algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

De breitling vlieger was vertrokken op de 10W tac kleine brogel en dan naar een Nederlandse Airschow gevlogen waar ze vervolgens ook geland waren. Van daar uit waren ze gewoon op terug weg naar KB om er te stationeren voor zondag sanicole.

Ik was ook van dienst dat weekend. En wij hebben de oproep ook ontvangen van de crash. We zijn vervolgens allemaal met de hulpdiensten op de basis naar stand-by gaan. Maar omdat het om een burger toestel ging en hij in Nederland lag mochten wij niks doen tot het hoger commando iets beslist.
En de burger hulpdiensten waren er ook heel snel bij.
Was hij in België gevallen waren wij er waarschijnlijk wel geweest.

En de andere Breitling die zondag 's morgens beschadigd raakte hebben ze vandaag met de camion af gevoerd voor reparatie.
 
De VH-UXG 'Riama' is gecrashed. De eigenaar, zijn vrouw en vier passagiers zijn omgekomen. Van het toestel is niets meer over.

Opmerkelijk verhaal ...

The pilot, Des Porter (aged 68 ) survived a 1954 accident near Brisbane in the same model of plane. His father and brother died in the crash. He found a similar aeroplane some years later in a hangar, disassembled, then restored it. The tail section of VH-UXG includes parts from another Dragon which had been owned by his father that was destroyed in a different, non-fatal, 1954 accident.

2012 De Havilland Dragon disappearance - Wikipedia, the free encyclopedia

Up to 15 helicopters search for missing DH84 Dragon plane between Kingaroy and Maleny | News.com.au

Old biplane takes six to their deaths

DH-84_Dragon_VH-UXG.jpg
 
Bertus, het nieuws betreffende het KLM Flight Academy lestoestel raakt mij best zwaar, net zoals de crash een maand geleden. Ik vind het daarom absurd te lezen hoe jij dit nieuws aankondigt hier op het forum. Wellicht mede doordat ik niet kan zeggen of je serieus bent of ironisch. Ik hoop het laatste, en in dat geval sorry voor mijn aangeslagenheid. Dit had mij net zo goed kunnen gebeuren, net zoals vele andere Nederlandse studenten van vliegscholen over de hele wereld welke in Phoenix of een ander deel van de wereld hun vlieglessen hebben.
 
Davy, bij het laatste incident is gelukkig niemand gewond, of erger, geraakt.
Ken/kende jij de mensen? Ook daar gelest?

Van de examinator van het vorige ongeluk heb ik grondschool(oftewel praktische theorie over het vliegen) voorafgaand aan de praktijklessen gehad. Aangezien de school redelijk klein is ken je sowieso iedereen wel. De student die omgekomen is heb ik persoonlijk niet gekent, wel zijn neef.
Ik heb ook in Phoenix gelest, op dezelfde toestellen als waar het nu mee mis is gegaan. Waarom het in zo'n korte tijd 2 keer zo mis kan gaan durf ik niet te zeggen. Condities zijn daar eigenlijk ideaal voor training. Wat de oorzaak is van beide crashes durf ik niet te zeggen, weet niet meer dan jullie dus ook ik hang aan de media op zoek naar nieuw nieuws.
 
Bertus, het nieuws betreffende het KLM Flight Academy lestoestel raakt mij best zwaar, net zoals de crash een maand geleden. Ik vind het daarom absurd te lezen hoe jij dit nieuws aankondigt hier op het forum. Wellicht mede doordat ik niet kan zeggen of je serieus bent of ironisch. Ik hoop het laatste, en in dat geval sorry voor mijn aangeslagenheid. Dit had mij net zo goed kunnen gebeuren, net zoals vele andere Nederlandse studenten van vliegscholen over de hele wereld welke in Phoenix of een ander deel van de wereld hun vlieglessen hebben.

Beste Davy ik bedoelde het zeker ironisch, natuurlijk vind ik het erg als er ongelukken gebeuren.

Maar als er wat met stunt vliegtuigen gebeurd het ik daar niet zo veel moeite mee.
Die zoeken het zelf op, al vind ik het altijd wel erg als er mensenlevens mee gemoeid zijn.
 
Gelukkig Bertus dat het ironisch was. Dan sorry voor mijn getroffen reactie, maar dat is mede oorzaak dan door het ontbreken van lichaamstaal zoals altijd op internet het geval is.
Stuntvliegtuigen zegt u?? Sorry dat is een woord wat in de vliegerij niet gebruikt word, dat is de naam die de media en sensatiezoekers eraan geven. Volgens mij is deze discussie eerder dit draadje al eens voorbij geweest. Ik neem namelijk aan dat je het over aerobatics vliegtuigen hebt. Daarin heb je gelijk dat deze de kans op een ongeluk verhogen door in te leveren op de marges die je als normaal vlieger hebt, echter weten deze mensen(op de enkeling daargelaten) maar al te goed waar ze mee bezig zijn en wat wel en niet kan. En voor elke piloot(of passagier) telt, als je opstijgt weet je dat de kans aanwezig is dat je neerstort. Dat is het risico van het vak. Maarja, sterven kan ook in de auto, bus, trein, taxi, boot, tram, thuis als je van de trap valt, als brandweerman, etc. Ook al zijn mensen met aerobatics bezig, dan nog is dat veiliger dan met je auto over de A2(of elke andere willekeurige weg) te rijden, al dan niet in spitsuur) enkel hoor je dat niet meer. Elke verkeersdode op de weg zou te veel nieuws veroorzaken elke dag, elke luchtvaartdode gelukkig niet.
 
Maar als er wat met stunt vliegtuigen gebeurd het ik daar niet zo veel moeite mee. Die zoeken het zelf op, al vind ik het altijd wel erg als er mensenlevens mee gemoeid zijn.

Sorry hoor Bertus, maar ik denk daar toch heel anders over.

De ultiem gecontroleerde en berekende manier waarop deze jongens (en meiden) met veel passie hun sport beoefenen heeft juist mijn volle respect.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
stuntpiloten?

Beste Davy ik bedoelde het zeker ironisch, natuurlijk vind ik het erg als er ongelukken gebeuren.

Maar als er wat met stunt vliegtuigen gebeurd het ik daar niet zo veel moeite mee.
Die zoeken het zelf op, al vind ik het altijd wel erg als er mensenlevens mee gemoeid zijn.

Tsja, leken noemen het stuntvliegen. Wat naar mijn mening ontbreekt bij de huidige GA vliegopleidingen, is het "stunten" van bijvoorbeeld een echte overtrek of goede vrille of hoge bochten. Het opzoeken van de "grenzen" maakt de meeste vliegers juist betere vliegers. Ik blijf me telkens weer verbazen of de "angst" die vliegers hebben voor deze figuren. En inderdaad, de meeste zondagsvliegers zullen ook nooit in een moeilijke situatie terecht komen, omdat ze op "zon"dagen vliegen. Maar mochten ze wel in moeilijke situaties terecht komen, tja... laat dan maar een stuntvlieger aan de knuppel. Geef ik meer kansen.

En uiteraard herkennen we ook wel bij de grondpiloten dezelfde types als in de "grote" luchtvaart. Aan U de keus wie de betere vlieger is. :-0
 
Ik heb er helemaal geen moeite mee om bepaalde zaken/figuren te oefenen.
Maar om het dan 1 meter (lees erg laag) boven de grond te doen wel, tenminste mandragend.;)
En dan noem ik het expres stunten.

Maar goed we leven gelukkig in een land, waar we tot nu toe mogen verschillen van mening.;)
 
Hoe het in de GA opleidingen zit weet ik eigenlijk niet precies, spoeky. Voor zover ik weet is voor de Nederlandse(Europese) vliegwet het een verplicht punt om op je examen in ieder geval 1 overtrek uit te voeren.
Een vrille dan weer niet, dit zat dan ook niet bij mij in de opleiding nadat er in het verleden wat close calls mee zijn geweest door verkeerd reageren van een student. Tegenwoordig(sinds 2010) zit er weer standaard in de opleiding om een aantal keer in een extra 330 te stappen met een ervaren aerobatics piloot, om de nodige aparte situaties te oefenen. Hierin word met name de upset recovery gedaan, oftewel vanaf meer dan 60 graden bank en 20 graden neus up of down het vliegtuig weer in normale vliegsituatie brengen. Maar ook een vrille, spiraal duik en andere manouvres worden uitgevoert.
 
Back
Top