SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

Ik ken Discus2CT gelukkig langer dan vandaag....ik heb er de afgelopen jaren wel een gewoonte van gemaakt als ik één keer begonnen ben in noodtempo projecten af te ronden :-)
 
De buitenste vleugeldelen zijn allebei aan de onderzijde in profiel geschuurd, liggers aangebracht en beplankt.
De rechter is ook aan de bovenzijde in profiel. Ook zijn daar de hulpliggers voor de aileron in aangebracht. Tussen lijst in de vleugel en die in de aileron zit 2mm ruimte; dan kan ik hem makkelijker uitsnijden en de aileron wordt aan de voorzijde nog van een 2mm latje voorzien dus dan past het weer.

150104_Junior_zps105623bf.jpg
 
Alle 4 de vleugeldelen zijn nu klaar om afgedekt te worden.
Eerst de binnenste delen.
Beplanking met een beetje overmaat afsnijden

150109_Junior1_zps978fcd24.jpg


Dan een afdekplaatje voor de remklep op maat snijden, op de klep in positie gelegd, positie afgemeten en gemerkt op de bouwtekening want....

150109_Junior2_zpsf9bc75da.jpg


....dan kan ik de beplanking voorzichtig op z'n plek leggen zonder het plaatje te verschuiven en met spelden het plaatje en de beplanking op elkaar fixeren.

150109_Junior3_zps93cb464e.jpg


Beplanking omdraaien en positie van het plaatje aftekenen...

150109_Junior4_zps58c4b7e4.jpg


...en netjes uitsnijden. Ik hou het stalen lineaaltje met spelden op z'n plek want dat gaat anders altijd schuiven en dan heb je een kromme snede.

150109_Junior5_zpsd52e532c.jpg


Voilá. Het uitgesneden stukje kan straks bovenop de remklep worden gelijmd.

150109_Junior6_zpsefc71ff9.jpg


De randjes schuur ik ietsje schuin zodat de klep makkelijk helemaal naar binnen gaat en niet blijft klemmen.

150109_Junior7_zps99c24c99.jpg


Alle lijsten, ligger en ribben in de houtlijm....

150109_Junior8_zpse5c7a2de.jpg


....en met latjes op de voor- en achterlijst aandrukken.

150109_Junior9_zps6afe243e.jpg


Prachtig.

150109_Junior10_zps22fe91fc.jpg
 
En de laatste spulletjes om hem af te maken zijn er ook :-)
Canopy glue (nog nooit geprobeerd, ik ben benieuwd), wat instrumenten, servo voor de sleepkoppeling en eentje voor een rolroer, wat stekkertjes en schroefjes, een ontvanger en 3 meter folie.

150109_Junior11_zpsa704bca2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Canopy glue (nog nooit geprobeerd, ik ben benieuwd

Dat spul werkt super!
Even schudden voor gebruik, spul is dunvloeibaar, cockpitglas opruwen en insmeren (niet te dik), even een minuutje laten drogen dan wordt het iets dikker en splet minder snel weg als je het glas/plastic klemt.
Goed in de klemmen zetten en 24 uur laten uitharden, zit als een huis.
Droogt ook mooi transparant op :yes:.

Mooi verslag trouwens

Groeten, Ralf
 
Dank :-)

Volgens de bouwbeschrijving moet je de bovenste beplanking aanbrengen, daarna de neus- en eindlijsten aanbrengen, rolroeren lossnijden en tot slot de helften samenvoegen.

Ik wijk daar een beetje van af.
Ik heb wel de bovenste beplanking verlijmd (niet vergeten servosnoer voor de rolroerservo's naar hun vakje te leiden) maar ga nu eerst de helften samenvoegen.
Daarvoor moet een sleuf gezaagd worden waar een 3mm trilpex joiner in komt.

150110_Junior2_zps129957ca.jpg


150110_Junior1_zps143e7bf8.jpg


Dan ga ik de helften samenvoegen. Ik denk dat ik die dan beter exact kan verlijmen dan wanneer het rolroer al is uitgezaagd. vervolgens ga ik neus- en eindlijsten aanbrengen. De rolroeren snij ik als laatste los, dan weet ik zeker dat alles in lijn blijft.
 
Vleugelhelften verbonden, overgangen afgewerkt en de achterlijsten (20x5mm hard balsa) verlijmd.

150111_Junior1_zps2f7aed96.jpg


Terwijl dat ligt te drogen de romp weer tevoorschijn gehaald en een sleepkoppeling gebouwd.
Ik gebruik hetzelfde systeem wat ik al in een aantal modellen heb gemaakt.
Onder de neus komt een klein sleufje waar het sleeplusje door naar binnen kan. Het lusje gaat dan tussen twee stukjes messing buis door.
De koppeling zelf bestaat uit een stukje Sullivan binnenkabel met aan het eind een soldeerhulsje. Als servo een Graupner C-5077 met de aansluiting op het allereerste gaatje.

150111_Junior3_zpsad0ca721.jpg


150111_Junior2_zps0c68e43f.jpg


Het is een heel eenvoudig systeem wat makkelijk aankoppelt, betrouwbaar is en laag bij de bodem blijft.
Daardoor kan de accu zo ver mogelijk naar voren in de neus. De servo blijft verborgen onder het instrumentenpaneel, mocht ik ooit nog eens een pop in de cockpit willen zetten.

150111_Junior4_zpsa657beff.jpg
 
Die sullivan kabel is stijf genoeg bij bet dichtzetten van de koppeling? Mooi en simpel systeem! En gebruik jij altijd microballoons in je epoxy?
 
Bij het dichtzetten komt er als het goed is geen kracht op.....als het pennetje niet soepel in de hulsjes gaat is de constructie niet goed. De kracht komt er pas op bij het ontkoppelen.
En microballons....ja, ik gebruik dan ongeveer het halve gewicht aan epoxy, het loopt mooier langs de randen en het is eventueel makkelijker weg te schuren.
 
Ik kom er nu achter dat je bijgeleverde achterlijsten van 5mm net te dun zijn om een mooie aansluiting op de vleugel te krijgen. Heb ze er dus maar weer afgesneden en haal iets dikkere eindlijsten (6x20mm).
Dat is denk ik wel iets meer gepruts om ze direct onder de goede hoek te verlijmen, je moet op de plek waar je de achterlijst aan de vleugel zet een latje van ongeveer 2mm leggen. Met een plankje kijkt dat wat minder nauw omdat dat niet in een puntje uitloopt en je het bij kunt schuren.
 
Origineel

Ik kom er nu achter dat je bijgeleverde achterlijsten van 5mm net te dun zijn om een mooie aansluiting op de vleugel te krijgen. Heb ze er dus maar weer afgesneden en haal iets dikkere eindlijsten (6x20mm).
Dat is denk ik wel iets meer gepruts om ze direct onder de goede hoek te verlijmen, je moet op de plek waar je de achterlijst aan de vleugel zet een latje van ongeveer 2mm leggen. Met een plankje kijkt dat wat minder nauw omdat dat niet in een puntje uitloopt en je het bij kunt schuren.


Een originele werkwijze om vleugels te maken.
Probeer ik later ook eens.

Veel succes.;)

Mvg,
Aurectar.
 
Tav. één van de laatste foto's van post #146: als je de tijdschriften een kwartslag draait, volgen ze automatisch de ronding van de indekking. :D

Of zie ik dat verkeerd? :?


jan.
 
Ja dat klopt Jan, maar de bovenzijde is bol en dan is het vooral lastig om de neus- en eindlijst goed aan te drukken. Als je de tijdschriften dwars legt verdeelt de druk maar krijg je minder ook minder druk op die kritieke plekken.
 
Vandaag was ik vrij, mooie gelegenheid om nog wat stof te produceren :-)
De bijgeleverde neuslijsten (nou ja - plankjes die tot neuslijst geschuurd dienen te worden) zijn wel groot genoeg dus die heb ik verlijmd.
Tevens negatieve malletjes gemaakt van wortel-, midden- en tiprib om het profiel te kunnen controleren.

150112_Junior1_zps4f67a5f0.jpg


Enkele uren later zijn de neuslijsten zo goed als gereed. De grootse schuurklussen zitten er nu op. Morgen is Hangar weer open en zal ik passende achterlijsten gaan halen.

150112_Junior2_zps18614038.jpg


Ik ben er erg mee in mijn nopjes, het worden mooie vleugeltjes.
 
Vanmiddag even naar mijn trouwe balsa-dealer in Kampen geweest en achterlijsten 6x20 gehaald.
Met een smal latje van 2mm onder de lijst komen ze precies onder de goede hoek aan de vleugel om het profiel te volgen. Ze hebben ook nog genoeg overmaat om alles mooi af te ronden en aan te laten sluiten.

Latje onder de achterlijst, folie eroverheen en de boel verlijmd

150113_Junior2_zps9c709f91.jpg


Ben blij dat ik dit even overnieuw heb gedaan anders had ik me daar toch aan blijven ergeren.

150113_Junior1_zpsc61a6cc1.jpg


Eenmaal bij Hangar heb ik toch ook maar 2 iets dunnere servo's mee genomen omdat de 12mm van de HS-82's net 2mm teveel was. Ik had dan de onderkant niet dicht kunnen maken en ook dat zou me op termijn gaan storen. Nu dus 2x HS125-MG. Een rib uit mijn lijf maar dan kan ik met die HS-82's mijn Cirrus weer klaar maken. Ook wel fijn.
 
Back
Top