Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Hou er wel rekning mee, dat je de weeflijnen niet te laat aanbrengt want dikwijls zitten pardoens en met name de marseval een beetje in de weg. En dat knoopt minder makkelijk.

Ik moet nog even wachten tot de bestelling binnenkomt, dan kan ik gaan weven. Pardoens e.d. zijn nog niet gefixeerd dus die kan ik losmaken mocht ik er last van hebben.
 
Vandaag gebruik gemaakt van Piet zijn cadeautje. De haakjes voor de ankers. Die zaten niet bij mij in de kit. Bij het tuig van de kraanbalk ben ik afgeweken van tekening en heb ik WzM aangehouden. Op tekening kruisten de lijnen zich en dat leek me niet de bedoeling. Voor het anker heb ik een ankersteek in elkaar geprutst.

SAM_1837_zps8dabe339.jpg


Ik vind het blok nogal fors. Misschien dat ik er eentje op zet die een slagje kleiner is.

Daarnaast de gaffel van de bezaansmast geplaatst. Ik had daar wat ruzie met de korvijnagels. Maar ze zitten in ieder geval tijdelijk vast totdat ik de boel met zeilen op kan gaan spannen.

SAM_1838_zps9850a899.jpg


En nog een totaalplaatje.

SAM_1839_zps35fedc43.jpg


Lijmklemmen zijn alleen bedoeld om de boel een beetje strak te houden.

Tenslotte een vraagje over zeilen en dan met name de zoom. Bij m'n eerste boot heb ik het op de onderste manier gedaan waarbij de lip aan de mastzijde zit. Werd dit in het echt ook zo gedaan of zoals op bovenste manier? Ik weet dat het bij modellen snel te dik wordt. Maar mocht het lijmen lukken dan kan ik er nog even mee testen en dan kiezen waar eventueel wat weg te laten.
Zelfde vraag eigenlijk betreffende verdubbelingen en rifbanden. Rifbanden zitten geloof ik aan beide zijden en verdubbeling lijkt mij 1 extra stuk stof aan de "bolle" kant van het zeil.

zoomzeil_zps608fd3cb.jpg
 
Erik,

mooie vooruitgang ondanks het tekort aan materiaal voorlopig!
Ik kan je met de zeilen ook niet goed helpen, weet hier (nog) te weinig van :oops:.
Ik vind de zeilen van 'Doris' altijd wel geslaagd (zeker de foto's bij schemering zijn verdraaid realistisch). Hier een voorbeeld van de Victory; vanaf bericht #99 pag 10. Los van de hele discussie over kleuren in thee is er geen echte uitleg over het proces zelf. Ze heeft ook verslagen van oa de Sovereign ot Seas, mogelijk dat hier wat meer in te vinden is.

http://www.papermodelers.com/forum/ships-watercraft/7151-hms-victory-1798-1-96-shipyard-10.html

wat andere bronnen:


http://www.arsenal-modelist.com/index.php?page=accessories&part=37
http://modelshipworldforum.com/resources/Rigging_and_Sails/ScaleSails.pdf
Grt
Diederik
 
Tja hier kan ik ook (nog) niet veel betekenen, maar heb deze week wel een stukje doek gekleurd met oude koffie i.p.v. thee, en dat ziet er verdraaid goed uit.:cool:
 
als je die opvliegende amerikaan moet geloven zullen zeiltjes gekleurd in theïne of cafeïne binnen 20-30 jaar tot as vergaan :schrik:
Misschien toch maar beter de theïne-vrije rooibos thee gebruiken :D ,
maar of deze geen zure eigenschappen heeft, moet ik nog opzoeken.
 
Oké Diederik dat wist ik weer niet, maar 30 jaar is lang hoor, dat haal ik toch niet;)
 
Bedankt Diederik. Ik zal nog eens wat gaan rondneuzen. Dit vond ik wel al een mooi effect al moest ik twee keer kijken voordat ik doorhad wat ze deden

ac_tirfil_04.jpg


Ik probeer me nu wat meer te verdieping in de opbouw van de zeilen. Meestal zie je een platte tekening met wat lijntjes. Maar dat is volgens mij altijd de "bolle" kant. Het is me niet altijd duidelijk of de holle kant precies hetzelfde is. Naar welke kant de zoom omgeslagen wordt en dat soort dingen. Bij een model zie je ze van beide kanten dus wil ik ze op die manier ook reproduceren voor zover mogelijk. Stom dat ik geen betere foto's van de zeilen heb gemaakt tijdens de sail. De kleur van de zeilen en het maken ervan volgt dan wel.
Ik heb wel creme kleurig zeildoek besteld om te zien hoe dat bevalt. En er hangen wat rest stukjes te drogen die zijn geweekt in verdunde houtlijm. Nog een hoop uit te zoeken dus.

Groeten,

Erik
 
als je die opvliegende amerikaan moet geloven zullen zeiltjes gekleurd in theïne of cafeïne binnen 20-30 jaar tot as vergaan :schrik:
Misschien toch maar beter de theïne-vrije rooibos thee gebruiken :D ,
maar of deze geen zure eigenschappen heeft, moet ik nog opzoeken.

Ik kwam net het tegenovergestelde tegen:

i don't know about the tea on paper I have some drawings I done over thirty years ago that i soaked the paper with tea and then sprayed with hair spray and they look the same they did the day i drew them.
 
Vandaag gebruik gemaakt van Piet zijn cadeautje. De haakjes voor de ankers. Die zaten niet bij mij in de kit. Bij het tuig van de kraanbalk ben ik afgeweken van tekening en heb ik WzM aangehouden. Op tekening kruisten de lijnen zich en dat leek me niet de bedoeling. Voor het anker heb ik een ankersteek in elkaar geprutst.

SAM_1837_zps8dabe339.jpg


Erik, ik zie dat je de haak van de ankertalie in de ankerring hebt gepikt. Eigenlijk word dat nooit zo gedaan, omdat indien het anker gebruikt word en dus met de talie neergelaten word, dan komt de haak of sluiting klem te zitten tussen ankertros en ring, waardoor de talie niet meer verwijderd kan worden. De talie word bevestigd aan de ankerschacht met een strop, zodat er niets klem komt te zitten tijdens het neerhalen. (zie foto)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intussen nog niet m'n alchemie bijgespijkerd, maar wel iets anders over zeilen gevonden: in het verslag van Ad Bakker:
bericht #64 en verder (pag 5):

restauratie-van-schoener-america-van-mamoli-5

Goed mogelijk dat je hier nog iets aan hebt,

Grt
Diederik

Ziet er zeker goed uit. Ga het nog nader bestuderen. En een lichte afknappen. Volgens mij heb ik hetzelfde zeil besteld dat bij hem in de kliko is beland
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erik, ik zie dat je de haak van de ankertalie in de ankerring hebt gepikt. Eigenlijk word dat nooit zo gedaan, omdat indien het anker gebruikt word en dus met de talie neergelaten word, dan komt de haak of sluiting klem te zitten tussen ankertros en ring, waardoor de talie niet meer verwijderd kan worden. De talie word bevestigd aan de ankerschacht met een strop, zodat er niets klem komt te zitten tijdens het neerhalen. (zie foto)

Zal ik aanpassen. Bedankt voor de opmerking. Van bouwbeschrijving klopt van het anker weinig
 
Ik kreeg net een bericht dat er van veel modellen o.a de WvH, en ook van de Dolphyn een complete afgestikte, incl. de lijken, zeilenset bestaat.:cool:
Zie cornwallmodels.com
 
Ik heb er naar gezocht en ze zijn inderdaad te bestellen voor zo'n $45. Helaas zijn de previews te klein om er ideeen van te pikken. En ik wil ze toch zelf maken. Ik ben nu een proef van het kleinste zeil volledig gelijmd aan het maken. Dat is toch steeds wachten tot de lijm droog is. Kan ik intussen het web doorspitten
 
Net nog tegen een knelpunt gelopen bij het plaatsen van de onderra bezaansmast. Omdat ik een gaffelzeil aan de grote mast heb, is er geen stag van bezaansmast naar grote mast. Maar twee stagen die naar de romp lopen. Deze beperkt echter de uitslag van de onderra. Zeker als ik de rakken ga plaatsen. Ik zou de stagen wat naar achter kunnen plaatsen, maar dat lijkt me de functie ervan teniet te doen. Misschien was de onderra gewoon vrij star en werd de uitslag via de blokken naar het zeil geregeld.
Gewoon haaks op de mast is geen probleem zijn, maar ik wil de zeilen een beetje een "in actie look" geven en de ra's wat draaien. Vraag is dus draait de onderra mee en zo ja hoe de stagen dan aan te passen?

SAM_1841_zps3bd9d153.jpg


Bij blauwe cirkel raakt de ra de stag al als de ra onder een kleine hoek staat
 
Weet je de naam van de stagen die je bedoeld, want ik ken ze niet. Heb ik nog niet eerder gezien stagen die loodrecht van de masttop naar beneden lopen langs de mast. Ik heb m'n boeken geraadpleegd, maar kan ze nergens terug vinden.
Het brassen (draaien) van de ra zal nog wel lukken zo, maar een rak past er volgens mij niet tussen....??
 
Ik heb nog even gekeken, maar in de bouwbeschrijving hebben ze geen naam, alleen een nummer. Ze staan ook niet echt loodrecht , maar als het ware het spiegelbeeld van de marsen t.o.v. de bezaansmast. In zijaanzicht zijn ze een stukje voor de mast vastgezet. Volgens mij dienen ze als stagen zodat de mast niet achterover kan leunen.

220px-Ketch.jpg
ship_brig_thunder_lg.gif


Ik heb wat afbeeldingen gevonden. Hier lijkt de stag naar de grote mast te lopen. Dan zit ie volgens mij wel in de weg van het gaffelzeil van de grote mast

Ook een horizontale koppeling gevonden boven de gaffels

http://www.sailbaltimore.org/wp-content/uploads/2012/04/Lynx_2012_orig.jpg

Hier lijkt het wel een dubbele te zijn

galjoot1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry Erik, maar ik begrijp het niet goed. De tekeningen die hierboven te zien zijn hebben enkele pardoens en stagen die ik wel kan benoemen. Maar de stag op jou foto die van de zaling recht langs de mast naar beneden gaat die vind ik niet.

En het "in de weg zitten van het stag voor het gaffelzeil" dat is normaal hoor, in feite zitten alle stagen min of meer in de weg voor de stagzeilen. maar deze worden al naar gelang de wind links of rechts van het stag gevoerd. Je kan natuurlijk geen stag weglaten omdat er een zeil hangt.

Op de tekening het schip rechtsboven waarvan jij zegd; lijkt naar de grote mast te lopen, dat is de bezaanstag en die loopt inderdaad via een geleideblok aan de gr.mast naar een ring aan de voet van de gr.mast. Het gaffelzeil aldaar word dus links of rechts van dat stag gevoerd.

Dus als het de bezaanstag is waar we het over hebben, dan loopt het stag niet recht naar beneden, maar naar de voet van de grotemast, dus naar voren. En moet je je gaffelzeil aanbrengen links of rechts van het stag al naar gelang de stand van al je zeilen.
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn gevoel (maar dat is met een gebrekkige zeilkennis) is in het model de bezaanstag hier vervangen door twee stagen die naar de romp lopen. Ik heb ze even in rood op tekening en model aangegeven.

zz1_zps21f272eb.png


zz2_zps9476c922.jpg


Ze lopen niet helemaal recht, maar een stukje naar voren en naar de romp. Als het ware een gespiegelde wantlijn. Ik ben het ook nog niet tegengekomen dus misschien is het niet meer dan een creatieve oplossing van Corel
 
Back
Top