Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou hier opteren voor witte houtlijm.Jan, ik besef me dat er ruimte is voor verbetering. Het is mijn eerste keer dat ik dit doe.
Bedankt voor je link, die ga ik eens goed bestuderen en gebruiken!
Jan, ik besef me dat er ruimte is voor verbetering. Het is mijn eerste keer dat ik dit doe.
Bedankt voor je link, die ga ik eens goed bestuderen en gebruiken!
Bij de vorige Elefant waren de ribben gemaakt van balsa (op de ribben met vleugelverbinders na). Die ribben waren uitgetekend met Profili, welke een eenvoudige ribbenmodule heeft.
Nu teken in de ribben uit met DevWing, wat veel meer mogelijkheden heeft. Ik zou nu de ribben wel van populierentriplex willen maken. Dat is wat zwaarder dan balsa, maar er kan wel meer materiaal weggesneden worden dmv verlichtingsgaten.
Waarom populierentriplex? Het lijkt me wat steviger en minder fragiel tijdens de bouw. En ik vind zulke ribben zoals in de afbeeldingen in de vorige post ook gewoon prachtig om te zien (geen goed argument, maar toch ook weer wel!).
Wat voor dikte triplex heb ik nodig? Ik denk zelf aan 2 mm? Kan het dunner of moet het dikker?
Ik heb onlangs een Pulsar 2500 besteld (AVA-achtig, er zijn Pulsars van 2 tot 5 meter). Daar zijn de ribben (door de fabrikant GIRmodell) gemaakt van balsa met carbon capstrips. Lijkt mij "the best of two worlds"... maar ik zou het niet graag zelf zo maken!
Arno, hier heb je zeker gelijk in. Ik zat er al hard over te denken om de ribben van het buitenste vleugelpaneel (laatste meter spanwijdte) sowieso van balsa te maken.Bij een dergelijk slanke vleugel zal het traagheidsmoment een niet onaanzienlijke rol gaan spelen ten aanzien van het vlieggedrag.
Zelf krijg ik dan ook een beetje de "bibbers" bij triplex profielen richting tip (panelen)
Ik laat de ribben frezen, dus met de nauwkeurigheid van de ribben komt het wel goed.Het zal er wel op trekken maar toch enige onnauwkeurigheid vastgesteld.
Volgens mij is systeem-blok (op grootmoeders wijze) tussen 2 alu-mallen nog altijd te verkiezen.
Balsa met carbon capstrips lijkt me een toepassing voor een 'open' vleugel. Deze vleugel wordt helemaal beplankt, dan lijken cap strips me niets toevoegen.balsa met carbon capstrips. Lijkt mij "the best of two worlds"...
Ik wilde voor lite-ply gaan zodat ik de verlichtingsgaten wat groter zou kunnen maken. Zo hoopte ik ribben van hetzelfde gewicht als bij zwaar balsa te kunnen maken. Blijkbaar is dat dus niet het geval. Ik had al zo mijn twijfels, deze quote duidt erop dat balsa ribben toch lichter worden.For example, any model having lite-plywood fuselage sides is weaker and heavier than the same model would be if it had properly engineered balsa sides. Even if the sides have large cut-outs, truss-work balsa sides would be lighter while attaining a higher strength-to-weight ratio.
zwaar balsa
Ik zat er al hard over te denken om de ribben van het buitenste vleugelpaneel (laatste meter spanwijdte)
balsa triplex
Arno, ik kan me je frustratie wel enigszins voorstellen. Jij komt uit de vrije vlucht wereld, waar echt elke gram telt. Mijn modelbouwervaring is veel recenter, ik ben niet in elke vezel opgegroeid en opgevoed met een 'gewichtsfetish' (niet rot bedoeld!). Uiteraard probeer ook ik de juiste plankjes te vinden voor elke toepassing, maar zal daar minder bedreven in zijn dan jij en vele andere meer ervaren bouwers.Het zal wel zijn, dat ik "anders" heb leren bouwen en konstrueren maar ik krijg langzaam aan moeite met de kreet "zwaar balsa".