Ik heb met mijn Rossi's en de OS viertakt gewoon afgemagerd tot het ding inkakte bij volgas. Met een governor is dat lastig, maar met curves vliegend is dat goed te doen. Daarna de naald twee a drie klikjes verder open, en er niet meer aan gezeten.
Op de harde manier heb ik geleerd, dat je daarna bij verschillende vermogens moet kijken of hij nog op de vonk ontsteekt (de motor moet dan ONMIDDELIJK afslaan als je de ontsteking uitschakelt) en als hij ergens door blijft lopen met uitgeschakelde ontsteking, moet je de compressie een tikkeltje verlagen. In Idle-up aan de grond mag hij best op de gloei lopen, je laat je heli toch geen uren zo staan draaien. Maar in de lucht mag hij niet op de gloei lopen, want dan kan hij weer te vroeg gaan ontsteken (hoeft niet, maar je weet het domweg niet, en dus kun je verrast worden door een onverwachte kapotte motor)
Een rookpluim is meestal een indicatie dat hij voldoende olie krijgt.... Als de rookpluim verdwijnt wordt er ergens iets te heet.... (de olie gaat dan over van een nevel in een damp, ofwel van kleine druppeltjes naar een gasvorm)
Groet, Bert
Op de harde manier heb ik geleerd, dat je daarna bij verschillende vermogens moet kijken of hij nog op de vonk ontsteekt (de motor moet dan ONMIDDELIJK afslaan als je de ontsteking uitschakelt) en als hij ergens door blijft lopen met uitgeschakelde ontsteking, moet je de compressie een tikkeltje verlagen. In Idle-up aan de grond mag hij best op de gloei lopen, je laat je heli toch geen uren zo staan draaien. Maar in de lucht mag hij niet op de gloei lopen, want dan kan hij weer te vroeg gaan ontsteken (hoeft niet, maar je weet het domweg niet, en dus kun je verrast worden door een onverwachte kapotte motor)
Een rookpluim is meestal een indicatie dat hij voldoende olie krijgt.... Als de rookpluim verdwijnt wordt er ergens iets te heet.... (de olie gaat dan over van een nevel in een damp, ofwel van kleine druppeltjes naar een gasvorm)
Groet, Bert