Wappen von Hamburg I 1667 (Corel 1:45)

  • Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat het probleem is dat er spiritus in glitsa zit, dat was tenminste altijd zo. Ik gebruik zelf altijd pu-lak van deco home is op zich niet zo bijzonder, maar is puur waterbasis en vlekt nooit!
Om jou werk weer goed te krijgen Germt moet je volgens mij alles weer (voorzichtig) schuren en dan opnieuw lakken. Ik vrees dat dat de enige optie is voor zover ik weet. Maar misschien heeft iemand een beter idee?

Ik heb vanmiddag een proefstukje wat ik gemaakt had om de hout kleur tint van Ceta Bever te bepalen voorzien van een ultra dunne en een beetje verdunde glitsa gezet.
Beide lakken, de kleurlak en de Glitsa zijn op water basis.
De Glitsa heb ik verdund omdat ik een écht superdunne eerste laag wilde aanbrengen.
Raad eens......... na droging barstens vol witte waas :onweer::onweer::onweer::2gunfire::2gunfire:

@Piet,
Ik denk dat ik alles af ga schuren en inderdaad die Deco er op zet, maar nu moet ik natuurlijk oppassen dat ik straks geen kilo's aan extra gewicht heb aan verf;)

In ieder geval wordt mijn volgende project (de doorsnede) gewoon in naturel hout:cool:

Germt
Germt
 
Bedoel je de Glitsa? Dan is er toch wat fout, deze week nog zo'n 2 uur bezig geweest met het karkas van een boot in de Glitsa te zetten, en het is echt volledig reukloos. PU lak op waterbasis, zou echt niet mogen irriteren volgens mij.

Groet,

Ad

Met de opmerking "tranen in de ogen" bedoelde ik "intens verdriet" van het mislukken;)

Germt
 
Met de opmerking "tranen in de ogen" bedoelde ik "intens verdriet" van het mislukken;)

Dan begrijp ik het, Germt:D.
Of toch weer niet. Ik heb mijn opgeknapte en zwart gespoten America ook met Glitsa gedaan, en dat ziet er perfect uit. Evenals de blank houten dekken trouwens.

Groet,

Ad
 
Om een lang verhaal kort te maken is het gebruik van de Glitsa geen succes.
Ik heb het volgende bedacht.
Eerst de laatste laag Glitsa goed laten drogen.
Morgen afschuren met een korrel 400 (zoals aangegeven op het blikje van Glitsa)
Even gezocht in de verfkast van mijn vader en een alternatief gevonden;
Een bus zijdeglans meubellak op basis van polyurethane.
Dan heb ik liever een zijdeglans romp dan een witte:rolleyes:
Op de bus staat ook duidelijk dat gereedschap te reinigen is met water, dus is de lak op waterbasis, staat ook op het blik.
Het merk is CéPé Europian Antique.
Eerst maar even een proefstukje, ben ik bedreven in........
Kent iemand deze lak misschien?

Germt
 
Een bus zijdeglans meubellak op basis van polyurethane.

Het gekke is dat Glitsa dat ook is. Op het blik staat ook iets over het lakken van meubelen. Nu zegt dat PU ook niet alles over de chemie van de lak. G4 bijvoorbeeld is ook een PU lak/impregneringsmiddel dat gebruikt wordt om hout waterbestendig te krijgen, het werkt als een soort poriënvuller en het oppervlak wordt keihard na behandeling.

Ik zit te piekeren waar het aan kan liggen, maar ik kan m'n vingers er niet achter krijgen.

Groet,

Ad
 
De CEPE lak ken ik, heb die gebruikt voor mijn (geloogd) grenen meubelen, maar pas op er is lak en beits van dit merk, even goed het etiket lezen.
heb zowel de lak als de beits hiervan gebruikt op meubelen en panelen en moet zeggen dat het goede lak/beits is en inderdaad op waterbasis.
ik zal het in ieder geval ook eens uittesten voor mijn Vasa (heb nog voldoende staan, is alleen verkrijgbaar bij enkele speciaalzaken tegenwoordig aangezien geloogd grenen uit de mode is geraakt)
 
Ik heb even over het web gesurfd, en het lijkt een veel voorkomend probleem te zijn, met name bij matte lakken, en de laagdikte speelt hierbij ook een rol.
Velen lossen dat op door er een eiglans vernis overheen te zetten.
Nu denk ik dat de tip van Rob i.i.g. raadzaam is; en dat is gewoon enkele dagen laten uitharden en kijken wat er gebeurd.
Maandag pas beslissen om er al dan niet een zijdeglans vernis overheen te zetten, want zelfs een utra dunne laag heeft geen effect.

Germt
 
Vond dit stukje:

Water-based Varnishes
Put simply, water-based acrylic varnishes are made up of microscopic beads of acrylic dispersed in water. Acrylic is clear and water is clear; however, when the two are put together they appear milky. This is due to the difference in refractive light index between water and acrylic. When light rays pass through this mixture they are defracted or bent to such an extent as to appear white. When the water evaporates so too the "whiteness" goes with it.

It follows that if water is trapped in the varnish it will remain milky or cloudy. Water can be trapped in the film of varnish in a few ways: recoating a varnish before it is dry, application of a thick coat or the top drying too quickly.

Recoating time : If a water-based varnish is recoated before it has had time to dry it may go cloudy, even if it appeared to be touch dry and clear. The water from the second varnish coat will "re-wet" the first coat and, as described above, will cause cloudiness. Drying times may vary from varnish to varnish, with the thickness of the coat and, of course, the climate; if in doubt leave overnight.

Thin coats : If the varnish is applied too thickly, it can start to cure on the top while water is still trapped on the bottom of the film layer. As described above, this can lead to a cloudiness in the varnish film. To avoid this, apply the varnish as thin as possible; do not flood the surface. Varnish the work in a position closer to vertical than horizontal. This is most important when varnishing works with high relief or 3-dimensional surfaces, which can catch the varnish resulting in a milky pool. Be careful to avoids runs in the varnish.

Dus inderdaad, te dik, te snel 2 lagen of de toplaag droogt te snel
 
Inderdaad, dat is een mogelijkheid, maar.
Mijn lage drogen 24 uur ipv 4 uur zoals het potje aangeeft.
Het gebeurd al bij de eerste ultra dunne laag.
Er is naar alle waarschijnlijkheid met de lak iets mis, denk ik.
Maandag belt de verfhandelaar naar de leverancier, maar of je een goed alternatief krijgt als je maar 1 klein potje per 3 jaar koopt betwijfel ik:(
Ik wacht maar even af.......
Ik kan hem ook in de kachel gooien, dan droogt hij nog sneller:rolleyes:
Geintje, even afstand nemen werkt meestal wel, dan dient er zich wel een oplossing aan;)
Germt
 
Vond net nog dit:

Water-based polyurethane varnishes should not be diluted with water

En Glitsa Parketlak is versterkt met Polyurethaan,
Als je het onverdund gebruikt, wordt het dan ook wit?
 
Als je het onverdund gebruikt, wordt het dan ook wit?

Nee hoor, ik heb het nog nooit verdund. Glitsa zegt overigens wel (eventueel) verdunnen met water!!
Ik ga dat wel doen als ik het nog eens een keer met een airbrush wil proberen, maar dat staat er los van.

Groet,

Ad
 
Germt,

wat een ellende! :puppydogeyes:
Ik zou inderdaad even afwachten en bezinnen.
Wat betreft de droogtijd kan ik mij niet voorstellen dat dit op mijn proefstukjes van invloed is geweest (er zaten >3 warme voorjaarsmaanden tussen de twee lagen). Ook ultradun aangebracht zonder de kwast tevoren in contact met water te brengen, zonder te vrdunnen. Ik heb ook 3 verschillende merken toegepast en 3 x raak.
Nogmaals, ik ben niet overtuigd van lak op waterbasis en ga voorlopig voor eiglans alkyd. Ook merk ik dat deze alkydverf na verloop van enkele maanden wat doffer wordt en een mat aspect benaderd zonder melkachtig te worden.

Ik vond op jouw foto's de rustiek eiken afwerking zónder glitsa best fraai, is het geen optie de glitsa er voorzichtig af te schuren (zoals je beschreef) en weer een laatste laag cetabever erover?

Succes met het uitdokteren,

grt
Diederik
 
Vond net nog dit:

Water-based polyurethane varnishes should not be diluted with water

En Glitsa Parketlak is versterkt met Polyurethaan,
Als je het onverdund gebruikt, wordt het dan ook wit?

Op het potje staat dat tot max 5 % verdunnen met water geen probleem is, het wordt door de fabrikant aangeraden voor de eerste laag!!
Zowel verdund als onverdund geven een witte waas.
Zelfs Diederik had na 3 dagen drogen een witte waas.
Ik kan niet meer terug. Vernis op terpetine basis kan niet op een watergedragen ondergrond volgens mij.
In de toekomst voor mij in ieder geval géén watergedragen lakken meer, maar de gewone ouderwetse lakken, oké droogt langzamer maar het resultaat is ALTIJD goed

Germt
 
Germt,

Ik vond op jouw foto's de rustiek eiken afwerking zónder glitsa best fraai, is het geen optie de glitsa er voorzichtig af te schuren (zoals je beschreef) en weer een laatste laag cetabever erover?

Dat is het laatste redmiddel, maar dan wordt de romp een tint donkerder
Op dit moment weet ik de oplossing nog niet, maar is wel jammer dat ik het effect wat ik voor ogen had op dee manier niet bereik:(

Germt
 
In de toekomst voor mij in ieder geval géén watergedragen lakken meer, maar de gewone ouderwetse lakken, oké droogt langzamer maar het resultaat is ALTIJD goed

Tja, sinds ik ook airbrush gebruik ik niets anders meer dan watergedragen verf. Dat is ideaal ivm schoonmaken, en de Vallejo model air die ik gebruik is ook nog eens ideaal omdat je die onverdund kan spuiten en het een hele goede kwaliteit heeft.

Ervaring verder opbouwen staat helaas al een tijd stil, maar ik ga zodra dit zich voordoet ook eens met een afsluitende laag van verdunde Glitsa proberen.
 
Vandaag flink aan de slag geweest met allerlei proefstukjes betreffende de witte waas op de beplanking door het gebruik van watergedragen matte parketlak.
Als ik alles op een rij leg geeft het proefje waarvan de vernislaag is weggeschuurd en voorzien van een ultradunne laag rustiek eiken van ceta bever zonder meer het beste resultaat.
Romp wordt dan een fractie donkerder, maar ligt ruim binnen mijn wensen.
Dit ga ik morgen doen omdat er dan ruim 48 uur tussen de laatste en de nieuwe behandeling ligt.
Dat moet voldoende zijn.
Verder toch nog kans gezien wat aan de romp te doen.
De potdeksels (plank op de verschansing) is afgelakt.
Zo ziet het er aan de bovenkant ook weer wat netter uit.:D
Als de nieuwe behandeling van de romp dinsdag goed is uitgehard kunnen de berghouten zwart gemaakt worden en de rode en gele bies worden aangebracht en hebben we dit "drama" achter de rug en kunnen we verder met de relingen:cool:

full


Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes

Vroeg me af of je een foto hebt van de witte waas?

Dat heb ik uiteraard geprobeerd op de gevoelige film vast te leggen, maar de waas zie je daar door de belichting niet op.
Het is simpel, er ligt een melkachtige "schijn" over de romp als je er in de langsrichting overheen kijkt.
Ik weet het, als hij over 4 jaar;) klaar is en in de vitrine staat zie je uiteraard niet, alleen ik wéét het, en daar ben ik niet tevreden over.
Dat geldt ook voor het feit dat voor zover mogelijk álles in mijn WvH staat wat er origineel ook stond, ook al zie je het niet, maar ík weet het.
Morgen ga ik het afwerken en dan is het een resultaat waar ik hopelijk mee kan leven.;)

Germt
 
Back
Top