Bouwverslag San Francisco 2 van Artesania Schaal 1:90

Schitterend stukje werk Robert!! een genoegen om naar te kijken. geeft wel een goed gevoel achteraf zeker? :D

Grt Kees
 
Hierbij het resultaat met de nieuwe deuren.

Kunnen we nu weer rustig verder met de masten.

20130113_152514.jpg


20130113_152448.jpg


Hoi Robbert. Vraagje hoe heb je de deurtjes gemaakt?? Ben ookk nieuwschierig naar de scharnieren. Of is dat het geheim van de smit??
Gr John
 
Hoi Robbert. Vraagje hoe heb je de deurtjes gemaakt?? Ben ookk nieuwschierig naar de scharnieren. Of is dat het geheim van de smit??
Gr John

Johan dat is geen geheim, ik zeg altijd maar zo het is voor mij ook prettig als men mij verteld hoe je iets maakt.

Voor wat betreft de deurtjes dit was niet zo schokkend ik heb een latje genomen en hier met een mesje de kleine sleufjes in gemaakt en daarna met een kleine driehoekvijl iets uitgediept en met een potlood iets ingetekend om het er iets beter uit te laten springen, en de scharnieren zijn van houtfineer.
Dus hout heb je er ook geen smid voor nodig :p:p

20130113_123028.jpg
 
Johan dat is geen geheim, ik zeg altijd maar zo het is voor mij ook prettig als men mij verteld hoe je iets maakt.

Voor wat betreft de deurtjes dit was niet zo schokkend ik heb een latje genomen en hier met een mesje de kleine sleufjes in gemaakt en daarna met een kleine driehoekvijl iets uitgediept en met een potlood iets ingetekend om het er iets beter uit te laten springen, en de scharnieren zijn van houtfineer.
Dus hout heb je er ook geen smid voor nodig :p:p

20130113_123028.jpg

Super dankje wel.

Gr John
 
Alle masten zijn klaar en op maat gemaakt.

Zijn er nog tips hoe nu verder?
worden de masten ook verlijmd in het dek?

Alle tips zijn welkom. :lol: :lol:

20130117_213748.jpg


20130117_213757.jpg
 
Als het gat in het dek goed passend is voor de mast, dan zou verlijming aan de voet voldoende moeten zijn.

Groet,

Ad
 
Verlijmen aan de mastvoet zal voldoende zijn, de mast wordt later door de tuigage ook op zijn plaats gehouden.
Je kunt met een injectiespuit houtlijm spuiten op de plaatsen waar de mast onderdeks de kiel en de spanten raakt.
Als je de spuit met zijn naald in een jampot met water zet wordt de lijm in de naald niet hard en kun je de spuit weken gebruiken.
Met een spuit met verdunde houtlijm kun je straks de knopen van de tuigage prima (onzichtbaar) vastlijmen, neem je niet watervaste houtlijm dan kun je de knopen met een beetje water altijd weer los krijgen

Andy
 
Heren bedankt voor de tips.

Nog een klein vraagje?

Op de bouwbeschrijving staat dat de katrolblokken en scheepsblokken e.d. bevestigd worden met verzinkt draad. Klopt dit? Rode Pijl.

bloks.jpg
 
Het is een bij Artesania gebruikelijke constructie, zo stond het ook in de bouwbeschrijving van de HMS Endeavour van Artesania die ik gebouwd heb.
Wil je een echter een realistischere oplossing dan moet je touw gebruiken (Voorbeeld: Grote mast De Batavia Lelystad)

full


Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de bouwbeschrijving staat dat de katrolblokken en scheepsblokken e.d. bevestigd worden met verzinkt draad. Klopt dit?

Blijft altijd moeilijk, op onze schaal is de werkelijkheid natuurlijk nooit te reproduceren. Maar stroppen van blokken waren vroeger toch altijd van touw dacht ik. Daarnaast lijkt verzinkt draad me te stug. Je krijgt dan ook problemen met optuigen, want de blokken gaan zich dan onvoldoende richten naar de ingeregen tuigdraden van de blokken. Ik zou de stroppen dus van (zwart) tuigdraad maken.

Groet,

Ad

EDIT
Ik zie dat Andy (gelukkig) hetzelfde adviseert:D
 
Vandaag even een begin gemaakt met het aanbrengen van de blokken, het is vele malen beter dat met dat draad wat meegeleverd word in de KIT.

20130119_182437.jpg


20130119_182422.jpg
 
Robert, ik weet niet hoe gedetailleerd je tuigplan is, maar volgens mij zitten niet alle blokken zo dicht op de ra. Volgens mij zitten met name de bras blokken (voor het draaien van de ra rond de mast) aan het uiteinde van de ra's aan betrekkelijk lange zogenaamde schenkels of schinkels.
Dit zegt Dik daarover in zijn boek "7 Provinciën":

full


Groet,

Ad

EDIT
Bijna vergeten. Dit is toch veel mooier dan met metaaldraad!!!! En daarnaast authentieker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robert, ik weet niet hoe gedetailleerd je tuigplan is, maar volgens mij zitten niet alle blokken zo dicht op de ra. Volgens mij zitten met name de bras blokken (voor het draaien van de ra rond de mast) aan het uiteinde van de ra's aan betrekkelijk lange zogenaamde schenkels of schinkels.
Dit zegt Dik daarover in zijn boek "7 Provinciën":

Groet,

Ad

EDIT
Bijna vergeten. Dit is toch veel mooier dan met metaaldraad!!!! En daarnaast authentieker.

Ad,

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten volgens mij heb ik het gemaakt zoals op tekening en is nergens te zien dat de touwen langen moeten zijn zie bijgevoegde foto's. Ook op de 1:1 tekening is dit niet te zien.

20130119_192125.jpg


20130119_192153.jpg


20130119_192201.jpg


En ik heb natuurlijk geen encyclopedie gevorderde modelbouwer.:p:p:p
 
Kan natuurlijk, maar ik zie ze toch wel zitten op een overzichtsfoto van het model. Moeilijk te zien, de paar die duidelijk te zien zijn heb ik rood omcirkeld:

full

Het is overigens niet iets typisch Nederlands. De HMS Victory heeft deze ook zo. In zijn boek "Historische scheepsmodellen" beschrijft zu Mondfeld wel dat er in de loop van de tijd veranderingen optraden:

full

Maar het blijft je eigen keuze. Het zal je model er echt niet minder mooi van maken!!!!

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top