Welkom op het forum Stickmans en veel succes met de bouw je HMS Endeavour. Heb je vragen stel ze rustig er is veel kennis en bereidheid op dit forum om je te helpen.
En dan nu weer

ntopic:
Eindelijk weer eens paar dagen ongestoord kunnen bouwen

.
De marsen zijn klaar.
De scheenband werd rondom de mars bodem in zijn vorm gebogen en tijdens het drogen van de lijm met een tie-rib op zijn plaats op de knieën gehouden.
Daarna ben ik begonnen aan de bezaansmast, de simpelste mast om er in te komen.
Eerst is de mast op taps op maat geschuurd, hierbij heb ik de vorm die W. zum Mondfeld beschrijft in "Historische scheepsmodellen" op blz. 210 aangehouden (simpel gezegd van onder tot midden verhoudingsgewijs wat minder afschuren als je zou verwachten).
Daarna zijn de steng en vlaggenmast die uit vierkant beukenhout gemaakt moeten worden rond en taps geschuurd, waarbij het onderste deel (tussen de zalingen en het ezelshoofd) vierkant gebleven is. Het rondmaken van dit vierkante hout was veel makkelijker als verwacht.
Bij het passen bleek dat de zalingen (die ik precies volgens tekening gemaakt had) iets te smal waren, met enig slim vijlen aan zalingen en mast/steng bleek het gelukkig goed pas te maken.
Ik heb ezelshoofden van de steng en de vlaggenmast aangevuld met de nodige ogen en onderin de steng en de vlaggenmast een gat geboord om de stengewindereep (het touw waarmee de steng/vlaggenmast gehesen/gestreken kan worden) later aan te kunnen brengen. Dit touw werd (volgens W. zu Mondfeld) alleen ingeschoren voor direct gebruik een daarna weer verwijderd .
Omdat ik er voor gekozen heb om het schip "werfnieuw" te bouwen breng ik dit touw toch aan.
Het gat voor het slothout heb ik in de steng en in de vlaggenmast aangebracht. Het slothout is een balkje dat net boven de zaling dwars door de steng/vlaggenmast loopt en voorkomt dat de steng/vlaggenmast spontaan naar beneden kan zakken.
Na al deze voorbereidingen was het tijd om aan het monteren te beginnen. eerst zijn de nommerstukken (= de planken die onder de zalingen in de lengterichting tegen de mast zijn bevestigd, hier rusten de zalingen op) aangebracht, de mast in de romp geplaatst (maar niet gelijmd!) en de zaling onder de juiste hoek op de mast gelijmd.
Achterop het kampanjedek staat de vlaggenmast nu niet met de oude ronde maar met de nieuwe platte masttop. De masttop bleek niet uit een kraal gemaakt te moeten worden maar het bleek dat de 5 overgebleven wielen van de affuiten hiervoor bedoeld waren.
Volgende etappe word het plaatsen van de bezaansteng
Andy