Met de meeste dingen die je schrijft ben ik het eens Bert maar niet hiermee.......... het achterdeksel van viertakten krijgt meer drukwisseling te verduren, .......

Ten eerste draaien de meeste tweetakten meer toeren dus zijn er meer drukwisselingen.

Ten tweede, bij een tweetakt is het carter onderdeel van het "spoelsysteem". Je krijgt hierin steeds onderdruk, zuiger omhoog, dat plotseling wegvalt als de inlaat open gaat. Daarna overdruk, zuiger naar beneden, dat plotseling wegvalt als de spoelpoort open gaat.
Bij een viertakt krijg je wel onder en overdruk maar die kan makkelijk weg via het nippeltje aan het carter. Die onder en overdruk zullen dus duidelijk minder zijn dan bij een tweetakt. Er zijn wel eens mensen die een (te) lang slangetje aan dat nippeltje doen wat dan vol gaat zitten met olie. Hierdoor kan de lucht niet meer ontsnappen of terugvloeien en zullen de drukwisselingen groter zijn. Je zal zien dat er dan meer olie langs de krukas en via het voorlager uit de motor komt. De smering van het voorlager wordt wel beter maar de motor zal (theoretisch) slechter lopen omdat de zuiger meer tegendruk heeft. Het is de vraag of dat zo veel zal zijn dat je het merkt. 8O
Zelf zorg ik er altijd voor dat ik een voldoende dik, kort slangetje monteer. Dat gaat niet vol zitten met olie zodat er altijd ook nog lucht door kan.