Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Klopt helemaal Piet, bedankt iedereen. Ik heb het zo opgelost. Uiteraard aan de SB zijde nog zo'n lijn
FullSizeRender.jpg
 
JPG_1951_1378_bewerkt-2.jpg


Op de tekening is de reep dubbel uitgevoerd, 1 aan BB en 1 aan SB. A = het vaste part aan een ring aan de voorzijde van het ezelshoofd. B = de lus die door de schijf loopt in de hieling van de steng. C = het halende part wat via een geleide blok loopt aan de achterzijde van het ezelshoofd, naar het dek.
De werking is als volgt; De reep word strak gezet en het slothout word verwijderd, waarna men de steng kan laten vieren cq hijsen.

Je hebt de reep in principe wel goed ingeschoren, behalve dat ik het vaste part mis aan de ring en je hebt in plaats van een geleide blok een schilpadblok gebruikt, hetgeen ook goed mogelijk is. Het verschil is dat een schilpadblok een vast blok is en een geleide blok aan een ring is wat beweeglijker.

Maar nogmaals het is niet gebruikelijk om deze windreep ingeschoren te laten, hij werd indien niet gebruikt opgeborgen. Aan de andere kant is het natuurlijk een leuk detail op je model.
Op mijn model van de Victory heb ik de stengwindrepen ook ingeschoren, is bijna niet te zien vanwege de hoeveelheid tuigage (vol in de zeilen), maar iemand die het weet ziet het uiteraard en is toch wel een aardig detail. Als ik een foto kan vinden, dan zal ik die plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Hier een foto van de stengewindreep van de marssteng/grote mast,IMG_3749_bewerkt-1.JPG , IMG_3750_bewerkt-1.JPG , ik heb hier maar kleine plaatjes geplaatst, anders worden de foto's te groot. (klik op één van de plaatjes voor de volledige afbeelding. Het tweede plaatje is van de steng aan de bezaan, (beide hms Victory)
 
Helemaal goed, super, bedankt Piet. Er lopen alleen twee trekkende parten naar beneden die gelijktijdig moeten worden getrokken of gevierd. Ging dat met één en dezelfde kaapstander? Ik ga het zo monteren alleen wel met het vaste schijvenblok in de masttop. Die zitten nl. ook in het model alleen zijn deze zelfgemaakt. Uit welk boek komt deze tekening?
 
Helemaal goed, super, bedankt Piet. Er lopen alleen twee trekkende parten naar beneden die gelijktijdig moeten worden getrokken of gevierd. Ging dat met één en dezelfde kaapstander? Ik ga het zo monteren alleen wel met het vaste schijvenblok in de masttop. Die zitten nl. ook in het model alleen zijn deze zelfgemaakt. Uit welk boek komt deze tekening?
De tekening komt uit het boek; historische scheepsmodellen van Zu Mondfeld (pagina 312)

Of beide halende parten met één kaapstander werden bediend, dat weet ik niet zeker, kan ook goed mogelijk zijn dat het met mankracht ging. Maar daar kan ik zo gauw niets over vinden.
 
De tekening komt uit het boek; historische scheepsmodellen van Zu Mondfeld (pagina 312)

Of beide halende parten met één kaapstander werden bediend, dat weet ik niet zeker, kan ook goed mogelijk zijn dat het met mankracht ging. Maar daar kan ik zo gauw niets over vinden.
Nou ja, ik schaam me diep, :weetnie:ik heb het boek zelf alleen zat ik maar onder "mast en stengen" te kijken, niet onder "staand want". Nog eens even beter het boek tot mij nemen. Dank voor de tip
 
Oké, oké ik moet een nieuwe topic maken maar ik zit met een vraag bij mijn crosssectie van de Santisima Trinidad. Deze afbeeldingen laten op tekening een soort veiligheidsstrop zien waarmee de grote ra over het ezelshoofd met een grote strop als een soort zekering vastzit. Je kunt er niet mee takelen. Het lijkt wel wanneer de ra op zijn plek is gehesen er een extra bevestiging werd gemaakt. Maar wat is het. In het Duits heet het een "ankertaustopper rahe"
IMG_3476.JPG
IMG_3477.JPG
IMG_3478.JPG
IMG_3479.JPG
 
Het lijkt op een "hanger" Ron, die werden op deze manier over de masttop gelegd, zoals op de tekening en werden gebruikt om o.a. een stag- of zijtakel aan te bevestigen. (kijk eens op bladzij 270 van het boek Historische Scheepsmodellen van Mondfeld). Fokke- en grote mast hadden ,één of twee van deze hangers die voor diverse doeleinden werden gebruikt om van alles en nog wat op te takelen, bijv. de bijboten. Op mijn modellen van de Victory en de Diana zitten deze hangers ook.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet, ja, daar had ik ook al naar gekeken maar dan zou hij veel langer moeten zijn en voorzien van een lopende hanger om zo mee te verplaatsen (nu kan dat natuurlijk hier niet) Maar ik heb het inmiddels gevonden op blz. 301. Het is wél een hanger als borging voor de ra, waardoor deze niet meer aan de takels hing
upload_2017-7-1_21-24-9.png

upload_2017-7-1_21-25-15.png

In ieder geval bedankt voor je "voorzet"
 
Ik twijfelde ook al een beetje, maar ik dacht als Ron in het boek kijkt, dan komt ie er vast wel uit. Bovenstaande tekening met tekst had ik ook al gezien, maar ik was niet helemaal zeker.

De lopende hanger die je noemt werd pas bevestigd indien er een takel werd gemaakt, en is daarom géén vast onderdeel van de mast/ra, terwijl de hangers dit wel zijn.
Al met al zijn we toch weer wat wijzer geworden.:thumbsup:
 
Hallo,

Ik kwam deze foto tegen over een schip dat de Zweedse Kronan schijnt te heten maar als twee druppels water op de HMS Prince lijkt. Wat mij echter opvalt zijn vier verticale rompverstevigingen midscheeps net voor de rusten van de grote mast. Kan iemand mij zeggen hoe die steunen heten en wanneer dit werd toegepast. Volgens mij pas 18e eeuw want ze zaten ook op de Santisima Trinidad
upload_2017-7-20_9-26-54.png
 
Ik heb een sterk vermoeden dat het geleidehouten zijn om de bijboten zonder veel beschadiging overboord te kunnen zetten.
 
Back
Top