Austria 'Elefant' II

Of gewoon een rib opnieuw frezen. De oude verwijderen en dan alles weer plaatsen zoals het hoort. Geen extra gewicht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst 2 plankjes maken met de goede diepte (neus-achterlijst).
Tegelijk (en dus even schuin) afschuinen.
Met de schuine kanten tegen elkaar leggen, originele plankje erop leggen en aftekenen.
Beide delen uitzagen, lijm op de schuine kant, elk in de rib schuiven en lijmen, schuine kant op elkaar persen.
Succes :thumbsup:
 
:hammer:
Daar heb ik een plaatje bij nodig . . .
jan.
Plankje.png
 
Aha, op die fiets! :)

met de goede diepte (neus-achterlijst).

Daar snapte ik het (ook) niet: de diepte lijkt meer bepaald te worden door de grootte van de servo cq. constructieve overwegingen.

Nou, komt vast goed. :thumbsup:


jan.
 
Als je aan één kant de nokjes weghaalt schuif je het plaatje er zo in.
Wat lijm en het zit voor eeuwig.

Rick
 
Dan vind ik mijn oplossing mooier.
Die zit voor de archeologen .... :p
;)

Ik realiseer me nu een nog mooiere oplossing: Fotor moet het plankje toch nog maken.
Aan één kant die nokjes.
Aan de andere kant geen, of juist één grote nok.
In de rib aan die kant één groot nok-gat maken waar je het hele plankje door kunt steken ...
 
Laatst bewerkt:
Of het servoplankje zelf wat smaller maken zodat de lipjes ruimte hebben. Dan 'vouw' je hem er zo tussen :)
@Dirk, nee joh! Als Jacob :)
 
Ik heb het plankje doormidden gezaagd, en de boel verbonden met een 1 mm plankje triplex. Voelt stevig genoeg.
Plankje doorzagen had nog wel wat voeten in de aarde. Je kan zo'n plankje op 2 manieren halveren. 3x raden welke manier ik eerst heb gedaan..... De verkeerde natuurlijk :hammer:
Elefant2-125.JPG


De onderste ligger (tijdens de bouw de bovenste ;)) is inmiddels ook aangebracht. Als je dan de boel oppakt en bedenkt dat er bij deze vleugelhelft nog een meter bij komt, dan besef je weer even hoe achterlijk groot dit model gaat worden. Gaaf :cool:
Elefant2-126.JPG


Even een vraagje over de webbings. In de originele tekening wordt in dit vleugeldeel overal een webbing van 0,8mm triplex toegepast. Het eerste stuk dubbel, het laatste stukje enkel. Dat lijkt me voor het eerste stuk nabij de vleugelwortel wat weinig. Ik denk aan voor en achter de ligger 1,5 mm triplex. Goed of overdreven??

Dan de vleugelverbinder. Als ik die in de ribben schuif past het zeer exact. Heerlijk dat freeswerk! Zou het nog nodig zijn om de ruimte tussen de liggers, webbings en verbinder-huls op te vullen? Ik denk van niet, maar hoor graag als daar door jullie anders over gedacht wordt.
Elefant2-127.JPG


Ik ben aan de buitenkant van dit vleugelpaneel alvast begonnen met de webbings. Hier wel voorlopig enkel 0,8mm.
Elefant2-128.JPG


De verstevigingsbruggetjes op de buitenste triplex ribben (omdat er weinig vlees zat rond de openingen voor de vleugelverbinder) zijn verwijderd.
Elefant2-130.JPG


Ik ben er weer aan herinnerd dat balsa geen heel sterk materiaal is en dat ik voorzichtig moet blijven werken. Dit is inmiddels de derde die gebroken is in het hele proces.
Elefant2-129.JPG
 
Het blijft prachtig om naar te kijken. En waardering voor je eerlijkheid... Zou bijna een leerzaam draadje waard zijn: 'mijn bouwfout'. Leren we een hoop van.
 
Ik zou me zeker niet voor willen doen als de alwetende bouwer. Ik maak fouten, net als volgens mij iedereen die dit meeleest. Door de fouten hier te beschrijven hoop ik dat ik misschien bij iemand anders een keer een fout voorkom, en anders dat er om gelachen kan worden. Hebben we niet allemaal van die "hoe stom kun je zijn" momenten??
 
Ik zou me zeker niet voor willen doen als de alwetende bouwer. Ik maak fouten, net als volgens mij iedereen die dit meeleest.
Wel dat geldt zeker ook voor mij. Je kan zo'n plankje inderdaad op twee manieren door zagen, de goede en de verkeerde manier. Volgens onze "grote vriend" Murphy kies je altijd de verkeerde als eerste. :rolleyes:
Door de fouten hier te beschrijven hoop ik dat ik misschien bij iemand anders een keer een fout voorkom, en anders dat er om gelachen kan worden. Hebben we niet allemaal van die "hoe stom kun je zijn" momenten??
Je mag hopen dat niemand anders zo'n fout nog eens maakt maar ik heb het angstige vermoeden dat dit niet zo zal zijn.
Dit zijn foutjes die je zo makkelijk maakt dat het nagenoeg niet te voorkomen is en ik heb er inderdaad om kunnen lachen maar vooral omdat ik me bedacht "Dat zou mij ook overkomen kunnen zijn".
 
Wel dat geldt zeker ook voor mij. Je kan zo'n plankje inderdaad op twee manieren door zagen, de goede en de verkeerde manier. Volgens onze "grote vriend" Murphy kies je altijd de verkeerde als eerste. :rolleyes:

Je mag hopen dat iemand anders zo'n fout nog eens maakt maar ik heb het angstige vermoeden dat dit niet zo zal zijn. net zo'n klein foutje als de N vergeten bij iemand , bedoel je Ernst ??
Dit zijn foutjes die je zo makkelijk maakt dat het nagenoeg niet te voorkomen is en ik heb er inderdaad om kunnen lachen maar vooral omdat ik me bedacht "Dat zou mij ook overkomen kunnen zijn".
 
Dan de vleugelverbinder. Als ik die in de ribben schuif past het zeer exact. Heerlijk dat freeswerk! Zou het nog nodig zijn om de ruimte tussen de liggers, webbings en verbinder-huls op te vullen? Ik denk van niet, maar hoor graag als daar door jullie anders over gedacht wordt.

Bij deze constructie zou ik de ruimte tussen de liggers niet opvullen.
Belangrijk is dat de webbing zorgvuldig wordt vastgelijmt aan de liggers.(twee lijmklemmen per webbing)
De webbing 1,5 mm dik multiplex is wat overdreven, maar 0,8 mm vind ik te dun i.v.m. plooien.
Uiteraard vanaf de vleugelwortel dubbel webbing (kast) en het buitendeel eenzijdig webbing

Johannes
 
Bij deze constructie zou ik de ruimte tussen de liggers niet opvullen.
Liefst opvullen met hardbalsa gelijmd met epoxy en dubbele webbing van 3mm triplex.
Dit laatste zeker tot op 2/5 van de vleugel vanaf de wortel.
Gewichtstoename verwaarloosbaar.
Het overige deel kun je in balsa webben.
Besef goed dat 2/5 van de vleugel vanaf de wortel extra zwaar belast wordt.
 
Back
Top