Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Ja, ik heb de hoek van de sensor gemeten want ik ging uit van 30 graden voor bdp, als het 60 moet zij dan is het geen probleem.
Die sensor kan die met secondenlijm weer vastgezet worden? die van mij is losgegaan bij het draadtappen in het busje.

Groet, Sake
 
Yep, hij zat ook daarmee vast toen je hem kocht.... raad wel aan dat met goede secondenlijm te doen, bij voorkeur 5-Star (als je dat niet op het werk hebt, geloof dat Wob er ook een flesje van heeft staan) en dan goed laten drogen....
Wel vreemd, want die lijm zit normaal gesproken behoorlijk vast, ook op metaal

Je moet echt die sensor plaatsen aan de hand van zijn electronische triggerpunt, en dan pas kun je, als je de motor gaat finetunen, zeggen: "een graadje meer, of een graadje minder".

Ik heb expres geen draad getapt in dat busje, want ikheb geen flauw idee of dat los kan trillen.... ongetapt wist ik zeker dat het boutje niet loskomt....

EDIT: Voor wat betreft de hoek.... Sake kijk even naar de foto's in post 77 van dit draadje, en kopieer die hoek op de onderste foto.... dan ben je al een heel eind....

Deze: [post13959] zou nog beter moeten zijn, want dat is dezelfde heli en (nagenoeg) dezelfde motor

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag de ontstekking binnen gekregen, 4 dagen vanuit China had ik niet verwacht.:D
Al even gekeken waar die moet komen en ik heb al een mooi plekje gevonden, moet nu alleen een nieuwe onderplaat maken dan kan hij onder de tank.
 
8ODa's vlug....

;) komend weekend op het veld dus.... :D

Zolang je maar de vonk op 33~35 voor top hebt, gaat dat verder helemaal goed komen.

Klein beetje nog rekening houden met dat je ontsteking geen storing veroorzaakt, moet het goed komen.

Ga je een aparte voeding gebruiken, of één batterij voor beide?

Ik hoor het wel, en ik zie hem over een week of drie vanzelf vliegen :D

Groet, Bert
 
Vandaag lekker een beetje kunnen testen en af kunnen stellen.

Ben er nog niet helemaal uit.
Stationair na een vluchtje bokt ie als een gek, wil hij erg graag afslaan. Ik moet echt een tijdje verhoogd stationair draaien wil hij weer normaal netjes op de normale gasschuifstand stationair blijven draaien.

In vlucht heb ik hem nu zover dat hij lekker doorklimt.
Alleen tijdens een vlot gevlogen achtje lijkt het alsof hij niet op toeren wil komen na de belasting van de bocht. En de volgende bocht verliest hij weer wat toeren.
En die krijgt hij pas weer terug als ik hem even op 0 pitch laat zakken..

De hoofdnaald ben ik iig wel achter wanneer hij dus te krap staat.
Er werd al gesproken over "gebakken" motor lucht, dat heb ik mogen ervaren :mrgreen:
Geluid veranderd dus idd niets aan wanneer hij rijk of arm staat.
Paar klikjes te rijk gaat hij een beetje overslaan, rauw lopen (voor mijn gehoor dan)

Ben er alleen nog niet uit waar ik aan moet gaan draaien.
Ik zit nu dus op een rottige stationair na een vlucht
Hoofdnaald zal in de buurt zitten, iig hij klimt wel lekker door
Middennaald weet ik dus niet. Vanwege het verschil in rook tussen climbout en hoover denk ik dat de midden nog wat rijk staat.
Maar dat strookt dan weer niet met de vaststelling dat hij toeren verliest na een vlotte 8

Valt me ook op dat hij in de lage toeren erg bokt, sputterd, beetje overslaat, en als hij eenmaal een beetje op toeren komt, begint hij echt mooi te draaien.

Tips?
Misschien toch timing niet helemaal lekker?
 
De timing moet je vanaf blijven, die staat met 35 graden goed. ALS er al wat aan veranderd moet, dan is een wat latere timing (bijv 32 graden) gunstig voor stationair, mar kán een beetje top-end kosten.

Als ik mijn motor gestart heb, warm gedraaid heb, en een constant stationair toerental heb, en ik ga daarna vliegen, dan wil mijn motor na het vliegen als het gas weer terug naar dezelfde stationair stand gaat, wat snel blijven lopen, maar hij gaat niet bokken. Na verloop van tijd (30 sec ongeveer) is de motor afgekoeld en loopt hij weer normaal stationair. Bij mij kun je dus de eerste 30 seconden na het vliegen het gas wat verder dicht zetten om hem mooi stationair te laten lopen, daarna moet het gas weer iets open om te voorkomen dat hij afslaat. Ik doe dat niet (dat gas tijdelijk verder dicht), ik accepteer het tijdelijk iets hogere stationaire toerental.

Ik vermoed dat je motor nog baggervet stationair staat, en aangezien jij een OS carburateur hebt, die heel anders geconstrueerd is, denk ik dat bij jou het stationair mengsel heel anders verandert als de hoofdnaald dicht gaat.

Je hebt vast kunnen stellen dat het geluid nauwelijks verandert als de naald open of dicht gaat, maar dat de motor wat rauwer of soepeler gaat lopen. Voorzichtig je middennaald bijwerken tot hij hier ook mooi loopt.
Idem dito met stationair.


Onthoudt: te arm is domweg uitvallen, dus zolang de motor loopt krijgt hij voldoende brandstof om te lopen. Ik krijg uit jouw niet superduidelijke omschrijving
Vanwege het verschil in rook tussen climbout en hoover denk ik dat de midden nog wat rijk staat.
de indruk dat hij in hoover sterker rookt als in de klim, maar helaas omschrijf je het niet duidelijker dan dit....
Voor de duidelijkheid: hij moet zichtbaar roken in hoover, maar je moet als je pitch geeft, een duidelijke toename van de straal rook zien. Tijdens de daalvlucht moet de rook duidelijk afnemen.


Maar stationair mag hij gerust een beetje vetter staan
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik was gewend na idle up af te toeren via throttle hold.
Dan staat hij nu dus te laag stationair, en slaat ie af.
Het gepruts erna om toch te proberen hem aan de gang te houden gaf een hoop gebok van mijn kant ;-)

De laatste tank toerde ik af via normal, dan gaat het wel goed. Hij wil dan eigenlijk te hard zakken in toeren, slaat af. Nu houdt ik dus handmatig even het gas wat hoger, na een tijdje gaat ie wel normaal doen stationair.


Ik ga de volgende keer dan toch eens stevig aan de middennaald draaien.
Deze staat nu al een tik of 4 dicht, maar kan blijkbaar nog een stuk verder.

Waarschijnlijk als de verhouding tussen hoofd en midden er een beetje in zit, gaat de heli zich misschien ook netter gedragen tijdens de vlucht :mrgreen:

Tot nu toe is hij iig nog niet uitgevallen. Wel merkbaar toerenverlies gehoord, zonder dat ie weer op wilde toeren, dus dat zal een randgevalletje arm geweest zijn.
 
Trouwens..
Je hebt het ook los over de stationairnaald....
Moet daar ook aan geknutseld worden?

En zo ja, hoe kom je er in vredesnaam achter of deze goed staat?
Op plug weet ik het wel, maar met vonkendoos zou ik het ff niet weten..

Waarschijnlijk eerst de andere 2 goed zetten.. Maar de stationair/mengselschroef doet de rest ook geweld aan, dus zal dat ook weer opnieuw moeten..
 
Ik kan het vanaf hier moeilijk beoordelen zonder een geluidsopname.
Daarnaast erg lastig te doen, als ik niet weet wat jij zelf doet (die throttle hold, was bijvoorbeeld een instinker: als ik dat geweten had, had ik niks gezegd maar eerst gevraagd "wat doet ie als je handmatig het gas dicht doet?")

Je beschrijving van het gedrag als je handmatig aftoert klinkt mij als baggervet in de oren.
Het is goed mogelijk, dat je na de middennaald krapper gezet te hebben, de hoofdnaald toch weer iets open moet gooien i.v.m. de hogere motortemperatuur bij hooveren, dat weet ik niet.
Twee of drie klikjes rijker dan strikt noodzakelijk kan sowiso, zeker in die eerste periode, geen kwaad.

Maar te arm klinkt bijna hetzelfde als of de ontsteking uitgeschakeld wordt....
Geen gepruttel, geen geknetter, een "moaaaah" in afnemende toonhoogte.
Dat geluid heb je als het goed is gehoord bij het afstellen van de hoofdnaald. Dus ik denk nog steeds niet, dat die toerental daling een grensgeval van krap was, tenzij het geluid daar exact op leek na die bocht....

Maar merk je al iets van veranderd brandstofverbruik?
Was je overigens nog steeds met 15% bezig?

Groet, Bert
 
Dat geluid waar jij het over hebt, ken ik wel, maar dan van de brommer..

De heli verloor domweg toeren, zonder weer op te toeren. Na die ene sessie dat ie bij de climb out toeren verloor, was hij echt goed heet. Gebakken motorlucht.

Tijdens de rondvlucht verloor hij ook gewoon domweg toeren, alleen kreeg ik het toerental hier wel weer omhoog.

Geen bijgeluiden. Zowieso geen noemenswaardige verandering in geluid.

Na het eerdere praatje, gok ikzelf op een baggervette middennaald, in combinatie met een tikkie arme hoofdnaald.
Denk ik.

Misschien komt dat rare stationair na een vlucht ook wel bij de middennaald vandaan, carter zit lekker vol met peut.

Volgende keer ga ik met 5% verder.
Daar wil ik toch naartoe.. Dus als ik nu toch afstel, kan ik het beter in 1 keer goed doen

Nu heb ik het vandaag ook gepresteerd om mn startimbus (hoe heet die staaf aan de starter) rondgekregen. Vond hem al van die rare geluiden maken met starten, tot ik er achterkwam dat de starter rondging, maar in de heli ging niets mee...

Ff andere bestellen ;-)


Over die throttle hold, ik had het ook niet vermeld, omdat ik doorgaans niet in mn automatisme blijf hangen als ik er achter kom dat het niet werkt.
Na de 2e keer aftoeren en opnieuw starten, ben ik handmatig af gaan toeren.
 
Trouwens..
Je hebt het ook los over de stationairnaald....
Moet daar ook aan geknutseld worden?

En zo ja, hoe kom je er in vredesnaam achter of deze goed staat?
Op plug weet ik het wel, maar met vonkendoos zou ik het ff niet weten..

Waarschijnlijk eerst de andere 2 goed zetten.. Maar de stationair/mengselschroef doet de rest ook geweld aan, dus zal dat ook weer opnieuw moeten..

Ik ken jouw carburateur niet heel goed, maar ik meende dat bij OS carburateurs de drie naalden elkaar niet superveel beïnvloeden.

Sowiso zou de stationair naald weinig tot geen invloed op de hoofdnaald mogen hebben. Andersom kan dat wel vaak het geval zijn.
Zoals ik in de vorige post al zei, het kan nooit kwaad de hoofdnaald een paar tandjes rijker te houden voor de zekerheid, zolang je die hoofdnaald maar ongeveer in de buurt hebt van waar hij hoort te staan.

Als je hoofdnaald en middennaald goed staan, heb je het lek al boven water, dat bepaalt het vliegen.
Dan is die stationair naald verder alleen nog van belang voor het starten en de heli naar het vierkant dragen....

Groet, Bert
 
Onthoudt: te arm is domweg uitvallen, dus zolang de motor loopt krijgt hij voldoende brandstof om te lopen. Ik krijg uit jouw niet superduidelijke omschrijving de indruk dat hij in hoover sterker rookt als in de klim, maar helaas omschrijf je het niet duidelijker dan dit....
Voor de duidelijkheid: hij moet zichtbaar roken in hoover, maar je moet als je pitch geeft, een duidelijke toename van de straal rook zien. Tijdens de daalvlucht moet de rook duidelijk afnemen.


Maar stationair mag hij gerust een beetje vetter staan

He, die was net weggevallen..
Niet superduidelijke omschrijving, excuseer ;-)

In climbout kreeg hij wat minder rook. Tot het punt rookspoor bijna niet te zien.
Omlaag kreeg hij weer wel een rookspoor.
In hoover heeft ie ook een mooie rookpluim.

In rondvlucht is het rookspoor ook niet om iets over mede te delen.

Zou dan inhouden toch hoofdnaald te arm?
 
Ik heb ooit gezegd dat het rookspoor niet een duidelijke indicatie was, en dat is ook zo.... Met name, omdat de rook zoveel dunner is dat bijvoorbeeld de stand van de zon, of de kleur van de achtergrond onder omstandigheden bepaalt of je de rook wel of niet kunt zien.

Maar het is tegelijk ook zo, dat een tweetakt altijd wel iets rookt, en je kunt uit een dikke rook tijdens hoover die verdwijnt in de klim, toch wel afleiden dat het mengsel in hoover een stuk vetter is dan in de klim.

Je moet niet zozeer letten op de totale hoeveelheid of de zichtbaarheid van die rook rook, die kan soms misleiden. Wat je wel wilt zien, is dat de rook toeneemt als je gas geeft (de motor moet dan meer gas produceren, en je wilt het liefst dat de samenstelling van dat gas gelijk blijft, dus meer gas=dikkere puf rook).
Je wilt ook zien dat als je terug naar beneden komt en je trekt dus het gas dicht, dat hij dan ook minder gas (rook) produceert, om bij het afvangen weer even een flinke puf te geven.

Het gaat niet om de dikte van de rook, maar bovenstaand gedrag geeft een beetje aan dat de verhouding lucht/brandstof over de hele range een beetje gelijk blijft.

Je loopt nu namelijk het risico, dat hij in midrange zo vet staat, dat hij klimt op "het voorraadje" wat hij nog in het carter heeft, en daardoor draai jij ongewild de hoofdnaald een beetje te ver dicht. Daar lijkt het wat op, als je zegt dat de pluim geheel verdwijnt aan het eind van de klim...

Mijn heli's klimmen wat minder hard dan die van jou uiteraard, maar hier zou je ongeveer moeten kunnen zien wat de bedoeling is:
[URL="
SkyFox with RcExl CDI and backplate timing sensor - YouTube[/URL]

Een lichte rook tijdens hooveren, een "dikke" straal als ik gas geef, en een bijna wegvallende rookpluim als ik weer naar beneden kom (en hij staat hier nog een héél klein tikkeltje te vet over de hele range). Nota bene: het rookspoor tijdens rondvliegen is ongeveer even "dik" als tijdens hoover, maar nauwelijks te zien tegen de blauwe achtergrond.... Vandaar het advies een beetje op te passen met beoordelen op de dikte van de rookpluim.

Het krakerige geluid wat je hoort is naverbranding in de uitlaat, geen uitvallende ontstekingen of viertakten. De motor loopt gewoon regelmatig door. Toerentalveranderingen in dit filmpje, heb ik me laten vertellen, hebben meer met het Doppler-effect te maken.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren een nieuwe onderplaat gemaakt voor het monteren van de ontstekingsunit onder de tank, en alle bedrading aangesloten.

full


full


full


full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er héél netjes uit Sake....

Korte vraag: raakt je sensor de achterplaat nog wel (omdat die "gradenboog" er bij tussen zit...). Het zwarte blokje van de sensor mag maximaal 2 mm passeer-afstand met de kruk-pen hebben...

EDIT: ik zie het al, die gradenboog plus diagonaal-strip bestaat uit één stuk.... Héél mooi!!!! Ben heel erg onder de indruk van hoe mooi je dit ingebouwd hebt....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe vliegdag, nieuwe start imbus..
Die was nl doorgeslagen vorige keer..

Gelukkig was mn leerling vandaag ook aanwezig. Die heeft vroeger erg veel met motoren gespeeld, en die viel op dat hij nogal bijzonder deed.
Iig, voor een motor die op tijd staat.

We zijn er op uit gekomen dat hij dus te vroeg stond.
Hij staat nu een stuk later, en nu begint hij echt lekker door te trekken.
Vermogenstechnisch begint hij nu redelijk in de buurt van de gloeiplug te komen.

Hij start nu ook gewoon op een nette manier, tik en lopen.
Dat was eerst dus ook werkelijk knudde. Ding had eerst best wat aandacht nodig om te willen lopen..
Ook stationair is hij nu een heel stuk netter.

Volgende keer dus nog een beetje experimenteren met de timing, ik denk dat hij nog niet helemaal goed is.
Tot nu toe was iedere verlating van de sensor een duidelijk verschil in vermogen, dus ff kijken hoever dit gaat.

Qua arm/rijk staat ie ondertussen wel aardig.
En hij draait nu op 5%, qua gedrag zit hij nu dus redelijk in de buurt van de 15% brandstof in de gloeiplugmotor...

Dus alleen even goed kijken hoe je merkt of timing "op tijd" staat..
Is dan die toename in vermogen opeens minder of niet merkbaar?

Ps:
Omdat de motor natuurlijk een andere trilling door het frame jaagt, ging eerst de vbar (estab) van slag.
Hij wilde bij de eerste start best graag een andere kant op. Om willen gaan, driften etc.
Sinds de timing nu een stuk beter staat, is dat gedrag ook bijna geheel verdwenen ;-)
Erg prettig
 
klinkt goed @student:

mooi knutselwerk,
en ik denk, als die maar goed loopt,
je nooit meer wat moet veranderen (zomer, winter enzv.)

suc6 verder,
wat ik nog in de gaten houd is het vermogen van de motor,
zeker is met een OS 55 3D vliegen moeilijker dan met elektro,
maar kom je met dit systeem wel iets verder,
of is het geen verschil ?

Groet
Uwe
 
Hey Teunis,

Draaide je tot aan vandaag nog steeds met de vonk op 33~35 graden?

Want het gekke is namelijk dat ik met die hoek een goed lopende motor heb, en alles wat ik hem later zet, vertikt het apparaat het om op toeren te komen.

Heb je een idee hoeveel later je ongeveer bent gegaan?

Ik zit mij even af te vragen of het Nitro-aandeel invloed heeft op de ontsteekhoek, maar daar is mij niets van bekend (ik moet mij wat dat betreft redelijk vertrouwen op een paar Amerikanen die hier nogal wat ervaring mee hebben, en die meldden hier niets over). Zelf heb ik eigenlijk alleen met de Viertakt een tijdje 10% Nitro gestookt, en daarna niet gemerkt dat overgang naar 0% veel verschil maakte.

Ben heel benieuwd wat jou uiteindelijke hoek is geworden.

Overigens: qua vermogen moet je domweg hoger uitkomen met dezelfde brandstof (je moet dus geen 15% op gloei vergelijken met 5% op vonk), en dat verschil zou volgens de geleerden ongeveer 5% winst voor de vonk moeten geven... 15% Nitro en gloei zou ruwweg gelijk moeten zijn aan 5% Nitro en vonk.

Wat zeg je van het brandstof verbruik ondertussen? Is dat verbeterd t.o.v. gloeiplug?

Groet, Bert
 
Om eerlijk te zijn: verbruik heb ik nog niet echt in de peiling gehouden.
Te druk bezig met rommelen aan de afstelling.

Tussendoor mn leerling zijn heli in laten lopen, ingevlogen en wat lessen gedaan..
Wat gevlogen..
Wat mensen bijgestaan

Ik ben nu iig allang blij dat hij netjes gaat lopen, en dat hij weer een acceptabel vermogen heeft.

En excuseer me voor het vergelijken van 15% gloei met 5% vonk...
Maar ik doe het lekker toch :mrgreen:
Kostenreducering door vonk is geweldig, maar ik wil er niet (veel) op achteruit gaan tov de oude situatie

Zoals hij nu staat, zit hij aardig in de buurt van het gloei vermogen met 15%..
en ik ben nog niet uitgerommeld;-)
 
Back
Top