Wat was jouw crashschade?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door pizmo75, 29 dec 2012.

  1. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ik zal vanavond eens kijken welke headspead geprogrammeerd staat in mijn Casttle USB link programma. Ik heb een 9t pinion, maar de Talon beheert zelf de headspead met de governor. Dus die 100% daar moet je eigenlijk niet naar kijken. Ik heb wel geen tachometer om de echte headspead na te kijken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    oja dat is waar je hebt die govener.

    als ik het via de headspeed calculator bereken op internet met 10t pinion kom ik uit op 3100 toeren. Maar op internet kan ik niet echt concrete date vinden in manuals ofzo wat de machine nou maximaal mag hebben.
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)


    Dat werkt niet op die manier.. Stroom gaat kwadratisch omhoog met hogere spanning.. als jij 6A op 6v trekt, trek je ook minimaal 6A op 8v.. we werken gewoon met borstelservo's toch?

    Maargoed, wat er niet staat, en vaak wel van toepassing bij castle is dat de output amperes van een BEC omlaag gaat bij hogere input voltages! Kan best zijn dat de talon nog maar 4 a 5 ampere doet als hij gevoed wordt vanuit een 6S lipo..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... stroom gaat lineair omhoog met hogere spanning. Tenminste op een ohmse weerstand (U=IxR, zit geen kwadraat in). Het geleverde vermogen gaat daarmee weer wel kwadratisch omhoog (P=U xI, of duidelijker, I^2 xR).
    Zit er een motor achter, dan heb je een niet-ohmse belasting, en die richt zich puur naar de mechanische belasting die daar achter zit.
    En DAN, uitsluitend onder die omstandigheid bestaat de kans dat de stroom kwadratisch omhoog gaat, omdat met de spanning het toerental (min of meer) lineair stijgt, en het opgenomen vermogen van bijvoorbeeld een luchtschroef tot de derde macht stijgt met het toerental: een kwadratische stijging van de stroom is dan nodig om dit vermogen te leveren. Maar op het moment dat er een andere belasting aanhangt, zoals een constant koppel, dan gaat die vlieger al niet meer op....

    Voor dit soort uitspraken moet je heel voorzichtig zijn, want ik kan je zo een voorbeeld geven van een electromotor waarvan de stroomopname AFNEEMT bij toenemend voltage, of STIJGT bij afnemend voltage, of zelfs verandert bij gelijkblijvend voltagen en gelijblijvende belasting....

    Maar dat is hier niet van toepassing, want hier praten we niet over een fysiek onveranderlijke belasting, maar over een geschakelde BEC: dan mag je theoretisch veronderstellen als dat P voor = P na, en dat houdt dwingend in dat 1A x 8V gelijk is aan 2A x 4V, met eventueel een kleine afwijking voor rendement.

    Aangezien die servo's, geborsteld of niet, gewoon electromotoren zijn waarvan de opgenomen stroom afhankelijk is van het geleverde vermogen, zal de gemiddelde stroom min of meer gelijk blijven, omdat het gevraagde vermogen om het stuurorgaan te bewegen niet wezenlijk verandert. de pieken kunnen wel anders liggen, maar dat zijn aanloopstromen, geen vermogensleverende stromen.

    Maar Student refereerde hier aan de stroomopname uit de accu (8V) die via een BEC omgevormd word naar 6V. en dan klopt geheel dat als je 4A stroomopname vaststeld, gemeten aan de accu, dat de stroom NA de BEC ruwweg 6A zal bedragen.

    Groet, Bert
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hele efficiente bec dan!

    8v*4A = 32W in, en er komt 36 watt uit! ....

    Ik ging er vanuit dat het om dezelfde heli ging, dus OF gevoed vanuit een 2s lipo, of gevoed vanuit een bec, en beide amperages gemeten voor de ingang van de ontvanger..

    Algemeen bekend dat de meeste servos op een hogere spanning meer stroom verbruiken... BL HV servo's daargelaten. die zijn vaak voor die hogere spanning geschikt en dat wordt opgegeven.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff voor een richtlijntje kun je wel een klein beetje kort door de bocht gaan..
    Volt, amperes en watt's hangen toch redelijk samen.. Stijgt de een, gaat de ander omlaag..
    ff zonder verbruikers of andere verstorende invloeden gerekend :D

    In mijn voorbeeld gaat het om een 2s lipo, en toevallig had ik voor mn logger wel lipo aansluitingen gemaakt, maar geen servo aansluitingen.
    Dus heb ik de logger tussen de Lipo en de BEC gehangen.
    Die uitkomst was dus dat ik rond de 4 ampere verstook, op +/- 8 volt.
    Op mijn boerse manier nergens rekening mee houdend, kun je dan vrij simpel stellen dat dit op 6 volt 6 ampere is.

    De bec zal best nog iets van die 6 ampere verbruiken. merendeel zal toch echt richting de servo's gaan..
    Dan zal hij 90% omzetten. verbruikt de besturing nog 5,4 ampere.

    iig, die 9 ampere grens zal dan niet gehaald kunnen worden.
    Hoe het met die bec zit wanneer er andere pakketten aan gehangen worden, weet ik niet.
    Daar kan ook best wel eens oorzaak kunnen liggen.
     
  7. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Heb jij wel eens een losse BEC Kris ?, of zit dat ingebouwd in je ESC ?
     
  8. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Nee, die zit in de Talon. Die is reeds zeer krachtig. 9 Amp cont en 20 Amp Max volgens boekje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Dit geld natuurlijk alleen voor BEC's met een transformator principe (switched-mode regulator) en niet voor BEC's met een voltage regulator want daarbij is de ingaande stroom gelijk aan de uitgaande stroom en wordt het verschil in in- en uitgaande spanning omgezet in warmte.
     
  10. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Daarom heb ik preventief een BEC erop, groter dan 450 is losse BEC bij mij,
    dit heb ik eens ergens gelezen, dus voor de zekerheid geen risico.
     
  11. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ik heb nochtans nooit te weinig power gehad van die bec. Het was enkel de motor die uitviel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    met ingebouwde bec, losse bec , geen bec ....als je motor pffffffffff zegt, lekker belangrijk
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Motor is een symptoom.
    Wil je het voorkomen, moet je de oorzaak weten.

    En waardoor gaat de motor allemaal uit?
    O.a. geen signaal.. geen stroom is ook geen ontvanger, dus ook geen signaal, dus motor uit
     
  14. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    geen stroom is geen ontvanger, is geen fbl unit, is geen servo controle en dat had hij nou juist weer wel.
    Ben benieuwd of hij een oorzaak vindt.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeps, da's een hoofdrekenfoutje, moet 5.3 zijn ja....

    Groet, Bert
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij had ik de term UBEC gebruikt, en bij mijn weten zijn die altijd van het schakelende type, omdat ze bedoeld zijn de warmteontwikkeling van de BEC in de regelaar (die meestal weer van het lineaire type is) te ondervangen.

    Als dat niet duidelijk was, dan excuses daarvoor

    Groet, Bert
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, maar zoals anko aanhaalde, resetten sommige ontvangers verrot snel.
    Wil nog niet zeggen dat de regelaar ook meteen weer werkt...

    Dergelijke vage problemen komen vaak uit dingen die je niet verwacht.. stroomvoorziening is er 1 van
    moet je alleen nog uitzoeken waarom de stroomvoorziening plat ging.
    Als die het is.
    De regelaar stopt er echt niet zomaar mee
     
  18. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Het ging mij ook niet om de ontvanger, maar volgens mij (kan het fout hebben) je fbl unit hersteld niet zo snel en krijgt een reset en heb je geen controle.
    En als de ontvanger zich zo snel hersteld, had de motor zich ook weer snel hersteld en had je het waarschijnlijk niet eens gemerkt.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.415
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar kunnen we nog lang over doorgaan....
    Een fbl unit initialiseert langzaam. Dat klopt.
    Maar je kunt wel sturen als hij nog niet is geinitialiseert.

    Daarnaast, het voltage is te laag geweest om het inwendige aan te sturen.
    Maar het is niet 0 geweest.. kan best dat e.e.a nog bewaard is gebleven.
    Kan ook dat de 3gx de motor niet aanstuurt,tot hij zijn initialisatie is voltooid. Dan heb je dus wel besturing, maar geen initialisatie, dus misschien ook geen motor.
    En je weet niet hoe de regelaar er mee omgaat.

    Electronica gaat rare dingen doen als het ff zonder prik komt te staan.
     
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    yep soms spooky dingen waar de oorzaak ????? blijft.

    Ik heb liever dingen die wel verklaarbaar zijn.
     

Deel Deze Pagina