Algemeen electro sleepmeeting draadje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Bertus, 5 okt 2013.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.651
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wel stoer, single-stick sleper op de ene knuppel, single-stick zwever op de ander.......dát is multitasken!
     
  2. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    Het gewicht van de sleper is belangrijk als je een beperkt vermogen hebt.
    Mijn graupner electro kadett 2400 is uitgerust met zo'n setup (6s, 1500w, 20x8 prop, 370kv 400gr motor).
    Met zijn 2,4m weegt hij maar 5kg vliegklaar incl 6s6000 batterij.
    Aan 125w/kg zoals Gerben mij doorgaf kan de combo totaal 12kg aan en schiet er 7kg over voor de zwever omwille van mijn laag slepergewicht.
    Licht bouwen is de boodschap als je er het maximum uit wil halen.

    4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Hallo Jongens,

    Is een vol gfk F3A toestel ( 3,5 KW/ 5KG ) ook geschikt als sleper ?

    Gr Frank
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frank, ik denk dat je romp behoorlijk verstevigd moet worden anders scheurt de sleepkoppeling eruit.
    In principe vliegt een F3A model langzaam en neutraal dus wat vliegeigenschappen zou het moeten kunnen.
    Het is alleen zonde van het model.

    GJ
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En een F3A aandrijving is niet volgas-vast, dan moet er een iets kleiner propje op (naar +-2.5kw).

    Gerben
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ergens op RC network las ik nog iets anders hierover. Tot nu toe slechts weinig besproken, maar het is natuurlijk leuk als de motor een beetje hulp krijgt, om de sleepkist de lucht in te krijgen :rolleyes:
    Dit in de vorm van "liftgevend" vleugelprofiel ! Zo had daar iemand een sleepkist gebouwd, met het HQA 2,5/15 profiel !! Maar ook wanneer je die grote RANS, sleepkist, van Pfister goed bekijkt, zie je dat die mijnheer, ook niet een standaard symmetrisch profiel gebruikt heeft .....
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met dat idee loop ik te spelen Arno. Een super efficiente-sleper, met een profiel wat minimale weerstand en maximale lift heeft bij 40-80kmh, een aerodynamische romp en een zo laag mogelijk gewicht.
    Vele jaren geleden heeft een groep Duitsers een e-sleper gebouwd op basis van een asw-achtige romp en zwevervleugels, dat zag er goed uit. Toen nog op NiCd's, maar de prestaties waren toen al goed. Zoiets lijkt me een leuke volgende stap na de Rascal..

    Gerben
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.521
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even stiekem hier een linkje plaatsen van de zwever die ik aan het verbouwen ben.
    Als hij klaar is kan je hem slepen Gerben.;)
    [198008] ask-18-van-roke

    Maar dat duurt nog wel even.

    Met welke kalenders moeten we rekening houden wat data betreft?
    Als iedereen die graag op een meeting wil vliegen maar met wedstrijden mee vliegt kunnen we zo veel mogelijk die data vermijden.

    9 November - Dalfsen (uitwijk 16 November, organisator GJVO)
    Midwinter - Dalfsen (slepen in de sneeuw, datum wordt bekend als er sneeuw ligt, organisator Gerben/GJVO)
    April(?) - Enkhuizen/Pegasus (Organisator Ariel)
    10 Mei - Vught/The Hawks (uitwijk 17 Mei, organisator MarkyB/JVE)
    datum nog te bepalen - Wijk en Aalburg (organisator Bertus)
    datum nog te bepalen - Berlicum (SRS) Oktober?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Logo done :)

    Ik kan ze ongeveer tot dit aan maat maken, anders wordt het voor de kleine lettertjes echt te klein:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    981
    Locatie:
    hengelo
    Nou lees ik dat er als regel met 125watt per kilo wordt gerekend, met wat voor stijghoek wordt er dan gerekend? Lijkt me niet perse heel ruim toch?
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.914
    Locatie:
    Hillegom
    Die 125W/kg wordt een beetje als minimum aangehouden en is inderdaad niet heel ruim. Dit getal wordt gebruikt om te kijken wat je ongeveer als maximale zwevergewicht omhoog kunt krijgen. Eea is natuurlijk ook bijvoorbeeld afhankelijk van het type zwever, bij een acro zwever heb je meer snelheid (en dus vermogen) nodig dan bij een floater van hetzelfde gewicht. Meer vermogen is natuurlijk beter. Gas terugnemen kan altijd nog, gas erbij niet altijd.
     
  12. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Voor de meeting in Vught ben ik samen met JVE op de achtergrond bezig om van alles en nogwat te regelen. Mochten er vragen zijn, laat een van ons het weten in ieder geval.
     
  13. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    Nee, op 125w/kg ga je geen 60° omhoog.
    Het hangt sterk van de situatie af en je moet echt je snelheid in het oog houden met die belasting.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals Raymond en Ally al aanhalen, is dat echt een minimum. Lukt ook alleen met 2 ervaren piloten en dan nog is het niet makkelijk.
    Begin je met slepen zou ik zeker 175W/kg aanhouden als minimum.

    Groet,
    Gerben
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Bjorn, (ik krijg de puntjes niet boven de O)

    Is de ondergrond waar de zwarte letters op zitten wit of doorzichtig?

    anders staat het zo ehh.... Vreemd op m'n blauw/creme Toledo Special...
     
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    In principe kan ik elk gewenste kleur "uitsnijden", maar ik heb momenteel Wit/Zwart en Oranje.. oranje?! ja ja.. futaba fastesst logo lol..

    Ik neem in iedergeval 9 november wel diversen mee, Sleep piloten hebben eerste keus ;-) ja heus!
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.521
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Echt mooi.
    Misschien kan je nog iets smaller door de bovenste letters iets naar rechts te schuiven en de onderste iets naar links.
    Dan kan de zwever ietsje naar rechts en de motorkist ietsje naar links.
    Maar of het mooi is weet ik niet

    Zal leuk staan op mijn piper denk ik echt schaal ;)
    Want we moeten over schaal ook heel anders gaan denken.
    Vroeger bouwde wij de 1 op 1 modellen na.
    Nu gebeurd dat anders om met electro.
    Dus als ik zo'n mooie sticker op mijn piper doe wil de echte het straks ook.:D
     
  18. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Dat schuiven had ik toevallig vanmiddag even geprobeerd, maar voor het oog/brein zag het er niet meer symetrisch uit zeg maar. hmm ff zoeken naar een shot.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.521
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oke dan heb ik niets gezegd.:p
    Kijk even in de openingspost aub ;)
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Woohhaa :)

    Voor diegene die het logo willen hebben voor drukwerk, let me know :)

    Oke logo done, nu weer on-topic :cool:
     

Deel Deze Pagina