Le santisima Trinidad 1:50

nu nog een bijkomend probleem oplossen.

Ik heb zo eens zitten kijken (ik ben gek op techniek) naar de mogelijkheid het zeil te kunnen verkleinen.
Belangrijk detail wat ik nu mis zijn de ogen in de lijken om het "nieuwe" bovenlijk langs de ra strak te trekken.
Tevens valt mij op dat wanneer je de tweede reef er in wilt zetten, dat de ra te kort lijkt omdat het zeil naar onderen toe breder wordt.
Hoe werd dat opgelost?
En hoe werd een rif gestoken?
Werd dan eerst het hele zeil tegen de ra getrokken, dat is dan een heel gezoek naar de reeftouwtjes in de bundel doek.
Ik kan me niet voorstellen dat het zeil per knuttel steeds verder omhoog werd vastgemaakt.
Dat zeil op die "kleine" Shtandart was al zwaar genoeg om het op die manier niet te kunnen doen.
Bovendien zijn die oogjes waar de knuttels doorgestoken zijn niet geschikt om het zeil te dragen.
Vergelijk die ogen maar met die die in het bovenlijk zitten.
 
Harm een rif word altijd onderaan het zeil gestoken, nooit tegen de ra. De meeste zeilen zijn niet reefbaar maar worden bij toenemende wind opgebonden tegen de ra, beginnend bovenaan daar is het tuig het zwakste.
Denk dat alleen de onderste zeilen van iedere mast reefbaar waren:confused:
 
René, dan nog blijft een vraag hoe zit het dan met de schoothoek.
En waarom zit er na een enorme zeilvermindering nog een mogelijkheid voor een tweede rif?
De samengebonden worst zeil vangt dan meer wind dan de strook die er nog overblijft.
Ik vind het een raar systeem, als ik er zo naar kijk.
Let wel ik heb me er nooit in verdiept, best mogelijk dat het echt wel zo werd gedaan.
 
2 schootogen voor ieder rif zijn natuurlijk nodig, zo een worst vangt aanzienlijk minder wind dan de strook zeildoek, 1.5 à 2 m over de volledige breedte voor een schip van het formaat ST
 
Ik kom zojuist terug van de showdag van Papendrecht.
Daar wist men te vertellen dat (zoals ik al had aangenomen) de zeilen aan de bovenkant worden ingenomen/ gereefd.
Daarbij komen de knuttels om de ra.
De 1.5 á 2 meter doek is dan het stuk dat er per reef afgaat.
Schootoog blijft uiteraard hetzelfde, dat gaat men niet omzetten zoals bij de andere manier (vanaf onderen opbinden/reven)wel nodig zou zijn.

Ik ben dus benieuwd naar wat Luc gaat vertellen.
 
schothoek blijft inderdaad hetzelfde.

Om te reven zijn er veel te weinig gaten voorzien in de horizontale versterkingsbanden. die paar die erop staan zijn veel te weinig om een zeil te houden.

De bedoeling is om ofwel met volledig zeilen ofwel de zeilen opgerold aan de ra's te varen.

niks ertussenin, vermoedelijk voor het volgende bootje ofwel later als ze goed zeilt en ik heb niks te doen
 
Ben eens gaan kijken bij Radio-Controlled Square-Riggers , de zeilen worden daar inderdaad tegen de ra gebonden, vooral de onderste zeilen en deze zijn overal even breed, zo heb je ook geen probleem om het rif strak tegen de ra te trekken ;)
 
31/12/2012 14uur: het (vaste) lopende want is beeindigd. :D :D :D

(foto's volgen)


Bestond eigenlijk uit het vastmaken van de zeilen aan de desbetreffende ra's en masten.

En het plaatsen van de toppenanten die de ra's horizontaal moesten houden tijdens draaibewegingen van de ra's.


Nu het (bewegende) lopende want.
De kanonnen bevestigen op het dek (met een demonteerbaar systeem
1 ofwel 2 roeiboten maken

een systeem uitvinden om de boot in het water te krijgen op een "rug"verantwoorde manier.
 
En een zeebonk, zolang mijn schip nog niet heeft gezeild, blijf ik een gewone landrot die nog niks heeft bewezen.
mvg Luc

En daarna blijf je ook nog gewoon een landrot hoor :yes:

Het ziet er weer goed uit met de tuigage , wordt een pracht model!

alvast de beste wensen en een goed modelbouwjaar toegewenst !
 
icon1.gif

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door newbie
En een zeebonk, zolang mijn schip nog niet heeft gezeild, blijf ik een gewone landrot die nog niks heeft bewezen.
mvg Luc


En daarna blijf je ook nog gewoon een landrot hoor :yes:

Het ziet er weer goed uit met de tuigage , wordt een pracht model!

alvast de beste wensen en een goed modelbouwjaar toegewenst !
Bedankt Piet, en ook voor u een gelukkig jaar met veel bouwplezier.




Heeft iemand een foto van een kaartenhuis of kaartenkast over de volledige lengte van het kampangedek.

ik moet 2 touwen, die dienen om het hoofdzeil van de hoofdmast te bedienen, wegwerken.

In de kast komen dus ook de 4 katrollen om het touw gemakkelijk en ordelijk te laten lopen en alles moet zeer degelijk vastzitten omdat er zware trekkrachten komen op te staan.


dscf1534z.jpg
 
nog een sfeerfoto van de bevestiging van het bezaanszeil tegen de bezaansmast


dscf1536pg.jpg


en een foto van de topenanten, moeilijk te zien ,let op de zwarte aanspanblokjes.

Is iets waar ik lang over heb moeten nadenken. De topenanaten werden aan de mast vastgemaakt , maar het draaipunt van de ra ligt niet in hetzelfde punt als de als de plaats waar de toppenanten zijn vastgemaakt. (ra ligt iets van de mast af)

dat betekent als de ra draait , de touwen korter en langer worden.

om dit op te lossen heb ik de toppenanten vastgemaakt aan het deurscharniertje van de ra. hierdoor liggen de draaipunten in dezelfde lijn en worden de touwen niet langer of korter.

Simpele manier maar het heeft mij wel een paar weken zoetgehouden voordat deze oplossing uit de bus kwam.



dscf1535c.jpg
 
Heeft iemand een foto van een kaartenhuis of kaartenkast over de volledige lengte van het kampangedek.

Ik heb een foto van de vlaggenkast van de HMS Victory gevonden.
Over de volle breedte.
full


Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een foto van de vlaggenkast van de HMS Victory gevonden.

Dat ziet er wel zo ongeveer zo uit, Germt, maar ik heloof niet dat Luc dit zoekt. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat hij wel bedoelt.

Dit lijkt trouwens wel een (hele knappe) computersimulatie. Die giek hangt zomaar in de lucht, geen rak bij de mast en geen dirk (kraanlijn/bekajer) aan het uiteinde te zien!!

Groet,

Ad
 
Is inderdaad een computersimulatie op de site van de HMS Victory.
Een betere foto kon ik niet vinden behalve foto 25 in het fotoalbum van Pietsan over zijn bouwfoto's.
Die kan ik natuurlijk niet plaatsen zonder zijn toestemming;)

Germt
 
Merci Germt, dit was wat ik zocht.

Nu Eric heeft mij de tip gegeven om ipv een kaartenhuis een kippenhok te plaatsen.


kaarten werden op die plaats nat.
 
Ik vindt dit trouwens een buitengewoon onhandige plaats om kaarten op te bergen, die lagen eigenlijk bij de kapitein.
Dit is meer een plaats voor de seinvlaggen denk ik.

Germt
 
Skylight: In the middle of the poop deck is a skylight that was used to help light the captain's dining cabin. Positioned above the dining cabin, the skylight greatly added to the daylight provided by the cabins single window. Unfortunately anyone standing on the poop can see into the dining cabin. To provide privacy, wooden panels were fitted to runners in the cabin's deck head (ceiling) beneath the skylight. These could be slid closed when the cabin's occupants preferred not to be seen by anyone on the poop. They were also used to help darken the ship at night.

Als ik dit maar goed heb:oops:
Groetjes,
Frankwin
 
Back
Top