Le santisima Trinidad 1:50

neen, een valse spant inbrengen gaat niet.

ik kan wel die holtes opvullen met hout en epoxy ,zodat de kracht om alles weg te duwen veel groter moet zijn.

het houten platform waar de buis bovenkant uitkomt (oude foto) , die kan ik nog bevestigen tegen een spant , waardoor het moment overgeracht wordt naar de zijkant van het schip.

en dan onderkant/buitenkant schip de kiel verbreden over 30cm zodat deze krachten over deze 30cm kiel wordt verdeeld.


dat zijn de enigste optie's, denk ik.
 
Ik zat te denken aan een tweede klos net boven de kiel die afsteunt op de spanten

Spantlijnen-Model_zps0756e0a6.jpg

je bedoelt 2 planken verbonden met de spanten ,waar de draadstang dan doorgaat.
 
Inderdaad. Een beetje zoals op de foto. De bovenste zit er al en onderin zou een plank kunnen komen die op die twee spanten ligt. Dan heeft de kiel het minder zwaar te verduren.
 
Luc de bedoeling is dat je alles niet te strak aantrekt , anders zijn we terug bij de 1 ste oplossing en worden de krachten en het buigmoment overgebracht op de kiel.
De 2 draadstangen moeten sterk genoeg zijn om het volledige buigmoment op te nemen, zonder dat de flens en je kiel helpt.
De buizen versterken onder en boven zoals op de tekening van Eagter.
 
Nog even een van je foto's bewerkt

Rood aan beide zijden van je kiel opvullen met multyplex en epoxy,
tussen je 2 spanten links en rechts van de kiel zo versterk je de kiel en romp aan de binnenzijde, de buitenzijde van je kiel heeft dan geen krachten op te vangen.
Groen plaat multyplex dwars over je schip tot tegen je spant, zijwaartse steun.

st07.jpg
 
Nog even een van je foto's bewerkt

Rood aan beide zijden van je kiel opvullen met multyplex en epoxy,
tussen je 2 spanten links en rechts van de kiel zo versterk je de kiel en romp aan de binnenzijde, de buitenzijde van je kiel heeft dan geen krachten op te vangen.
Groen plaat multyplex dwars over je schip tot tegen je spant, zijwaartse steun.

st07.jpg

Zoiets had ik in gedachte.

Dat niet te hard aantrekken van de kiel wist ik niet.

Gewoon een vlindermoer nemen en handvast aandraaien dan.

Mvg luc
 
Een vlindermoer en een handvat, hand vast aandraaien, dan kan je het schip op de sterkste plaats oplichten en heb je een goede greep .
 
Een vlindermoer en een handvat, hand vast aandraaien, dan kan je het schip op de sterkste plaats oplichten en heb je een goede greep .

Zou ik wel willen ,maar spijtig enorm staat het volledig staande want van de grote mast in de weg.

Elke beweging in de achterste toegang moet ik gecontroleerd en rustig doen, anders heb ik sowieso een stuk touw mee van het staande of lopende want.
 
Vandaag Baggeraar en Raf gezien op de "grijze schepen dag".

Wat gepraat over de mogelijke oplossing en toen ik thuiskwam eens eventjes een proefopstelling gemaakt.

Niet met 1 draadstang maar met 2.
Als dat goed ging ,kon ik nog altijd proberen met 1 draadstang.

MAAR de draadstangen van M10 inox plooien door en vervormen.
(gehaald in een prof. zaak, normaal kostte ze iets van een 6 euro daar was het 12 euro/stuk, welke sterkte konden ze me wel niet zeggen)


Eventjes wat foto's.

De afstand tussen zijkant tafel en loodbom is 30cm.
Tussen zijkant tafel en het middelste latje dat vastgeschroefd is 25cm.

Dan nog 2 latjes erop zodat ik er een waterpas kan opleggen.


dscf1707lh.jpg





dscf1708s.jpg



het gewicht dat nu nog maar een 11kg weegt (stuk buis weg) zorgt ervoor dat de draadstangen doorbuigen.

dscf1706m.jpg



en waar tervoren er maar 4 a 5 mm ruimte was tussen draadstang en waterpas is dit nu veel meer.

dscf1709s.jpg



na alles te verwijderen de draadstang nog eens gecontroleerd op vervorming en inderdaad ze is vervormd.


Conclusie :

misschien onder 45° toch geen vervorming, maar ik hou hier ook nog geen rekening met de kracht die er nog optreedt die de kielplaat opwekt als hij van 0 naar 45° gaat en daarbij water wegduwt.
Dit geeft ook extra kilo's druk op de draadstangen.

dus ????
 
Heb je de mogelijkheid om de kielbalk wat in te frezen (hakken) en er dan een hardhouten lat in te lijmen (net zo breed als de kiel), zodat je de draadeinden wat meer op trek kan belasten en niet op buigen, zonder dat de kiel door die krachten de kielbalk indrukt?
 
Harm bedoel je iets in die aard,was ook nog een oplossing van René.

dat was gewoon de kiel verbreden tot 5cm over een lengte van 30cm en dit met hardhout ,zodat de krachten verdeeld worden over die 30cm.

De klossen

VULSTUKKEN.jpg


Bulb, kiel met flens

KIEL+%252B+BULB.jpg


Gemonteerd

ST05.jpg





ofwel moet ik de beide oplossingen combineren en hopen dat het voldoende is.
 
Ik vind dat een mooie oplossing, maar wacht even wat René er van zegt, die schreef 6 juni dat de bouten niet te strak mochten omdat je dan juist alle buig op de kiel als druk-kracht zou gaan overbrengen wat niet de bedoeling was.
Ik ben tenslotte geen zeilbotenbouwer. . .(geen ervaring met kielen)

Snap je het nog? :p
 
Ik vind dat een mooie oplossing, maar wacht even wat René er van zegt, die schreef 6 juni dat de bouten niet te strak mochten omdat je dan juist alle buig op de kiel als druk-kracht zou gaan overbrengen wat niet de bedoeling was.
Ik ben tenslotte geen zeilbotenbouwer. . .(geen ervaring met kielen)

Snap je het nog? :p


indien ik de m10 draadstangen (ervan uitgaande dat dit sterk genoeg was) alleen zou gebruiken en niet de klossen, dan mocht ik niet alles aanspannen en alles als 1 vaste constructie gaan maken.
Dan zou de kracht niet op de draadstangen komen maar op de kiel. Dus dan had ik voor niks de buizen eruit gehaald en de m6 door m10 vervangen.

Ik ga de 2 combineren (klossen+ m10), één volledig geheel maken die vast aangetrokken wordt tegen de verbrede kiel. De krachten laten overbrengen op de kiel en binnenkant alles verstevigen.
De draadstangen kunnen nu niet meer doorbuigen.
De krachten zullen over dan over de volledige romp worden verdeeld, zoweel breedte als lengte)
DE combinatie van die 2 moet het gaan doen.

meer kan ik niet meer doen.
 
@Luc
Ik zal morgen eens informeren bij m'n schoonzus. Die heeft een technische verenfabriek, en werkt ook met rvs/inox draad. Voor grotere diktes hebben ze dat ook als gericht materiaal, dus niet op de bos. Ik dacht dat zij 301 gebruikten, en in verenkwaliteit is dat meestal op maximale sterkte en dat is een rekgrens van bijna 1000 MPa.
Dan zou ik het aantal (2 of 3?) en de lengte (60 cm?) moeten weten. Daarnaast zou je dan zelf in staat moeten zijn om schroefdraad aan het begin en eind te tappen. Als dat niet mogelijk is heeft het vragen natuurlijk ook geen zin.

Groet,

Ad

EDIT
De oplossing met de klossen en aangehaalde draadstangen zou kunnen werken, het is een beetje het principe van voorgespannen bouten, maar dan in buiging.
De krachten die dan via de klassen op de spanten worden uitgeoefend zijn dan wel erg groot, omdat je hetzelfde moment over moet brengen met een veel kleinere momentarm. Mijn angst zit in het kraken van de romp, dit laat zich nauwelijks uitrekenen.
 
De proef op de som, testen is nog altijd het beste, 2 stalen pinnen zoals Ad voorstelt, zo heb je de minste belasting op je romp.
 
@Luc
Ik zal morgen eens informeren bij m'n schoonzus. Die heeft een technische verenfabriek, en werkt ook met rvs/inox draad. Voor grotere diktes hebben ze dat ook als gericht materiaal, dus niet op de bos. Ik dacht dat zij 301 gebruikten, en in verenkwaliteit is dat meestal op maximale sterkte en dat is een rekgrens van bijna 1000 MPa.
Dan zou ik het aantal (2 of 3?) en de lengte (60 cm?) moeten weten. Daarnaast zou je dan zelf in staat moeten zijn om schroefdraad aan het begin en eind te tappen. Als dat niet mogelijk is heeft het vragen natuurlijk ook geen zin.

Groet,

Ad

EDIT
De oplossing met de klossen en aangehaalde draadstangen zou kunnen werken, het is een beetje het principe van voorgespannen bouten, maar dan in buiging.
De krachten die dan via de klassen op de spanten worden uitgeoefend zijn dan wel erg groot, omdat je hetzelfde moment over moet brengen met een veel kleinere momentarm. Mijn angst zit in het kraken van de romp, dit laat zich nauwelijks uitrekenen.


de stangen zouden 70cm lang moeten zijn. (2 stuks)

het draaien van schroefdraad erop, daar heb ik nog niet direct een oplossing voor. de vakscholen beginnen binnen een dikke week aan de examen en daarna is het grote vakantie.


Ik kan het vragen aan clubleden, Renon de pa van Raf heeft een draaibank, maar wat juist weet ik niet. Weet ook niet of hij schroefdraad M10 kan draaien ,denk het wel.

Dacht dat Raf er ook 1 had.
;););)
Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite.

mvg Luc
 
Luc kop van de stang warm maken en langzaam laten afkoelen, dan kan je er zelf draad op trekken, draadkussen M10 hebben ze in elke gereedschap winkel.
 
merci, voor de tip, want ik had een vermoeden dat de rvs 301 veel te hard zou zijn voor draadkussen M10 uit de gereedschapswinkel.
 
Luc kop van de stang warm maken en langzaam laten afkoelen, dan kan je er zelf draad op trekken, draadkussen M10 hebben ze in elke gereedschap winkel.

OK als je dat maar niet doet op de plaats waar geen maximale buiging optreedt. Ik zal nog wel even nagaan aan welke temperatuur je moet denken. Het gaat erom dat je de effecten van koud vervormen lokaal opheft.

Voordat we gaan juichen ga ik morgen m'n schoonzus even bellen over de materiaalsterkte (is afhankelijk van de dikte) en kosten voor verzending. Ik hoop morgen in de loop van de dag antwoord te hebben. Het is een beetje kritisch, want morgenmiddag moet ik op ziekenbezoek.

Groet,

Ad
 
Als het vandaag niet is, dan is het voor morgen en anders voor volgende week.

doe maar wat je het beste uitkomt, ik ben al blij met de hulp.

mvg Luc
 
Back
Top