Prins Willem 17de eeuws VOC schip

@ Dick
Dank je, ik doe het rustig aan, ik heb dit vaker gehad en rustig aan weer beginnen is eigenlijk de enige oplossing.

@ Bouwer
Dank je, bij het lezen van je bouwverslag valt me iedere keer weer op hoe complex de bouw van de HMS Hood is en wat je allemaal moet doen om een mooi schip te bouwen. En hoe creatief je kan zijn in het aanpassen van het model. Zo heeft denk ik iedere rechtgeaarde bouwer eerbied voor het model dat de ander bouwt.

Vandaag heb ik de ezelshoofden van de grote mast uitgeboord op de maat van de stengen die er doorheen gestoken moeten worden.
De stengen passen echter niet door deze gaten omdat ik de klampen (2) bovenaan de stengen (= de versteviging waar de zaling/mars op rust) al op hun plaats had gelijmd.
full


Het plaatje toont de masttop (= bovenkant) van een steng. Hier bovenop (5) komt het volgende ezelshoofd waar de volgend steng (= bramsteng) doorheen naar boven gehesen gaat worden. En ook op die steng zit weer een klamp gelijmd.

Ik heb de klampen met houtlijm aan de stengen gelijmd daarom kan ik ze er met water weer afweken. Een mooi klusje voor morgen.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de bouw grote mast

Het afweken van de klampen van de stengen van de grote mast ging prima.
Hierna heb ik zorgvuldig de mastdelen van de van de grote mast op elkaar gelijmd. Officieel hoor je eerst de grote mast (= onderste deel van de mast) tot en met de mars (= kraaiennest) in de romp te plaatsen, daarna de hoofdtouwen (= touwladders) aan te brengen en daarna de steng inclusief mars te plaatsen dan daar de hoofdtouwen aan te brengen enz.
Ik wijk van deze volgorde af en bouw de gehele mast in één keer omdat ik dan beter kan controleren of alle mastdelen wel netjes in elkaars verlengde liggen en dan later dus weinig meer met de tuigage hoef te corrigeren.
De masten lijm ik pas in de romp als ze allemaal klaar zijn omdat ik ze dan goed in een lijn kan zetten.

full


Alleen de vlaggenmast moet nog op de grote mast worden aangebracht.

Ondertussen ben ik op advies van Amazone (Dirk) de marsen aan het bijwerken.
De knieën waarmee scheenrand om de mars zit worden in de juiste vorm gefreesd, Corel levert deze met een rechte bovenkant en ze horen een naar boven gebogen vorm te hebben. (volgens Ketting)

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het soldatengat in de mars groot genoeg zodat het ezelshoofd erdoor heen kan, Andy. Zal wel een overbodige vraag zijn, maar toch......

Groet,

Ad
 
te klein?

Is het soldatengat in de mars groot genoeg zodat het ezelshoofd erdoor heen kan, Andy. Zal wel een overbodige vraag zijn, maar toch......

Groet,

Ad

Dat heb ik inderdaad gecontroleerd en dat past.
Het soldatengat had ik al vergroot naar de maat die Ketting opgeeft maar dat is volgens Dirk (Amazone) te klein dus ik kan het soldatengat zo nodig met een gerust geweten nog wat groter maken.

Andy
 
Omdat Corel alle tuigage in de kleur crème levert wil ik deze gaan kleuren met Ecoline.

Weet iemand wat de kleur (historisch verantwoord) van het staande wand (hoofdtouwen woelingen etc) behoort te zijn.
De meest bouwers gaan voor zwart maar persoonlijk lijkt mij donkerbruin juister. Klopt dat.

Andy
 
Volgens mij zijn ze voornamelijk donker. Ik meen ergens gelezen te hebben dat op de Victory de horizontale delen van het want specifiek licht moesten zijn en dat op hollandse schepen donker was, ik neem aan dat het over het algemeen voor het hele schip is. Ik weet alleen niet meer waar ik het vandaan heb, kan goed op dit forum zijn ;)
In het boek van de PW staat wel iets over geteerde en ongeteerde touwen, maar meer heb ik er over de tuigage nog niet uitgehaald.
 
Heel donker bruin of zwart, ik denk dat dat een nuance verschil is dat niemand opmerkt. En je kleurbeleving hangt ook nog weer samen met de lichtval.

Groet,

Ad
 
horizontale delen van het want specifiek licht moesten zijn en dat op hollandse schepen donker was

Lichte teer?
of
Lopend want wel donker touwwerk?

Lijkt mij een raar verhaal.
Het werd donker door het conserveren (met teer dichtsmeren van alle poriën zodat er geen water meer in kon).

Aan de andere kant snap ik dat horizontale wel.
Over het algemeen is alles wat zo'n beetje goed zichtbaar is aan schoten en brassen horizontaal en dat werd niet geteerd.
Echter diezelfde lijnen die verderop langs de mast (verticaal) liepen waren ook blank. (niet geteerd)
 
Wat ik ervan begrepen heb wordt al het vaste tuigwerk geteerd. Je kan je dan nog afvragen wat voor teer, bruine teer of koolteer. Voor het teren van houtwerk werd bij klassieke schepen het donkerdere koolteer gebruikt, of dat dan ook voor het tuigwerk geldt weet ik niet.

Al het lopend tuigwerk (dus de tuigdelen met een staand en een halend eind dat belegd wordt aan nagels, klampen/kikkers of knechten) wordt niet geteerd omdat dat soepel moet zijn. Dat moest dan ook vaker vervangen worden.

Van de Victory weeflijnen van het want wordt gezegd dat die ongeteerd waren omdat matrozen daar blootsvoets in klommen, en ongeteerd was dan veel soepeler. Of dit nu ook voor andere Engelse oorlogsschepen geldt weet ik niet, daar kijk ik nog wel eens naar.
Maar Nederlandse schepen hadden wel geteerde weeflijnen. Misschien hadden de Nederlandse matrozen meer eelt op hun voeten.........

Groet,

Ad
 
Dank voor alle reacties op mijn vraag over de kleur van het touwwerk van het staande wand.
Ik ga het diep donkerbruin tegen het zwart aan maken.
Het plan is om het touw met ecoline te kleuren. Ik ga een aantal testjes uitvoeren met het touw van Corel en verschillende mengverhoudingen van de kleuren donkerbruin en zwart om te kijken wat het mooiste resultaat geeft. Daarover later meer.

De knieën waarmee scheenrand om de mars zit zijn in de juiste vorm gefreesd, Corel levert de knieën met een rechte bovenkant en ze horen een gebogen vorm te hebben. (volgens H. Ketting)

full

Op de tekening van Corel zijn de knieën met een stippellijn weergegeven, rechtsboven een door mij gemaakte mars.

full

De bezaansmast en de grote mast zijn klaar, ze staan nog los in de romp en de marsen liggen nog los op de zalingen.
De ondermast van de fokkenmast is klaar, de mars ligt nog los en aan de stengen wordt nog geschuurd.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap werk die marsen, zien er goed uit.

Een diep donkerbruin touwwerk lijkt mij ook meer leven dan een zwart touw, ik ben benieuwd naar het vervolg.
 
aanpassen?

Met al die aanpassingen maak ik het mezelf niet makkelijker:rolleyes:
Zo was ik van plan om de hijsinrichting voor de stengen en de rak-talies (voor het naar beneden halen van de rakken van de ra's) op het model aan te brengen, maar ik heb ik daar niet genoeg ruimte voor gezien de schaal 1:100. Voor de grote mast alleen zou dat (op dekhoogte) 6 tot 12 touwen extra betekenen waarvoor dus extra bevestigingspunten gemaakt moeten worden!
Dat past niet dus dan laat ik de hijsinrichting voor de stengen maar vervallen aangezien deze in de praktijk direct het hijsen van de stengen verwijderd werden.
En zo blijft het puzzelen met aanpassen

Andy
 
Krijgen de masten nog een kleur Andy, je overige schilderwerk ziet er goed uit dus.....;)

Germt
 
mag het een kleurtje zijn?

Je kent me Germt, de masten worden natuurlijk van een kleurtje voorzien:
Als voorbeeld gebruik ik het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam.
- de marsen, ezelshoofden, zalingen en mastkoppen: zwart (Admiralty paints - dull black)
- de rest van de masten en stengen: rustiek eiken (Ceta Bever 0107 - zijdeglans binnenbeits transparant)
- De woelingen: diep donkerbruin

Ik gebruik daarbij het kleurenschema van het door Ketting gebouwde model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam, mijn foto's daarvan kun je vinden op:
https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/PrinsWillemTropenmuseum#

Andy
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond Andy,

Mooi project! Nog even boven mijn kunnen.
Andere koek dan dat tjalkje van mij.
Toch zit ik wel te denken om zoiets te beginnen als dat bootje
af is.
Daarom blijf ik volgen, kan ik een hoop van leren.

Ik heb trouwens bij de kombuis een houtsnijder in de aanbieding gezien: houtsnijder *-*http://modelbouwdekombuis.nl
Groet, Dick

ps. Hoe gaat het met je vinger?

Misschien wat achterhaald maar gebruikt niemand hiervoor bijvoorbeeld een versteksnijschaar (vb KNIPEX) voor kunstof en of rubber?
 
soms zit het mee en soms zit het tegen.....

Misschien wat achterhaald maar gebruikt niemand hiervoor bijvoorbeeld een versteksnijschaar (vb KNIPEX) voor kunstof en of rubber?

@ Claude
Ik gebruik liefst geen schaar of ander knip instrument omdat je daar het hout mee samendrukt en afknipt waardoor het uiteinde van het hout dunner wordt, een probleem dat ik met afzagen niet heb.

:ontopic:
Het maken van de steng van de fokkenmast viel tegen.
Op de tekening van Corel lijkt de gehele steng rond op het onderste deel onder het ezelshoofd na waar de steng vierkant is.
Volgens Dik (in "de Zevenprovinciën" ) en Zum Mondtfeld (in "Historische scheepsmodellen") moet ook het stuk boven de zalingen vierkant zijn.
Toen ik deze fout in de gaten kreeg was ik al zover met het rondvijlen dat ik beter maar opnieuw kon beginnen.
De tweede fokkensteng is inmiddels klaar en op zijn plaats gelijmd.
Nu op naar de fokkenbramsteng (het volgende mastdeel naar boven)

full

Foto: de steng is op zijn plaats gelijmd (met bovenaan de zaling).
links op de foto een spuit met houtlijm ( echt geen :infinity: hoor) in een potje water.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top