Gapseal

Wat zou er gebeuren als je tussen de tape en de aileron een smeermiddel zou doen waardoor de tape de aileron naar beneden volgt maar ook strak blijft als deze naar boven gaat.
Eigenlijk moet ik dat natuurlijk eerst zelf proberen.
 
@ Loet,

Ik heb met de synergy vrij veel geexpirimenteerd met afdichtingen en turbulatoren. Die vleugel was duidelijk beter af zonder spleetafdichting. Ook het fenomeen dat jij beschrijft kan ik beamen. Zonder afdichting was ik met zwak weer beter af. Ook de werphoogte was beter zonder afdichting.
Met turbulator was de werphoogte minder. Ook het terugvliegen tegen de wind was minder.

De enige vleugel waar ik nu een seal op heb is de Tweagle. Die wordt er volgens mij wel beter van.
 
Geinspireerd door de regenpijp methode van Alex heb ik zelf een gapseal gemaakt van vladimir carbon. Op een stuk wat dikker plastic( mylar was te stug) een strook van 7 cm ingerold en in een pvc buis geschoven met diameter 3 cm. Ballon erin opgeblazen om hem mooi strak tegen de wand te drukken zoals in de rompmal.
full

Resultaat is mooi dun carbonfolie met een mooie voorspanning. Nu nog kijken of ik het netjes op een vleugel krijg en of het werkt.

7 cm zou genoeg moeten zijn voor een paar vleugels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full
full
full

Een vleugel voorzien van de seal. Volgt erg mooi de flap. Afwachten hoe het effect op het vliegen is. Het ziet er in elk geval mooi uit. Gewicht per vleugel 1 gram. Uit het strookte 3 sets kunnen snijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Poeh dat ziet er strak uit jeroen !

Ik hoor binnen de F3k community diverse berichten over wel of niet gap seals....wat ik iig ga doen is het hd cammetje op mn leenalus zijwaarts richten...misschien is dan ook te zien wat de gapseal doen tijdens een worp / vlucht.
 
Is dat je Synergy vleugel, Jeroen? Zo ja, hoe bevalt dat? Zo nee, wat dan wel ;-)
Ben zelf ook bezig om een Synergy-II 47.5blend +2 vleugel in Cad te krijgen.
 
Nee, dit is een eigen ontwerp. Heb de synergy 2 ook gemaakt. Vliegt prima. De oude synergy hield in elk geval niet van de seal. Bij de nieuwe moet ik het nog proberen.
 
Wat ook goed werkt is de "tape" van een oud casettebandje.
Heb ik al bij diverse zwevers en bij een FW5 erop gekleefd.
Werkt goed, is heel licht en is vrij goedkoop.

Groetjes,

Jordy
 
Ik heb op meerdere verschillende kisten spleetafdichting gehad. Of het hoger lanceerde heb ik nooit gemeten maar ik kan me dat wel voorstellen.

Mijn probleem met de spleetafdichting was dat ik in marginale omstandigheden, lees: zwakke thermiek, gewoon niet mee kon komen.
Zonder spleetafdichting gaat het me beter af om te stijgen.

Geen idee waar dat aan zou kunnen liggen, iemand een idee?
Het niet mee kunnen komen in licht weer is volgens mij hoofdzakelijk een zwaartepunt probleem. Ik heb op al mijn kisten gapseal ook in het verleden. Als mijn kisten zijn afgesteld op wat meer wind en turbulentie dan doen ze het niet in weinig wind simpel omdat ze te snel zijn en overal doorheen lopen. Zwaartepunt een paar mm naar achteren en het probleem is verholpen. zonder gapseal creëer je waarschijnlijk wat meer weerstand zodat hij automatisch wat langzamer is. Elke kist die ik tot nu toe gevlogen heb kon meekomen in licht weer als je het zwaartepunt naar achteren zet. Vermoedelijk kun je met gapseal wat lichter vliegen met wind.
 
ik heb de test 2x maal gedaan met een synergy vleugel , de 2de keer herhaald omdat ik het toen niet kon geloven.
ik vloog 20sec langer s'avonds voor het donker als de lucht erg constant was zonder gapseal dan met met deze vleugel.

de vliegtijden waren erg constant toen (binnen de 10sec van elkaar) voor een heel aantal vluchten met gapseal , dan eraf getrokken en ik vloog gemiddeld 20sec langer , verder geen aanpassingen aan instellingen of zp.

deze test een andere dag nog eens herhaald om zeker te zijn dat de lucht toevallig niet beter droeg na het verwijderen van de gapseal en resultaten waren identiek.

ik meen me te herinneren het ooit ook op de helios getest te hebben maar geen verschil merkte in vliegtijden , het gooien is stiller met gapseal dus ik vlieg met gapseal maar dat kan dus van kist tot kist verschillen of het beter/slechter of hetzelfde is.
 
Het niet mee kunnen komen in licht weer is volgens mij hoofdzakelijk een zwaartepunt probleem. Ik heb op al mijn kisten gapseal ook in het verleden. Als mijn kisten zijn afgesteld op wat meer wind en turbulentie dan doen ze het niet in weinig wind simpel omdat ze te snel zijn en overal doorheen lopen. Zwaartepunt een paar mm naar achteren en het probleem is verholpen. zonder gapseal creëer je waarschijnlijk wat meer weerstand zodat hij automatisch wat langzamer is. Elke kist die ik tot nu toe gevlogen heb kon meekomen in licht weer als je het zwaartepunt naar achteren zet. Vermoedelijk kun je met gapseal wat lichter vliegen met wind.

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga het nog eens proberen met spleetafdichting alhoewel ik het wel prettig vond het niet nodig te hebben, scheelde weer wat tijd.:D
 
Als ik dit zo lees, concludeer ik het volgende:
- kennelijk vliegt die kist als je rustig zweeft met een kleine en vrij ver naar achteren liggende laminaire loslaatwervel. Zonder gapseal maak je de lucht turbulent en die wervel onstaat niet, je vliegt langer.
- zonder gapseal heb je veel weerstand tijdens de high-speed stijgfase.
- met gapseal heb je tijdens de high-speed fase minder weerstand, maar niet genoeg om met de extra hoogte het verlies van die laminaire wervel te compenseren.

Een interessante test zou zijn:
- met gapseal,
- en 1-4 cm voor die gapseal (een beetje experimenteren) een dunne turbulator (1 laag schilderstape, 2-3 mm breed, goed platgedrukt)
De dunne turbulator heeft weinig invloed op de snelle stijg-fase, en (hopelijk) genoeg invloed om die wervel te voorkomen.

Als dat werkt kun je daarna een duurzamere turbulator plaatsen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
 
Dirk,

Dat heb ik met de synergy gedaan. Om op,de plek van de flapspleet een turbulator te kunnen plakken een vleugel gemaakt met een kleinere flapkoorde. Op de originele plek een zigzag turbulator geplaatst. Dit vloog erg mooi met een erg goed reagerende flap. helaas kost de turbulator iets werphoogte en ook bij snel vliegen is de weerstand hoger. Uiteindelijk uitgekomen op een turbulator op de laatste 20 cm naar de tip toe.
De winst in de launch met gapseal heb ik voor de synergy ook niet kunnen meten.

Andere vleugels die ik nu heb laten na een eerste test 5 meter winst zien voor de start met seal.
 
Ik vind dat knap, dit soort discussies…

Voor een bijna-leek zoals ik, (je heb de terminologie al wel eens gehoord, maar hoe zat dat ook weer…) is dit erg leerzaam. De één zegt wat, de ander vraagt zich daarop wat af, de volgende denkt dat het een ander aspect is wat speelt. Er wordt wat geopperd en voorgesteld, maar ondertussen hebben anderen het al uitgeprobeerd of proefondervindelijk vastgesteld…

Straffe hobby!
Hoe meer ik ervan leer, hoe meer ik besef hoe weinig ik ervan weet.
 
Zie hier...vandaag testvluchtjes op een ouwe tantalus (FOREVER!!!!) met 3M tape als gapseal, methode dirk...vloog prima vandaag...lekker thermisch !!!!!....wel wat interessante observaties op de video...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top