algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Afgelopen maand waren wij met de Yak 3 op de grote Air14 airshow in Zwitserland. Daar heb ik Mikael Carlson ontmoet, hij was en vloog daar zijn Bleriot en Fokker DVII replica's ( wel met originele motoren ). Over vakwerk gesproken....

De beste man bouwt ze zelf en heeft o.a. nog een Dr I, Stearman en L4. Zoals Roel al zei, aan die kisten word met meer zorg gewerkt dan bij de KLM e.d. Dit gaat veel verder dan werk...

Voor de geïnteresseerden: Welcome!
 
Ik geef nu eenmaal niet om oud spul.
In model prima maar in het echt hoef het van mij niet.
Je heb hier in de buurt ook van die ronde huizen met een rond draaiend kruis er op.
Molens in kinderdijk noemen ze dat.
Je kan daar een mooie rondweg om Alblasserdam leggen.
Maar die oude zooi moet blijven staan.
Nu vallen daar weinig doden mee maar met oude modellen wel regelmatig en dat doet me pijn.


Maar goed ieder zijn ding.

verstuurd met mijn smartphone
 
http://youtu.be/ckaMdekCctc

Ik zit hier boven de zwitserse alpen met 200 kts, voortgedreven door een 14 cilinder Pratt & Whitney in een 70 jaar oud jachtvliegtuig een stuk relaxter dan op 10 km hoogte in een lijnbus gestuurd door computers. En worse case scenario... In dat oude ding heb ik tenminste een chute op mn rug ;-)


Maar inderdaad ieder zn ding, gelukkig zijn er nog genoeg die tijd en geld in het behouden van historie stoppen. Ongeacht of het vliegt, vaart, etc :-)
 
Haha. dat lijkt op stoer doen en je wielen te laat laten zakken.
De romp en onder midden gedeeldte van de vleugel zijn alvast geschuurd.

verstuurd met mijn smartphone
 
The pilot felt the engine go rough during his display so he closed the throttle, climbed and put the gear down. He put out a PAN call. Then as he headed for the runway he opened the throttle and nothing happened.

He then realised he wasn't going to make the runway so he raised the gear to improve the glide. He made it to the threshold and then put the gear down. Both wheels made it down and he landed on them right at the numbers. Unfortunately the right gear hadn't had time to lock and it collapsed on roll-out. which caused the right wing to hit the runway. This then made it slew round and it was then going sideways which caused the left gear to fail. It then went off onto the grass and stopped. The pilot go out unaided.

It was a fantastic piece of airmanship. Having the presence of mind raise the gear and then lower it saved it from being a much more serious incident. Obviously the engine was going to need looking at, the prop was wrecked but most of the airframe was saved.'

Best een knap staaltje crisismanagement, als je het mij vraagt.
 
Zucht.....:nooo: De Fury moest zn display voortijdig afbreken ivm motorproblemen ( verlies van vermogen). Niks geen stoer doenerij maar een goed uitgevoerde noodlanding.

En als zelfs Captain Eric ‘Winkle’ Brown uiterst lovend is over hoe de piloot gehandeld heeft.... ;-)

Edit: proper was me voor.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk eens een goeie crash dus. Lekker in een open veld en de piloot kan alles navertellen. Jammer dat het zelden zo gaat.
 
De Griffon van deze P-51D stopt er ineens mee, met geslaagde noodlanding op Reno:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
al zit je te ouwehoeren... je ziet toch dat je de bomen in vliegt.

Hij zag door de bomen het bos niet meer denk ik.

Het lijkt er op dat de motor even zachter draait en hij daarna weer vol gas geeft maar overtrekt.
 
Small plane crashes into Chicago home - CBS News

midway-plane-crash-2.jpg
 
Back
Top