Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Een cilinder volgens de tekening...............

In de sparing komt een isolatie ring van houten latjes/strookjes die met messing spanbandjes aan het spiegelblok worden geschroefd met 1.6 mm boutjes.

P3121625.JPG
 
Ook even een zuigertje geprobeerd ;) Met een beetje olie tussen de zuigerveertjes voelde het goed aan. Met m'n duim op de boven kant en dan de zuiger naar beneden voel je echt vacuüm en hoor je een plopje als ik hem er uit trek :D

P3121626.JPG
 
Niet dat je er iets aan hebt ..........maar er kwamen heel veel messing veertjes te voorschijn tijdens het verspanen :D

Je hebt er inderdaad niets aan, echter heb ik inmiddels een kilo of 25 van dat spul opgespaard. Eerdaags maar eens informeren wat een opkoper er nog voor geeft:(
 
Jouw oplossing is een stuk eleganter, dan dat ik destijds heb toegepast voor het bewerken van de cilinder mantel.

Ik weet niet hoe jij het hebt gedaan ?

Nu heb ik wel een (LIS) instrumentenmaker in de kennissenkring en sta af en toe ademloos te kijken naar wat die jongen allemaal kan :worship: en heb hem een tijdje geleden deze oplossing zien gebruiken voor soortgelijk werk. Op dat moment had ik wel zoiets van, die moet even op de "grijze floppy" worden opgeslagen en daar blijven :D
 
Jouw oplossing is een stuk eleganter, dan dat ik destijds heb toegepast voor het bewerken van de cilinder mantel.

Ik weet niet wat jouw oplossing was ?

Voordeel is dat ik hem straks kan afsteken en weer gebruiken in het verdeel apparaat om de gaatjes voor de cilinderdeksels te boren :D
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat jouw oplossing was ?

Nu minder elegant.
Uitgangspunt boring van mijn stoommachine, 14 mm, materiaal cilinder, Al-brons, afval van steunlagers uit een kettingtransporteur.
Uiterst slijtvast, maar moeilijk bewerkbaar, vooral soldeerbaar aan de stoomspiegel.
Ik heb in het te bewerken stuk draad getapt M12. Vervolgens een 8.8 bout M12 van voldoende lengte, zodat de boutkop aan de binnenkant van de klauwen van de 3 klauw stoot(geen uittrekken door krachten van de verspaning) en voldoende lengte voor:
- Lengte van de cilinder.
- lengte voor een vlakgedraaide schijf aan de klauwplaatzijde om uitloop te geven voor de draaibeitel.
- Voorzien van centerboring voor het meedraaiend center om de verbuiging door de verspaningskrachten op te vangen.
Na bewerking buitenzijde, de binnenkant op voormaat uitgedraaid. Vervolgens op het draaiplateau van de freesbank centrisch uitgelijnd en de boringen voor de cilinder tapeinden/draadeinden aangebracht.
 
Nu minder elegant.
Uitgangspunt boring van mijn stoommachine, 14 mm, materiaal cilinder, Al-brons, afval van steunlagers uit een kettingtransporteur.
Uiterst slijtvast, maar moeilijk bewerkbaar, vooral soldeerbaar aan de stoomspiegel.
Ik heb in het te bewerken stuk draad getapt M12. Vervolgens een 8.8 bout M12 van voldoende lengte, zodat de boutkop aan de binnenkant van de klauwen van de 3 klauw stoot(geen uittrekken door krachten van de verspaning) en voldoende lengte voor:
- Lengte van de cilinder.
- lengte voor een vlakgedraaide schijf aan de klauwplaatzijde om uitloop te geven voor de draaibeitel.
- Voorzien van centerboring voor het meedraaiend center om de verbuiging door de verspaningskrachten op te vangen.
Na bewerking buitenzijde, de binnenkant op voormaat uitgedraaid. Vervolgens op het draaiplateau van de freesbank centrisch uitgelijnd en de boringen voor de cilinder tapeinden/draadeinden aangebracht.

In ieder geval wel meer werk, aan de andere kant, als het resultaat goed was heeft je oplossing gewerkt en dat is het belangrijkste. Er zijn vele wegen die naar Rome gaan, is het spreekwoord toch ......................of is dit een gezegde ;)

P.s. de zuigers voor dit machientje zijn ook 14 mm.
 
In ieder geval wel meer werk, aan de andere kant, als het resultaat goed was heeft je oplossing gewerkt en dat is het belangrijkste. Er zijn vele wegen die naar Rome gaan, is het spreekwoord toch ......................of is dit een gezegde ;)

Dus vandaar mijn opmerking: "Minder elegant".
 
Ogenschijnlijk een simpel klusje...............een 6-kant met een beetje schroefdraad er in ;) Alleen de schroefdraad moet tot onderin en met een gewone boor lukt dat niet echt.
Dan het schroefdraad........M8 x 0.75 ...... wat inhoud dat je ideaal gezien een gat nodig hebt van 7.25 mm en zo'n boor of frees heeft Dunsz niet :D

P3151628.JPG
 
Back
Top