PH_AJH
Forum veteraan
Ha,
Met het in rap tempo groeien van de F5J klasse worden de verschillen steeds groter, zowel in materiaal als in prestaties.
Hoewel dat natuurlijk geen enkel probleem is zou dit mensen ervan kunnen weerhouden gewoon voor de lol, met een relatief eenvoudig vliegtuig en beperkt budget mee te gaan doen.
Ik denk hier al een poosje over na en wat vinden jullie hier van:
Introductie van een Sportsman klasse.
Eisen:
Als van de FAI F5J klasse met de volgende beperkingen:
* Maximale spanwijdte 3,0m.
* Vleugelconstructie vrij maar de vleugelhuid mag niet van glasvezel of carbon zijn. Toegestaan zijn ribbenbouw en schuim, al dan niet met een houten beplanking.
* Motor enkel direct drive.
Hiermee krijg je de Climaxxen, Cumulussen, Easygliders, Siouxen, Cularissen en dergelijke in één betaalbare klasse.
Op een wedstrijddag:
-Iedereen vliegt gewoon mee in de rondes, daarin niks veranderen.
- Overall eindklassement wordt opgemaakt met alle deelnemers
- Voor deelnemers in de Sportsman klasse daarnaast een aparte klassering op basis van behaalde punten, waarbij de hoogst geklasseerde 1000 punten krijgt en de volgenden naar rato.
Eigenlijk verandert er dus helemaal niks behalve dat je als Sportsman vlieger je prestaties kunt vergelijken met die van in prestaties en kosten vergelijkbaar niveau.
Met het in rap tempo groeien van de F5J klasse worden de verschillen steeds groter, zowel in materiaal als in prestaties.
Hoewel dat natuurlijk geen enkel probleem is zou dit mensen ervan kunnen weerhouden gewoon voor de lol, met een relatief eenvoudig vliegtuig en beperkt budget mee te gaan doen.
Ik denk hier al een poosje over na en wat vinden jullie hier van:
Introductie van een Sportsman klasse.
Eisen:
Als van de FAI F5J klasse met de volgende beperkingen:
* Maximale spanwijdte 3,0m.
* Vleugelconstructie vrij maar de vleugelhuid mag niet van glasvezel of carbon zijn. Toegestaan zijn ribbenbouw en schuim, al dan niet met een houten beplanking.
* Motor enkel direct drive.
Hiermee krijg je de Climaxxen, Cumulussen, Easygliders, Siouxen, Cularissen en dergelijke in één betaalbare klasse.
Op een wedstrijddag:
-Iedereen vliegt gewoon mee in de rondes, daarin niks veranderen.
- Overall eindklassement wordt opgemaakt met alle deelnemers
- Voor deelnemers in de Sportsman klasse daarnaast een aparte klassering op basis van behaalde punten, waarbij de hoogst geklasseerde 1000 punten krijgt en de volgenden naar rato.
Eigenlijk verandert er dus helemaal niks behalve dat je als Sportsman vlieger je prestaties kunt vergelijken met die van in prestaties en kosten vergelijkbaar niveau.