bouw San Francisco II Artesania

Heren bedankt voor het meedenken over het Balsa hout,
De romp heeft aan de voorzijde een aantal verstevigingsstukken.
Ik begreep van Robert dat hij zijn schip ook gebouwd heeft zonder extra opvulling.

Hieronder de 1e bouw foto's

Wat mij opvalt is dat de spanten deels wel geheel tot onder aan doorlopen en deels niet.
Ze zitten exact op hun plek.
Dus hout wat van onder teveel is wegschuren tot dat onderzijde gelijk is aan onderzijde spanten?
full
full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
enkelplanks romp, het dek moest er meteen opgebouwd worden daar dit tussen een aantal spanten valt, zaten uitsparingen voor.
Alles staat nu te drogen
 
Hallo Jaap,

Aan de foto's te zien ben je al aardig in de weer geweest met de bouw,
als je het schip gisteren pas gekocht hebt.:D

Groet PC Piet.
 
Hallo Jaap,

Aan de foto's te zien ben je al aardig in de weer geweest met de bouw,
als je het schip gisteren pas gekocht hebt.:D

Groet PC Piet.

Dat wordt mijn grootste uitdaging: rustig bouwen....
Ik wil vaak te snel, maar heb het gevoel dat dit netjes vlgs plan gedaan is.
Nu moet ik het de tijd geven om eerst te drogen.
Dat vind ik wel lastig. Zou het liefste het dek al gaan beplanken....
 
Wat mij opvalt is dat de spanten deels wel geheel tot onder aan doorlopen en deels niet.
Ze zitten exact op hun plek.
Dus hout wat van onder teveel is wegschuren tot dat onderzijde gelijk is aan onderzijde spanten?

Je kan beter eerst de kiel er even dryfit tegen houden voor dat je hout gaat wegschuren. Dan heb je daar beter zicht op, want teveel weggeschuurd is moeilijker te repareren dan te weinig! Het lijkt ook op de foto dat spant 1 en 2 onderaan de valse kiel een inkeping hebben waar de eigenlijke kiel inpast. Dit weet ik natuurlijk niet zeker want ik ken de tekeningen niet, maar ik zou toch voorzichtig zijn voor je teveel wegschuurd.
 
Wat mij opvalt is dat de spanten deels wel geheel tot onder aan doorlopen en deels niet.
Ze zitten exact op hun plek.
Dus hout wat van onder teveel is wegschuren tot dat onderzijde gelijk is aan onderzijde spanten?

Ik denk dat je hier een denkfout maakt.
De kiel (in dit geval de valse kiel) HOORT juist onder de spanten uit te komen, het is eerder zo dat aan de voorste spanten iets weg gehaald moet worden
Wat jij voorsteld is alleen van toepassing als er een losse kielbalk bij gegeleverd wordt, die achteraf geplaatst wordt.
Maar zo ver gaat gaat Artesania bij mijn weten niet
 
Ik denk dat je hier een denkfout maakt.
De kiel (in dit geval de valse kiel) HOORT juist onder de spanten uit te komen, het is eerder zo dat aan de voorste spanten iets weg gehaald moet worden
Wat jij voorsteld is alleen van toepassing als er een losse kielbalk bij gegeleverd wordt, die achteraf geplaatst wordt.
Maar zo ver gaat gaat Artesania bij mijn weten niet

Ik zal er nog eens goed naar kijken, kom ik er niet uit, horen jullie vanzelf (nou ja horen,..... lezen jullie het) :)
 
Dat wordt mijn grootste uitdaging: rustig bouwen....
Ik wil vaak te snel, maar heb het gevoel dat dit netjes vlgs plan gedaan is.
Nu moet ik het de tijd geven om eerst te drogen.
Dat vind ik wel lastig. Zou het liefste het dek al gaan beplanken....

Hi Jaap,
Welkom en succes, ik ben ook nog maar een beginner en ging ook zo lekker snel van start mijn grootste uitdaging is idd rustig aan:p . Ik kom regelmatig dingen tegen die ik echt moet aanpassen omdat ik te veel te snel wilde :rolleyes: maar met die mannen hier op het forum komen we er wel.:rolling:
 
Hallo Jaap,

ik denk dat Piet gelijk heeft. Ik heb even op andere sites gekeken en daar zag ik dat er wel degelijk een losse kielbalk en scheg bij waren geleverd.
Vandaar dat de voorste spanten aan de onderkant uitsteken.

Bekijk de tekeningen op je gemak en lees de bouwbeschrijving gewoon even een keer in z'n geheel door. Dan weet je in ieder geval wat er komen gaat. :p

Gr Kees
 
je bent lekker op weg.

zo te zien pas alles gelijk goed in elkaar, ben ik helaas niet zo gewend op dit punt. bij de meeste modellen heb ik hier eerst een goede dry-fit gemaakt met zoveel mogelijk onderdelen en lijmklemmen om te zien of alles goed zou gaan passen voordat ik het vastlijmde.
 
Hallo Jaap,

Interessante bouw. Je bent in ieder geval goed van start. Let er goed op dat je inderdaad alles lekker rustig doet. Ik ben zelf al een jaar bezig met mijn boot, en ben nog niet eens begonnen aan het beplanken! :rolleyes: Vooral het begin is vaak belangrijk. Dus zorg ervoor dat die spanten echt goed loodrecht erop staan, en dat je de spanten al een beetje in de goede vorm schuurt. Verder moet je even aan de onderkant van je valse keel een beetje in een punt schuren. Op die manier zorg je ervoor dat de echte kiel heel mooi op de valse keel kan en deze dan ook goed aansluit.
Het volgende document voor het beplanken en etc. kan erg handig zijn: http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf

Ik volg je bouw. Succes!

Groet :)
Nick
 
Er moet inderdaad een losse kielbalk en scheg gelijmd worden.
De voorste spanten moet je nog mooi rond schuren tot de kiel zodat je de beplanking mooi zonder knikken kan verlijmen.
Op de foto's van de beschrijving kan je precies goed zien hoe het geschuurd moet worden.
 
Ik wil de dekken gaan beplanken
Bij schaal 1 :90 klopt dan een plank maat van ongeveer 6 a 7 cm lengte?Randen wil ik zwart maken met potlood (breeuwnaden), spijkers dmv priem en dan potlood op de kop van de planken (meer niet anders wordt het denk ik te veel)
Welk verband had een schip uit de 16e eeuw? 2 3 of 4 planks?

De kleinere dekken (achter en voor) moeten die ook verspringen? of gebruikte men daar hele planken voor?

Potje azijn met staalwol staat al te brouwen om de planken te verouderen.Ik lijm met watervastehoutlijm. Doe ik dit verouderen voor het plaatsen van de palnken of naderhand? (of is dit een domme vraag?)
 
Ik wil de dekken gaan beplanken
Bij schaal 1 :90 klopt dan een plank maat van ongeveer 6 a 7 cm lengte?Randen wil ik zwart maken met potlood (breeuwnaden), spijkers dmv priem en dan potlood op de kop van de planken (meer niet anders wordt het denk ik te veel)
Welk verband had een schip uit de 16e eeuw? 2 3 of 4 planks?

De kleinere dekken (achter en voor) moeten die ook verspringen? of gebruikte men daar hele planken voor?

Germt heeft hiervoor een mooie how to 8O gemaakt dek-beplanking
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je mag voor dit tijdvak uitgaan van een planklengte van 9 meter minimaal.
Jouw schip is schaal 1:90, dus worden ze 10 cm lang.
Het systeem is waarschijnlijk ook 4-planks (zie voor de werkwijze de How-to in het andere forumdeel)
Het is een Spaans schip, en daar ben ik niet helemaal goed inthuis, dus of de Spanjaarden dit gebruikten weet ik niet.
Zelf denk ik dat zij een zogenaamd "wild verband" toepasten.
Het 4-planksysteem werd naar mijn mening in ieder geval bij Engelse schepen gebruikt.
Maar het misstaat eigenlijk op geen enkel schip, dus ik zou het gewoon doen.
10 cm is makkelijk deelbaar door 5, dus het gaat vrij makkelijk.
Let op; bij het verouderen met azijn zou ik het eerst uitproberen op een proefstukje van het zelfde hout.
Het effect is per houtsoort verschillend.
Dekken die korter zijn dan 10 cm kun je dus zonder systeem leggen.
Domme vragen zijn alleen vragen die niet gesteld (durven) worden.
Persoonlijk verouder ik de planken eerst,
- dan schuren tot je ongeveer het gewenste resultaat hebt,
- dan breeuwnaden aan brengen,

Dan leg je de planken even op je werkplank in het juiste patroon, zo kun je controleren of het klopt.
In het midden beginnen.
(Daar ligt meestal een koningsplank, en die is 1/4 breder dan de dekplanken
- dan op het dek lijmen, links en rechts in spiegelbeeld.
- de naden vullen met houtlijm,
- met vochtige doek de lijmresten wegvegen
- dek schrapen, en naschuren

Spijkers aanbrengen met een priem is nog te grof, een naald is wat beter op schaal.
 
Duidelijk verhaal Germt.

Wild verband is wel het gemakkelijkste :) kun je steeds verder gaan met overgebleven stuk.. Voor de zuinige mensen dus.

Zijn er nog ander manieren van verouderen die goed toepasbaar zijn.
Als ik nu moet wachten tot mijn azijngoedje klaar is, moet ik nog 4 dagen niets doen.
En dat is moeilijk....:rolleyes:
Ik zou dus liever nu gaan beplanken en naderhand verouderen.
de koningsplank met ik naar kijken want er zit geen breder plan bij:(
 
Ik had ook geen geduld om op het goedje te wachten. Ik heb het met (sigaretten)as opgelost.

[post33]

Link verwijst naar de betreffende post.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had ook geen geduld om op het goedje te wachten. Ik heb het met (sigaretten)as opgelost.

[post33]

Link verwijst naar de betreffende post.

Ziet er goed uit. maar een galjoen is geen walvisvaarder;)
Ik ben bang dat het zo iets te donker wordt.
Kan me voorstellen dat er op een galjoen veel personeel liep die regelmatig het dek mochten schrobben... Dus al te donker moet ik het denk ik ook niet maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top