Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.312
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Precies! Mijn nickel plating doet het nog steeds uitstekend.
    En ook ik ben Ned. kampioen kunstvliegen geweest, de eerste met electroaandrijving, maar dat weet geen hond.
    Doet al evenmin ter zake in dit verhaal.
     
    MicropropSport en mig 3 vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt goed, Bruno!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.345
    Locatie:
    Rotterdam
    ff geveegd.
    mis je een post van jezelf, mag je jezelf afvragen of deze post wel binnen de regels van het forum passen.
    heb je het jezelf afgevraagd, en kom je niet tot mijn conclusie, hoor ik diegene vanzelf via de PM.

    Wil diegene het niet via mij spelen, Robert en Burp zijn ook beschikbaar.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank, Teunis!

    Gisteren gevlogen op de club van Steenwijkerland, voor het eerst met "publiek" en uiteraard koos de motor die dag om enigszins weerbarstig te zijn.
    Dat weet ik eerst aan dat het vrij warm was (bubbeltjes) maar gaandeweg bleek toch dat de ontsteking nog een haartje vroeger kon en daarmee ging hij (iets) beter lopen. EDIT: blijkbaar raak ik met het handstarten toch zo nu en dan de ontstekingssensor en tik ik hem een haartje later....

    Verder geen bijzonderheden, afgezien van dat ik duidelijk niet meer zo gewend was aan overig verkeer in de lucht.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2016
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En nu is het kouder, en loopt hij vlekkeloos met een goede 11000 RPM op een 11 x 6 Graupner prop op de grond (rond de 0.9 PK).

    Één ding krijg ik niet weggesteld, en dat is dat de transitie afhankelijk blijft van het opbouwen van tankdruk. M.a.w. als je in één keer het gas open gooit, komt de tankdruk er te langzaam achteraan en kakt hij in.
    Dat is iets wat ik zal moeten accepteren denk ik, en dus gewoon het gas rustig open zetten, zodat de tankdruk de gelegenheid heeft om op te bouwen...
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Behandel dat dan net zoals je een scheepsmotor behandelt.
    (en dan bedoel ik geen cat, want die kan "wel" tegen schakelen tussen 2 standen)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar da's meer een kwestie van je reflexen in de hand houden (of ik moet een delay op de gasservo zetten, maar die functie zit helaas niet in deze zender, dus moet ik weer een printje kopen....)
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.572
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Perry pump... maar of die tegen peut kunnen?
    Daarvan kan je de brandstofdruk regelen. Wellicht een Perry smoke pump?
    NGH? Die heeft toch ook een losse pomp? Betekent wel dat je kist vol met 'periferie' komt te zitten. Tandradpomp inbouwen in het carterdeksel. Ook weer zo een klus. :(

    Met een bladdertank heb je minder kans op bellen? Pfoeh! Hersenkrakertjes!
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2016
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.312
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, want een bladdertank neemt natuurlijk geen druk terug als je het gas dicht draait. Je moet dan de stationairnaald een flink stuk krapper zetten dan met atmosferische beluchting (nog altijd mijn favoriet, behalve bij mijn Lipo's:p) of uitlaatdruk.....
    Maar hoe groot moet die tank zijn? Want een bladder van >250cc wordt een opgave....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik zou kunnen proberen de uitlaatdruk weg te laten, en dan zou ik geen last meer hebben van de vertraagd opkomende tankdruk.
    Maar dan moet ik weer dingen uit gaan halen met de tank ontluchting om te voorkomen dat de tankdruk gaat varieren door de luchtstroming.
    Vermoedelijk moet ik ook de lineariteit dan aan gaan passen.
    Nu is het zo, dat als de motor optoert in de lucht, OOK de uitlaat (en dus tank) druk oploopt en de motor meer brandstof gaat krijgen. Dat effect was met open tankontluchting duidelijk afwezig.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... als je de bladder IN een gewone tank stopt, en de uitlaatdruk tussen tank en bladder blaast, heb je gewoon een variabele tankdruk. Niks geen probleem.
    Bladdertanks boven de 250 ml hoeft ook geen probleem te zijn, de turbinejongens gebruiken ze tot 1 liter of meer.
    Maar het geeft weer een hoop andere problemen, want je moet bij het tanken zorgen dat je absoluut geen lucht binnen de bladder krijgt.

    Voorlopig zal ik toch gewoon het gas handmatig geleidelijk open moeten zetten tot ik een servo delay heb.

    V.w.b. het onderstreepte: je hebt geen idéé hoe krap die dingen al staan: met het gas vol open en de vinger op de luchtinlaat komt de brandstof nog steeds maar druppelsgewijs de carb binnen....
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2016
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.312
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee ik bedoelde echt het volgende:
    Ja, dat laatste is me nu duidelijk. Misschien nog een overall restrictor in de leiding? Ik roep maar wat, heb je vast zelf al over nagedacht...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou niet weten wat ik daar mee opschiet, maar ik weet jouw gedachtengang hierachter niet. En aangezien ik ook wel eens dingen over het hoofd zie: Shoot! :D Hoe had je dat in gedachten?
     
  14. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou Brutus .
    Hier ben ik weer laten we het maar vergeten.
    Ik zal je toch proberen te helpen.
    Wat in dit geval kan helpen bij langzaam reageren van het gas.
    Is een hoppertankje (je zal wel weten hoe dat moet gebruiken) dan heb je een constantere aanvoer van benzine.
    Wat ook kan helpen is een benzine met een hoger oceaan gehalte ( een soort nitro haha)
    Verkopen ze in Duitsland bij de pomp.
    Dat is niet zo ver bij jou vandaan.

    Henk.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2016
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.572
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Octaan 100? Heb je ook meer hitte... ook meer vermogen. En de klopvastheid, die bij electronisch gestuurde ontsteking/injectie voortdurend met sensoren in de smiezen wordt gehouden... om die 100 octaanjes in het gareel te houden... Zou het ook niet snel in een 22cc benzine knikkeren? Pingelen deed de motor niet... Verkrijgbaarheid is listig.
    Zou ik er eerst meer over willen weten bij de benzine collegea's voordat ik dat zelf in m'n Moki zou stoken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid. Uitgangspung '95' is wel het alleraardigst.

    Hoppertank... heb je meestal een brandstofpomp erbij. In de krappe snuit van een Calmato kan het wel erg snel erg vol worden, dus dat wordt dan puzzelen om een half uur af te stoken in de lucht te volbrengen met een brij aan techniek...
    Met het vergroten van schaal, gaat de vliegduur niet mee, blijft dat kwartiertje tot 20 minuten, volume onder de kap neemt wel toe om een bende aan complexiteit te herbergen. Maar dan zijn er al weer eenvoudiger oplossingen in de vorm van -kant en klaar- in de markt gezet, hier niet aan de orde...
    'Ik zat al te dromen van commonrail en 3 bar brandstofdruk en Piezo, omgebouwde 6 kleuren Epsonprinterkop tot multifunctioneel OS bezine injectiesyseem... voor de .46' (ongein, haha)

    Zoektermen zoals hoppertank leverd altijd wel wat inzichten op, maakt niet uit wat...
    Hier wel weer wat aardigs....
    https://www.google.nl/search?q=hoppertank&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjyzIGb8-3NAhViK8AKHeC_BBAQsAQIJg&biw=1303&bih=959#imgrc=xVvhsIwF_AVV6M:

    en daar uit gefiltert:
    Filterzakjes... een mooi klunkje met gaasetc..
    http://www.rc-network.de/forum/show...erial-wo-gibts-das-Material-ist-identifiziert!!

    Om nu tankdruk te genereren met CO2 gaspatroonjes... of Argon... is ook weer wat... slaat door. Er bestaan wel microcompressortjes? Om een bladder van druk te voorzien? Ook dan tikken de grammetjes weer door, blijft het ruimte gebrek, flike lipo aan boord, bijkans alles te complex. De grap zit hem nu juist in de eenvoud, het met eenvoud is het vast op te lossen.

    Stel dan een echte, goed aanzuigende carburateur zoals een Walbro, fix je niet zo snel op een .46 of je moet met een inlaat bocht/spruitstuk gaan werken, als dat werkt, of... met een verbouwing van andere orde, een Reedvalve achterop gaan sleutelen. Als je dat al weet te fixen, zal ook dat zal even een fors legpuzzeltje worden om dat op de bok van een Calmato te schroeven... ook dat is dus geen eenvoud...

    Denk dat Brutus niet zo heel ver meer van de perfectie zit... omendenabije :)
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2016
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.023
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoppertankje zou best eens een groot verschil kunnen maken.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe dan, Rene?

    Hoppertankjes werken (beperkt) in heli's omdat de "zwaartekracht" (G-krachten) uitsluitend in de lijn van de hoofdrotoras kan werken. De hopper en hoofdtank zitten allebei dus t.o.v. de hoofdnaald op dezelfde "hoogtelijn". Voor de rest is het alleen maar een extra stukje weerstand, want lomp gezien is het niet meer dan een extreme verdikking van de brandstofleiding waar eventuele luchtbellen, opgepikt door de hoofdtank, in achter blijven. Maar wel met extra lengte slang, extra clunk, extra slangdoorvoeren, etc etc....

    In Jetmodellen werkt het, omdat je daar een electrische brandstofpomp hebt.

    Beide "toesteltypen" werken met een brandstof die bij atmosferische druk en normale temperaturen NIET verdampen.

    Voor wat ik wil, gaat het geen drol verschil maken, want dat is een vliegtuig, met wisselende vliegstanden (neus omhoog/naar beneden) en in dus word het mengsel nog net zo erg beïnvloed door de zwaartekracht: de motor moet de brandstof nog steeds via die Hopper uit de hoofdtank zuigen, want het stroomt nu eenmaal niet vanzelf.....
    En luchtbellen zijn het probleem niet.... DAMP bellen zijn het probleem, want benzine is sterk dampvormend bij atmosferische druk en normale temperaturen. En dat los je niet met een hopper op: Die dampbellen ontstaan overal waar warmte en drukverlaging optreedt, en dat is dus dicht bij de motor, NA de hoppertank. De motor produceert warmte, de carburateur veroorzaakt drukverlaging (daarmee zuigt hij de brandstof aan)

    Je ZIET ze voor je ogen midden in de slang spontaan ontstaan....
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2016
  18. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Zelfs met tanken middels zwaartekracht ontstaan ze.
    Heb 2 stukken slang middels een messing buisje aan elkaar gekoppeld en voor het buisje geen bellen na het buisje kleine belletjes.
    Dat zal deels door het geleiden van warmte maar ook zeker door de druk verandering door de verschillende diameters zijn.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.002
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de delay ontvangen... prachtig klein dingetje en super, precies wat ik nodig had.

    Ik ben eigenlijk best wel trots op het resultaat: aan de motor merk je eigenlijk niet dat het gas vertraagd is, die reageert tamelijk normaal op het gas. Pas als je in de carb opening kijkt, zie je dat er een (flinke) vertraging op zit.
    En dat is het hele eiereten eigenlijk: de gasklepstand moet ongeveer gelijke tred houden met hoe snel de motor KAN accelereren....

    Hier issie dan:

     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2016
    Borgo vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.572
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dead simple! :)
    Delay... hmmmm... heue die functie zit natuurlijk stiekum ook op m'n Evo 9? (heb je met een moderne 13 jaar oude computerzenders... voor landingspootjes uit te klappen)
    De motor pakt zo gecontroleerd op, alsof er 'niets' aan de hand is. Geweldig zeg!
    Op benzine klinkt de motor snerpender dan op methanol. Gassen zijn heter=geluid, en lijkt toch tevens zeer, zeer mooi op toeren te komen, en niet onder te doen voor methanol? Mooi!
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina