Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het niet krijgen van een rssi alarm is toch wel heel vervelend lijkt me.
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Ede
    Ik zal vanavond eens kijken, kan het me bijna niet voorstellen.
    anders gaat hij de bug tracker in :)

    PS. Heb je BGmusic gebruikt ipv Play Track ?
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Ede
    of zoals Arjan zegt: Never underestimate the ingenuity of fools :hammer:

    (blijft een goeie)
     
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Wassenaar
    Dat zijn een aantal zaken die je bespreekt:

    Punt 1, RSSI:

    Daar blijf ik mee bezig. Is misschien een beetje een tik van me - maar ik wil gewoon weten of mijn Taranis presteerd zoals hij moet presteren. Voor de duidelijkheid: ik heb nooit verbindingsproblemen gehad. .


    Tijdens het vliegen:

    Zoals ik al eens eerder meldde in dit draadje krijg ik soms de melding 'RSSI low' en minder vaak (maar het gebeurt wel): 'RSSI critical'.

    Mijn limits staan op de standaard waarden van 45 en 42 Db. Als ik mijn logs uitlees zie ik dat mijn RSSI alleen bij uitzondering onder deze waarde komt. Als hij een keertje echt duikt is het nooit minder dan 30 Db.


    Range test:

    Gisteren heb ik nog een range test gedaan en na 70 - 80 meter meter zat ik rond de 45 en na 100 meter had ik nog steeds meer dan 30 DB. Het laagste signaal dat mijn logger liet zien was eenmalig 28 Db.

    Dit lijken mij normale ervaringen en waarden maar ik heb nooit de bevestiging gekregen dat dit normaal is.

    Of hebben jullie NOOIT RSSI alarm meldingen....? en bij een rangetest na 100 meter, hebben jullie dan nog steeds rond de 50 DB....? Ik hoor dat graag want dan weet ik tenminste dat er iets aan de hand is..


    Punt 2: Flightmodes:

    Ik heb er maar liefst 5

    1. Take off mode: beetje down bijtrimmen zodat ik niet overtrek bij opstijgen
    2. Thermal mode: Flaps en ailerons paar mm naar beneden
    3. Speed mode: Flaps en ailerons paar mm naar boven - om snel naar andere kant te kunnen vliegen zonder veel hoogte te verliezen)
    4. Landing mode: maakt van 'gas stick' mijn kleppen bediening en verplaats gas naar de potmeter rechts (ja, ja, ik weet het, beter is gas en kleppen continue te scheiden maar zo heb ik het nu ingesteld - lang verhaal waarom.....)
    5. Normal mode: flaps en ailerond in gewone stand


    Punt 3: KISS

    Keep it short and simple

    Helemaal mee eens hoor - en in de praktijk gebruik ik alleen take off mode, thermal mode en landing mode.


    Groet en alvast dank voor jullie reactie op het RSSI verhaal....
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2014
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Als er nog Taranis bezitters zijn die een DSM-X hack mudle willen bouwen is dit een goede donor voor de behuizing:
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
    Daarnaast heb je nog een DX-4 zender nodig voor de zend module en wat handigheid met een soldeerbout. De Taranis kan deze modules op dezelfde manier aansturen als Spektrum dat zelf doen, dus met modelmatch en automatisch schakelen tussen DSM2 en DSMX.
    9x Full Mod DSM2/X - 9X Guides
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    RJA. Ik hoor die meldingen vrijwel nooit. Ik ga t zondag voor je testen op t veld.
     
  8. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik hoor de RSSI melding ook wel regelmatig. Maar Ik ben van plan om eens wat verschillende antenne posities te gaan testen. Want bij mij zak ik zeer snel naar de 45-50
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    In mijn Mandarin hoorde ik de meldingbwel eens onder bepaalde hoeken van de kist. Daar zat carbon in de romp. Nu in mijn SuoerStarlight hoor ik de melding niet meer. Minder carbon en de antennes exact in 90gr.
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Ede
    Ik heb ze 1x gehad, maar mijn antenne lag toen niet goed (in de romp), verder eigenlijk nooit.
    (Taranis B)
     
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank, misschien ben ik weer wat verder. Scheelt dat echt als er carbon in de buurt zit?

    Mijn antennes zitten aan weerszijden van de romp. Ze maken ieder een hoek van 45 graden tov de romp en dus 90 graden tov elkaar.

    Maar ze liggen net onder de vleugel (ongeveer 1 cm) en precies ter hoogte van de belangrijkste ligger van de vleugel. En dat is een Carbon buis van zo'n 12-15 mm doorsnee.


    [​IMG]


    Zie foto, ik heb de romp even op de vleugel geplaats zodat je kunt zien waar de antennes liggen tov de ligger. aan de linkerkant zie je dat ik een plastic buisje om de antenne heb. Bij transport haal ik die eraf en trek ik de antennes naar binnen. Rechts is zonder buisje.

    Ik kan de antennes naast de onvanger naar voren trekken en vervolgens zo'n 4 cm voor de voorlijst (ook Carbon, zo'n 3 - 4 mm dik) weer naar buiten geleiden. (ter hoogte van dat balsa latje wat daar nog toevallig lag)

    Zou dat een verbetering opleveren?

    Ik zit dan wel weer vlak bij de regelaar van de motor en de accu....
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Carbon kan veel invloed hebben. Exact zo had ik ze in mijn Mandarin. Nu in de SSL zitten ze; bovenaanzicht; |__

    En dus niet / \

    Wat een beduidend beter resultaat oplevert in de door mij gevlogen thermiekbochtjes, misschien (waarschijnlijk) toeval, zo goed zit ik niet in de HF..
     
  13. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Wassenaar
    Maar in de SSL zitten de antennes dan dus binnen de glasvezel romp, neem ik aan?

    Dat maakt dan kennelijk niet uit?
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Elburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    Dat klopt!



    Ook benieuwd naar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Wassenaar
    OK, dank je,

    dan ga ik dit weekend eens verschillende opties proberen voor mijn antenne, in ieder geval vergroot ik de afstand tot de carbon ligger en dan hou ik ze eerst binnen boord.
     
  17. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Carbon is, voor zover ik weet, enkel een probleem als de antenne daarbinnen zit. Niet als er een liggertje in de buurt is.
    Ik schrijf niet dat het geen invloed heeft, maar het zou geen probleem horen te zijn. Frsky claimt dat hun protocol superieur is aan die andere protocollen dus dan zou het zeker geen verschil horen te geven.

    Om die reden zijn de rompen van DLG's daarom niet volledig van carbon gemaakt maar is de neus van kevlar of glasvezel. In mijn geval zit er zwarte lak door de epoxy waardoor deze volledig carbon lijkt. De vleugel en de romp zijn wel volledig van carbon en daar hebben de ontvangers geen probleem mee. Mijn Orange DSM2 ontvanger waarmee ik tot nu toe mee vloog in ieder geval niet...

    Ik heb nog maar 40 minuten gevlogen met Frsky dus ik kan nog niet veel zeggen. Wel heb ik al zo'n warning gehoord terwijl het toestel 20 meter voor me vloog...
    Nieuwigheid....
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
  18. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank je Frater,

    Zoals eerder gemeld heb ik geen problemen met mijn verbinding. Ik krijg soms een enkele melding. Dit gebeurt alleen op grote afstand (toch zeker wel 600+ meter) en niet continue. een enkele melding en als het toestel doordraait gaat de RSSI weer omhoog.

    Ik begrijp dat de nabijheid van carbon, accu en je ESC motor controller invloed hebben op je ontvangst.

    De juiste plaats en positie van antennes kunnen een groot verschil maken en ik ben op zoek naar een meer optimale plek.

    Daartoe heb ik gisteren mijn ESC verplaats zodat hij wat verder van de ontvanger ligt en ga ik ook wat andere posities van de antenne proberen.


    Die 20 meter zou ik wel in de gaten houden - dat lijkt mij a-typisch. Ik zou snel een range test doen als ik jou was.

    Je moet in het menu dan 'range' aanklikken. Je zender gaat dan op 1/30 ste van zijn vermogen zenden - hij geeft dat ook aan via een geluidssignaal.

    Ontvanger moet ruim boven de grond staan (leg je bijvoorbeeld op een plastic vuilbak) , zelf loop je met zend antenne gericht op je ontvanger, weg van de ontvanger. Je moet toch zeker wel 70 - 80 meter halen zonder onder de 42 - 45 db te komen. je hebt dan (in theorie) 30 x 70 meter bereik.

    Groet
     
  19. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Bedankt voor de tip en dat had ik inderdaad moeten doen. ;-)

    Maar als je zou weten wat ik allemaal ter voorbereiding van die 1e vlucht heb moeten doen zou je begrijpen waarom die achterwege is gebleven.
    Het is ook extreem krap in zo'n DLG cockpit ondanks dat alles mini is.

    Eerder niet met telemetrie gevlogen en het is natuurlijk ook zo dat je van eventuele kleine storingen totaal niet op de hoogte bent.
     
  20. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik kwam gisteren een module tegen die je achteraan de taranis plugt en dan kan je de hubsan Q4 besturen aka proto x. Ik kwam dit tegen op RCgroups als ik me niet vergis was dat een amerikaan die dit in zijn free-time in elkaar stopte. Is er iemand hier die dit ook al gebouwd heeft voor zijn taranis die mij op weg kan helpen?
     

Deel Deze Pagina