Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Zaterdag

Proficiat met die masten, ziet er geweldig uit in die afbeelding. Ik denk dat je hier zaterdag wel mee voor de dag kan komen op jullie 17e eeuwse saamhorigheidsdag.
 
Dank voor alle lof, ik verschiet ervan :Fade-color
Ik denk dat ik de masten thuislaat, de bovenste zalingen (=dwarsbalken) van de bezaansmast zijn maar 1 mm dik en ik vrees dat die de reis in de auto niet zullen overleven.
Het is weliswaar met wateroplosbare houtlijm gelijmd dus alles is met water weer los te krijgen maar ik heb inmiddels gemerkt dat de dunne beukenhouten masten krom trekken als ze goed nat worden.

Andy
 
Is inderdaad jammer, maar..... beter thuis laten dan beschadigingen oplopen aan kwetsbare delen:(

Germt
 
Andy,

Ik zag deze opmerking van jou in het verslag van Germt staan:

Wil ik bijvoorbeeld niet alleen de touwen waarmee de ra's gehesen worden aanbrengen maar ook de touwen waarmee ze naar beneden getrokken worden dan moet ik nu alvast de (eind) bevestigingspunten onderaan de masten aanbrengen.

Nu ken ik geen tuigwerk om ra's naar beneden te trekken. Wel ken ik ophalers (bij Engelse schepen neerhalers) om de rakken van de onderra's los te trekken. Bedoel je die misschien? Anders, kan je aangeven wat je dan bedoelt, want dan wil ik die tzt ook wel weten voor de Victory.

Groet,

Ad
 
Er bestaat géén tuigwerk om de ra's naar beneden te trekken! Dit werd, indien deze niet uit zichzelf naar beneden kwam (zwaartekracht) inderdaad gedaan met de zogenaamde ophaler cq neerhaler van het rak. En mocht het wel bestaan (wat ik betwijfel) dan wil ik ook wel weten hoe dat eruit ziet.
groet Pietsan
 
Vermoedelijk de rarakken. Ik dacht dat ze ook waren om de ra naar beneden te halen. Maar nu ik rustig het boek van ketting lees zie ik dat ze zijn om de slede strak te houden. P118 en p123 van ketting.
 
"klauwvalraktakelblok met losse schenkel" of zoiets

Andy,
.......
Nu ken ik geen tuigwerk om ra's naar beneden te trekken. Wel ken ik ophalers (bij Engelse schepen neerhalers) om de rakken van de onderra's los te trekken. Bedoel je die misschien? ......
Groet,

Ad


Inderdaad die bedoel ik Ad.
Mijn omschrijving (uit het hoofd :turn-l:) was inderdaad niet helemaal correct.
H. Ketting tekent ze in "Prins Willem" op blz. 107, blz 118 en op blz. 123 en noemt ze "raktakelblok" (4) en "klauwval takelblokken" (3).
De ratakelblokken lopen achter de ra naar beneden. De klauwvaltakelblokken (3) lopen voor de ra langs naar beneden en dat lijkt me eigenaardig want dan zouden deze touwen voor de zeilen langs lopen (of lopen ze over de ra maar achter het zeil langs?).

Hier de tekening van de grote mast:
full


Het volgende plaatje laat zien:
- de voet van de grote mast
- een marszeilrak (links boven)
- de bezaansroede rak (rechts)

full



Mijn plan is om de tuigage van de Prins Willem uit te breiden met raktakels.

Ik hoop dat alle onduidelijkheden hiermee opgelost zijn.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoop dat alle onduidelijkheden hiermee opgelost zijn.

Dat zeker. Wat wel uit verschillende boeken en publicaties blijkt dat er een aantal uitvoeringsvormen zijn. Dik gaat daar ook nog op in, en maakt wel duidelijk dat dit soort details moeilijk te achterhalen zijn. Het is dus denk ik een keuze welke variant je kiest.

Groet,

Ad

EDIT
Dit is wat zu Mondfeld erover geeft:

full


Getrokken lijnen Engelse uitvoering, gestippeld continentale uitvoering.
Maar dit lijkt van een latere periode, toen de klootrakken "uit de mode" geraakt waren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij kun je altijd het beste maar één schrijver aanhouden om tot 'n mooi geheel te komen.
Hoe het exact was weet volgens mij niemand dus dan maakt het ook niet uit.
Door één schrijver (wie dan ook) te volgen raak je ook nooit in de war.
 
Na enkele weken in de "ziekenboeg" gelegen te hebben met een armblessure begin ik dze week voorzichtig aan weer met het werk aan de masten.

Andy
 
Andy doe rustig aan. Was je op het andere forum al aan het volgen, maar ik ga je hier weer verder volgen. Succes met de masten.
 
Welkom weer terug Andy, leuk dat je weer wat kan doen.
Doe het rustig aan zodat je de boel niet overbelast.
 
Reactie

Andy,
Morgenavond kom ik langs Putten.
Na het wandelen van Hoofddorp naar Haarlem, wat een hobby bij temperaturen onder 0!
En dan ga ik even langs bij die modelbouwwinkel waar ik je toen ontmoette, vandaar dat ik even aan je dacht.
Hou je haaks man en succes met de verdere bouw.
Want weet, dat je daar in die winkel mij toch ook wat vertrouwen aangepraat hebt en toen ik zag hoe zo’n bouwdoos met inhoud er van een 17-eeuwer er uit zag dacht ik: Dan moet mijn scheepje ook wel lukken. Vandaar nogmaals succes en ga door.
 
Back
Top