Le santisima Trinidad 1:50

hallo luc
mijn draai bankje gaat dat spijtig genoeg niet kunnen
de draaibank van mijn pa dan weer wel
er bestaan speciale draad kussens voor rvs
maar je hebt een enorme sleutel nodig om het M10 kussen op in te spannen
en draad snijden met de bank is niet zo maar eventjes gedaan
een andere oplossing is het bedrijf waar stijn werkt in opglabbeek
die hebben ook voor mijn draai bank terug een nieuw stuk gemaakt
was iets van een 80 euro materiaal inbegrepen
die maken daar van alles wat je maar kan bedenken

gr raf
 
Nog iets om aan te denken, zorg dat je stangen soepel in je buizen passen anders heb je problemen om alles te plaatsen en te verwijderen .
 
@Luc
Slecht nieuws en (misschien) goed nieuws.

Eerst maar het slechte: m'n schoonzus heeft in rvs geen dikker materiaal dan 8 mm. Ze heeft dat in lengtes van 870 mm, dus dat zou wel kunnen.

Met 8 mm kom ik op een buigspanning van 386 MPa. Als het materiaal is zoals ik hoop zou dat ook moeten kunnen. Ze zet straks de materiaalspecificaties op email, dan kan ik daar definitief iets over zeggen.

Omdat ik straks weg moet zal dat wel vanavond worden. De vraag is dan: kan jij het met 8 mm ook doen? Draad M8 moet dan natuurlijk ook gesneden worden.

Groet,

Ad
 
Nog iets om aan te denken, zorg dat je stangen soepel in je buizen passen anders heb je problemen om alles te plaatsen en te verwijderen .

Was, ik ook al aan het denken.

Maar, ik denk ook dat we nu alles te moeilijk aan het maken zijn.

Niks houd mij tegen om ipv een M10,er een M12 of een M14 in te zetten.

De kiel van 10 mm dik is toch al doormidden, en er gaat genoeg hout langszitten om een groter gat te boren.

Ga straks eens draadstangen halen en de test doen.
 
Ik had het niet liggen om te testen, maar misschien is een stuk radiatorbuis 12mm ook sterk genoeg. Als die dan ook nog in een 15mm buis geschoven kan worden, dan kan de 15mm buis in het schip gemonteerd worden tot een stukje onder de kiel. Daar de 12mm inschuiven en met een borgpennetje op de goede hoogte vast zetten.
 
Ik had het niet liggen om te testen, maar misschien is een stuk radiatorbuis 12mm ook sterk genoeg. Als die dan ook nog in een 15mm buis geschoven kan worden, dan kan de 15mm buis in het schip gemonteerd worden tot een stukje onder de kiel. Daar de 12mm inschuiven en met een borgpennetje op de goede hoogte vast zetten.

Zal het in gedachte houden.

Juist een proef gedaan met een draadstang van m12, ze buigt maar vervormd niet meer. (90°).

Een inox m12 zal zeker sterk genoeg zijn dan.

Ik denk zelfs dat ik de 45° niet meer haal met de loodbom op 30 cm diepte. Eerder de 22,5°. (Dat is hetgeen dat ik zou willen ;);). )
 
@Luc
Slecht nieuws en (misschien) goed nieuws.

Eerst maar het slechte: m'n schoonzus heeft in rvs geen dikker materiaal dan 8 mm. Ze heeft dat in lengtes van 870 mm, dus dat zou wel kunnen.

Met 8 mm kom ik op een buigspanning van 386 MPa. Als het materiaal is zoals ik hoop zou dat ook moeten kunnen. Ze zet straks de materiaalspecificaties op email, dan kan ik daar definitief iets over zeggen.

Omdat ik straks weg moet zal dat wel vanavond worden. De vraag is dan: kan jij het met 8 mm ook doen? Draad M8 moet dan natuurlijk ook gesneden worden.

Groet,

Ad

Ad, omdat er 2min tussen ons bericht was, heb ik het nu pas gelezen.

Zoals het er nu uitziet na mijn test ga ik gewoon naar een dikkere draadstang.

Soms ben je zo gefixeerd door iets ,dat je in die richting blijft zoeken ipv afstand te nemen en alles nog eens tegoei te bekijken.

Niks houd mij tegen om dikker te gaan nu de buizen eruit zijn.
Ter voren was ik gebonden aan de buizen en zochten we dus naar sterker materiaal , nu is dat niet meer nodig.

Mvg luc
 
Als je uitgaat van 45 graden zit volgens mij goed hoor. Als je halve wind vaart staan je zeilen nooit dicht en mocht ze te veel gaan hellen gooi je de zeilen los waardoor het overhellen verminderd.
 
Als je uitgaat van 45 graden zit volgens mij goed hoor. Als je halve wind vaart staan je zeilen nooit dicht en mocht ze te veel gaan hellen gooi je de zeilen los waardoor het overhellen verminderd.


Dat klopt,alleen moet ik ervoor zorgen dat als ik wil sturen de zeilen kan gebruiken. Hier ging het mis tijdens de testvaart.

Ik kon niet meer sturen omdat ze teveel slagzij maakte telkens ik de zeilen ging gebruiken.

Maar toen lag het gewicht maar een 5 cm onder de boot nu 30cm
 
2 buizen 12/14 in je schip en je probleem is opgelost.
Helling van je schip hangt van de windsterkte af Luc, schip vind altijd zijn evenwicht, zeil minderen als het te veel word, deden ze vroeger ook, als ze te laat waren gingen de masten er af of liep het schip vol ;)
 
Niks houd mij tegen om dikker te gaan nu de buizen eruit zijn.

OK Luc, jij moet doen waar je je het beste bij voelt.

Mocht er toch iets mis gaan, dan zou staf Ø 8 mm een optie kunnen zijn. Ik heb het certificaat ontvangen, en de geteste waarde van de breuksterkte is ongeveer 1400 MPa. Vreemd genoeg stelt de betreffende norm (EN 10-270-3) geen waarde voor de rekgrens en wordt deze ook niet gerapporteerd, maar als ik naar een Amerikaanse data base kijk dan is de rekgrens rond de 1000 MPa. Dat zou dus ruim voldoende moeten zijn, maar je zit dan wel met het snijden van M8 draad.

Groet,

Ad
 
Bedankt Ad, ondertussen na veel bellen en rondrijden erachter gekomen dat 14/12 inox niet courant is en dus nergens verkrijgbaar.

Ben het beu, ga de 10mm er onder zetten, en dan ervan uitgaan dat ze op 45° niet vervormen.

de 8mm is nog een optie, maar vermits ik gisteren maar direct het hout van de kiel heb geboord op 12mm, zal de 8mm rondslingeren in de buis met binnendiameter10mm, weet niet of dat goed is.

Verder ga ik terug naar rené zijn eerste plan en de kiel 5 cm dik maken , alles strak aantrekken en dan zal het werken of de boot zal zinken bij teveel zeil bij teveel wind.:mad::mad::mad:
 
Niet vergeten je flens boven aan de kiel ook 5 cm breed te maken en dan zal het zeker wel lukken succes.


ik denk het ook René, want ons eerste probleem in het begin is nu grotendeels opgelost.

Bij de 6mm hadden we enorm veel doorbuiging waardoor de verlengde kiel dat ggewoon gebeurde met houtpluggen en niet met schroeven
te zwaar belast werd.

Afbeelding_084%7E1.jpg




afbeelding116o.jpg


nu met de m10 zal dat niet meer zijn .

als ik alles nu 1 geheel maak, zal de kiel alles opvangen en gaat ze schuinshangen dan gaat er maar een kleine verbuiging(willen optreden) en daardoor ook een klein kracht optreden op de klossen. Deze kracht resulteert in een moment ,maar zal niet de 12kg maar 30cm zijn.
 
Even een misverstand uit de wereld helpen.
Niet de doorbuiging van de stangen bepaald de belasting op de kiel maar het gewicht van de bulb keer de lengte tot de kiel bepaald het buigmoment op de kiel.
De stangen buigen door agv het moment maar daarmee veranderd de belasting op de kiel niet noemenswaardig. Hooguit in het positieve omdat de afstand van de bulb tot de kiel iets kleiner wordt.
Het niet doorbuigen van de stangen geeft dus niet aan dat de kiel minder belast wordt.
Het blijft zaak om de houten kiel of dusdanig 'lomp' uit te voeren dat deze het moment kan opnemen of ervoor te zorgen dat er op enige hoogte van de kiel ( in de romp dus) een balk of plaat zit die van links naar rechts loopt en gekoppeld zit aan de stang om daarmee een deel van het buigmoment in de vorm van een horizontale kracht op de romp op te kunnen nemen.

Ook is de berekening op basis van 90 graden slagzij een beetje overtrokken in mijn ogen. Je praat dan over een schip dat helemaal plat ligt met de kiel boven water!
Je mag blij zijn als de 45 graden gehaald wordt. Dan praat je nog maar over 71% van de belasting, bij 30 graden over de helft van de belasting.

Maak, als je twijfelt, een proefkiel die je vastlijmt op een vlakke plaat en waar je de stangen doorheen voert op dezelfde manier als de romp. Het is beter dat het proefstuk sneuvelt dan de romp.
 
Niet de doorbuiging van de stangen bepaald de belasting op de kiel maar het gewicht van de bulb keer de lengte tot de kiel bepaald het buigmoment op de kiel.

Wat ik ervan begrijp William, is dat er niet gekozen wordt voor een inklemming maar een oplegging, één onderaan bij de kiel, en één bij een hoger gelegen dek. Even een figuur van René van een tijdje geleden:

st06.jpg


Bij de toepassing van M10 stangen zal de slagzij zeker geen 90° mogen zijn, want dan gan ze blijvend plastisch vervormen (van dit materiaal tenminste).
Groet,

Ad
 
Van een oplegging wordt ik blij, bij en inklemming had ik zorgen gehad.

Ik ben er van overtuigd dat die 90 graden niet gehaald gaat worden!
45 lijkt mij de limiet. Dat haal ik niet eens met mijn K-klasse in windkracht 7.
 
Ik ben er van overtuigd dat die 90 graden niet gehaald gaat worden!

Dat is waar, maar bij het ontwerpen ben je nu eenmaal geneigd de factoren die je in de hand hebt conservatief te kiezen, want er zijn altijd een aantal factoren die ongunstiger uitvallen dan je aanneemt.

Groet,

Ad
 
Back
Top