H.M.S. Victory Caldercraft

Onder het zwarten van de puttingsijzers, kwam ik er achter dat Caldercraft op de meegeleverde tekeningen meer aangeeft, dan dat het bouwverslag omschrijft. Op de tekeningen staan onder de rusten kleine strepen aangegeven. Aan de hand van de foto's van Jan(bedankt Jan) zag ik dat de rusten aan de onderzijde van een soort steunen/ankers zijn voorzien. Deze vallen niet direct op, omdat ze tussen de puttingijzers zitten.

Er zijn daarvoor ook geen onderdelen geleverd, dus heb ik besloten om de ouwe uit het zuiden nog maar eens extra te pesten.

Aan de hand van de foto's heb ik een klein voorbeeld gemaakt.

full


Kijkend naar de dikte van de rusten en de foto's besloten om de ankers uit 1 mm koperdraad te maken. Het waren er maar slechts 30

full


De plek van de ankers over gezet naar de rusten en gaten geboord die tot halverwege de rusten komen.

full


De onderzijde van de ankers kort ik nog even in. Deze komen straks te zitten in een klein gat, wat ik weer boor(met een handboor) in de wand.

Nu verder met alles zwart maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus heb ik besloten om de ouwe uit het zuiden nog maar eens extra te pesten.

Ja, ja, zal ik onthouden hoor!!;)

Ik ga hier morgen nog iets zetten wat nog een extra toevoeging kan zijn m.b.t. de ankers, maar dat moet ik even opzoeken.
En kijken of het bij de Engelsen ook o was.
Weer een detail wat je op meestal niet ziet.
 
Henk,
Op deze foto kan je zien dat de steunen met een nagel tegen de wand aan zijn vastgezet.
Ruststeunen_zps8e514740.jpg

Dat zou je kunnen realiseren door 3mm van het koperdraad plat te slaan en er een klein gaatje in te boren. Dan kan je het met een spijkertje vastzetten.
Is natuurlijk origineler maar wel meer werk.
Slechts een suggestie. Aan jou de beslissing.
Jan Zwart
 

Henk, de ijzers die je ankers noemt, zijn de zogenaamde schoren in dit geval de onderschoor. op sommige schepen heb je zowel onder- als bovenschoren. De onderschoren zijn van ijzer en de bovenschoren die de rust aan de bovenkant verbinden met de scheepshuid waren meestal van hout en sierlijk uitgevoerd.

Ik weet niet of je het boek "Historische Scheepsmodellen" van W.zu Mondfeld bezit, maar vanaf pagina 128 staat dit mooi en uitgebreid beschreven met duidelijke tekeningen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd, iets over de ankers en de rusten.

Er zit onder de rust een blok waar het voorste anker aan één kant in rust als het "gekat" is.

Het boek: The Anatomy of Nelson's Ships" (Longridge) geeft het op een tekening zó weer:

full


Op de Victory in Porthsmouth vindt je dat blok óók terug onder de rust:

full


Maar het kan zijn dat ik nu iets overbodigs vertel, en dat je dit al wist natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:offtopic:
Ik heb naar aanleiding van de foto van Germt nog een tussendoorvraagje:
Het 'kippengaas' op het galjoen: weet iemand vanaf welke periode dit ongeveer werd toegepast. Ik vind het zelf eigenlijk wel mooi staan, maar weet niet of het bijvoorbeeld op mijn eigen schip uit 1690 gebruikelijk was?
 
Dat denk ik niet Diederik, ik vindt het eigenlijk alleen maar bij Engelse schepen terug.
Bij de Engelsen uit die tijd zaten de regelingen vrij laag, ze kwamen in vele gevallen niet bóven het rooster.
Vandaar de "netting"
Maar in jouw geval, De Eenhoorn, is een niet écht bestaand schip zou het kunnen hoor, als de regelingen niet te hoog boven het rooster zitten natuurlijk;)
 
Niet alleen Engelse, ook Franse schepen hadden ze: voorbeeld van de Fleuron uit 1729:

full


Technisch is het volgens mij goed haalbaar op de Eenhoorn:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, zo leren we weer wat van elkaar. De naam "Onderschoor" was niet bekend bij mij. Het boek is in mijn bezit Piet en ik heb het daar ook nog even bekeken... Dank je wel

Het voorstel van Jan om de onderkant van de schoor plat te maken en daar een gat in te boren werkt niet echt. Het koper is daar toch iets te bros voor. Ook door het plat te maken door verhitting gaat slecht. Bij het boren breekt de uiteinde toch af. Als ik dit wil, dan moet ik ze van staal maken.
Moet ik nog even over nadenken :confused:

Het blok wordt wel omschreven in de handleiding Germt. Deze staat bij het monteren en fabriceren van het anker. Tnx
 
Henk,
Gebruikte je koper of messing?
Ik heb het net geprobeerd met rood koperdraad, (electriciteits montagedraad) en dat ging prima.
Een boortje 0,7 in Dremel boorstandaard, en vlekkeloos.
Jan Zwart.
 
Wat ik voor de bouw van het schip in bezit heb is messing. Heb in de schuur nog wel wat roodkoper liggen. Ik ga het weer proberen Jan... bedankt voor de tip
 
Niet alleen Engelse, ook Franse schepen hadden ze: voorbeeld van de Fleuron uit 1729:



Technisch is het volgens mij goed haalbaar op de Eenhoorn:

Aha, dat wist ik dus niet!
Dan zou het moeten kunnen Diederik, en het lijkt mij ook een mooie aanvulling:cool:
 
onderschoren


Henk wat de schoren betreft, deze zijn van 1,5 mm dik messing. Ik denk dat 1 mm te dun is en dat het daarom mislukt. Als je deze dikte wat verhit dan kun je ze vrij makkelijk plat slaan of knijpen tussen een bankschroef.
Ik heb het niet geprobeerd met 1 mm dikte, maar kan me voorstellen dat dat moeilijker is. Het verschil in dikte is nauwelijks te zien en gezien de schaal van jou schip zou het zomaar kunnen. Deze zitten ook op mijn Victory.
(de foto is macro genomen, dus ze lijken groter dan de werkelijkheid)
 
Dank je wel Piet, ik ga dit ook proberen.
Moet er goed uit zien, anders begint die ouwe uit het zuiden zich weer te roeren :bye:
 
Back
Top