gebracht door de holle as. Draden wel voorzien van krimpkous om slijtage tijdens het doortrekken te voorkomen.
Aan de linkerzijde nog een centreerbus gedraaid. Deze is om de linkerkant te centreren in de wang van de trommel.
Hier is te zien hoe het geheel in de eigenlijke trommel wordt gestoken. Hier is ook de ring te zien die het geheel centreert. De trommel zelf is gemaakt van messingbuis, de wangen van plakken styreen op elkaar geplakt en vervolgens op de draaibank op maat zijn gemaakt.
De trommel met motor in het Stuurboord gedeelte van het frame( de gearbox) geplaatst. Ook is hier één van de Hydromotoren te zien. De rechtse as wordt in de uitstekende as geplaatst en geborgd met een schroef. Deze as hoeft niet mee te draaien.
De as wordt in het uitstekende deel geplaatst en geborgd met een bout M2. Deze is zolang dat de onderkant van de bout door de vloer van de Gearbox heen gaat. Dit zorgt er tevens voor dat de uitgaande as van het motorhuis gefixeerd is en dus niet mee kan gaan draaien.
Een beter overzicht van hoe het er dan uitziet.
En ook de Bakboordzijde van het frame geplaatst. De as aan Bakboordzijde draait wel mee. Hier nog te zien hoe de hydraulische remmen zijn opgebouwd. Veel hele kleine deeltjes.
En hier dan geplaatst op de fundatieplaat. Het origineel staat ook op een verdikking van het dek.Dit gaf mij mooi de mogelijkheid om het geheel apart op te bouwen en achteraf te plaatsen. Hier ook nog het deksel geplaatst op de Gear Box.
Het aantal foto's per update is weer bereikt. Ik zal in de volgende update de laatste details van de lier nog even tonen.
Tot de volgende keer.