Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Als ik het goed begrijp dan komt;
Zoals jij het wilt de rand van de beplanking rond de geschutspoorten gelijk met de binnenkant van het vierkant (de geschutspoort dus)
Dat is niet juist
Zoals de bb het aangeeft krijg je dit effect (zie foto WvH) en zo hoort het ook!

full

Een sponning dus!!
Deze sponning is er voor om de poorten hermetisch te kunnen sluiten.

De kwestie is dan, hoe worden de luiken van de poorten gemaakt.

Persoonlijk zou ik de bb aanhouden, bovendien is dit ook historisch juist!!
Als je jouw methode gebruikt kom je dus niet uit met je geschutsluiken en je berghouten.
M.a.w. je schip krijgt een niet juiste romp met geschutsopeningen.
Bovendien is de plaats van de berghouten weldegelijk belangrijk, maar dat merk je dan weer aan de boeg als straks de knieën van de galjoensscheg geplaatst moeten worden.....
Je vraagt een mening....
NIET DOEN DUS!!!;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren bouwers,

:help:
Het eerste probleem/dilemma dient zich aan.

Dat is toch het verschil tussen poorten met, en poorten zonder luiken, Ruud? Met luiken heb je een sponning waarin de luiken vallen (ik vind die 1/2 mm alleen krap, bij de Victory was dat 1 mm), zodanig dat als ze dicht zijn, de buitenkant glad met de buitenhuid komt. In dat geval zijn de poorten aan de binnenkant rood, en ook de "kopse" kanten van de poortkozijnen. Op jouw manier zou je volgens mij "opdek" poortluiken krijgen.
Bij poorten zonder luik valt de tweede beplanking over de poortranden.

Als ik het verkeerd begrijp maak dan even een schetsje.

Groet,

Ad

EDIT
Germt was me al voor, we zijn het zo te zien eens.
 
Mee eens Ad, het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, dus een eventueel schetsje zou handig zijn als wij het fout hebben
 
Nog een kleine tip Ruud,
Op de foto zie je aan de linkerkant van het middelste berghout een verbinding.
Dit is ook de juiste manier waarop berghouten aan elkaar gezet werden.
Je zou dit indien gewenst ook op jouw Friesland kunnen doen;)

Groet, Germt
 
sponningen

full


De geschutspoorten met luiken horen een sponning te hebben zoals op dit plaatje uit het boek Prins Willem van Ketting duidelijk blijkt. Het kozijn in de sponning hoort rood te zijn (net als op het plaatje van Germt).
Er zijn in principe 2 mogelijkheden voor het bouwen (elk met zijn eigen voordelen en moeilijkheden):
- lijm het kozijn in de binnenste beplanking verf het kozijn royaal rood en laat de buitenbeplanking erop aansluiten (sponning zit mogelijk wat diep maar wel overal even diep als je het met de binnenbeplanking mee afschuurt)
- lijm de sponning er pas in als de buitenbeplanking erop zit (lastig schilderen en lastig overal even diep te krijgen)

Kijk even op de tekeningen of je berghouten moet doorzagen voor de geschutspoorten, dit soms komt voor. Voor mij was dat de reden om de sponningen met de tweede methode te plaatsen. Je kunt zelfs beide methoden naast elkaar gebruiken maar dan moet je wel goed opletten wat je waar moet doen.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo bouwers,

Hartelijk dank voor jullie advies.
Ik heb foto's van eerdere Friesland bouwer die de beplanking wel over de sponning van de geschutspoorten hebben gemaakt maar dat is dus niet de juiste en historisch correcte manier.

Ik heb heb het nu zo gedaan.
De sponning van de geschutspoorten ligt nu gelijk met de eerste beplanking.
Het binnendeel van de luiken wordt zo groot dat ze binnen de sponning vallen en de buitenste beplanking wordt daar weer opgezet, zodanig dat deze tegen de sponning aanvalt en het geheel dan gelijk met de huid van het schip komt, bij gesloten luiken.
full


Ook nog leuk van mijnheer Mamoli.
De onderste rij geschutspoorten komen in een sleuf die al door Mamoli is ingezaagd.
Ten eerste past de uitstekende lip aan de poort al niet in de sleuf, deze moet eerst uitgevijld worden.
Ten tweede denk ik dat degene die deze sleuven gezaagd heeft de avond daarvoor op een feestje van Berlusconi geweest is want de poorten komen er schots en scheef in te zitten. :bad-words:
Daarom maar eerst de bovenste rij ingezet en daarna uitmeten waar de onderste rij moet komen.
Voorlopig wel weer even werk.

gr. Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Perfect Ruud, die sponningen:cool:
Tja, problemen, daar ontkom je niet aan.
Soms heb ik ook wel eens de neiging om de boel...........:rolleyes:
Maar dan dient zich later de oplossing aan, je bent weer blij en kunt tevreden weer verder;)

Groet, Germt
 
ja Ruud,
je zou kunnen overwegen om die afschuwelijke metalen poorten te vervangen door houten exemplaren :D. Zo zul je nog wel meer van die metalen onderdelen tegenkomen:rolleyes:. Houd vol het gaat goed en met vereende krachten zal ook hier een mooi model uit voortkomen.
Mijn exemplaar wacht nog rustig op de plank tot ik wat meer ruimte heb.
succes
Peter
 
Hallo bouwers,

Ik ben een paar dagen de lappenmand in geweest, coordinatie problemen.
Er was met geen mogelijkheid met mijn rechterhand iets te doen maar nu alles weer goed.

@Peter,
Leuk je ook op dit forum te zien, ik begrijp dat je ook dit bouwverslag aan het volgen bent.
Die afschuwelijke metalen poorten vallen best wel mee, ze zijn van een tinlegering gemaakt en makkelijk te bewerken.
Daarnaast zijn ze na wat vijlwerk ook mooi vierkant en dat is voor mij wel makkelijk.
Ook de stutten zijn goed weergegeven en dat is weer makkelijk voor de binnenverschansing.

@Germt,
Het ziet er een stuk beter uit zo, ik ben al bezig om de ruimte tussen de poorten uit te vullen, de uitdaging komt met de 2e huid die dan precies op de poort moet aansluiten.
Ik ehb alle sleuven die voorgezaagd waren opgevuld met rest materiaal en als ik er dan nog 2 plankjes onder gezet heb kan ik de poorten gaan uitmeten.

gr. Ruud
 
Hoi Ruud,
Hoop dat het weer beter gaat, en mooi dat je weer verder kunt:cool:

Groet, Germt
 
Hoi Ruud,

Mooi dat het weer wat beter gaat we misten je al op het forum.
Die geschutspoorten dat is en blijft een heel gedoe om die netjes vierkant en op hun plaats te krijgen daarom heb ik altijd eerbied voor mensen due de Victory bouwen.

Andy
 
Mooi dat het weer beter gaat, Ruud. Rustig aan, niet forceren!!!

daarom heb ik altijd eerbied voor mensen due de Victory bouwen.

Met de Caldercraft bouwers hoef je geen meelij of eerbied te hebben, hoor Andy. Dat is één van de makkelijkste aspecten van die kit, want het zijn voorgelaserde strippen. Als die aan kop en kont goed zitten, en voor de rest goed tegen de spanten, kan het nooit mis gaan. Het maken van de poorten zelf blijft natuurlijk een lastig verhaal. Daar heeft Ruud dan weer geen/minder last van. Zo heeft elke kit denk ik z'n voor- en nadelen!!!

Groet,

Ad
 
Voorgelaserde strippen, net als bij de WvH dus!
Ja, dat werkt inderdaad vrij makkelijk;)

Groet, Germt
 
voorgelas(z?)erde geschutspoorten

Als ik jullie goed begrijp ben ik een van de weinigen die nog echt ouderwets met zijn geschutspoorten aan de gang is geweest :turn-l:
Groet
Andy
 
Heren heren,

We zijn weer lekker bezig, ik dacht dat het hier over de Friesland ging? ;)

@Germt,
Ondanks de coordinatie problemen heb ik neit helemaal stil gezeten hoor!
Het ging in een heel traag tempo, nog meer pauzes houden e.d.
Ik heb er geen kant en klaar strippen bij maar losse poorten die je er stuk voor stuk in lijmt.

@Ad,
Ik doe het zeker rustig aan, moet wel want met die hand coordinatie problemen ben ik zo bezig om het te dwingen dat ik andere dingen over het hoofd zie.
Voorbeeld, bij de voorplecht moeten de latten doorlopen en later afgeronden worden.
Ik had ze stomweg afgesneden en, toen ik het zag, weer herstellen.
Je zou het kunnen zien als "er in gelazerd". wat me trouwens letterlijk bij de Victory is overkomen met kanonnen die je in de lat achter de huid moet steken.
Er zijn er een paar de boot in gelazerd met lijm en al, het zijn nu reserve lopen geworden. :D

@Andy,
Als ik jullie goed begrijp ben ik een van de weinigen die nog echt ouderwets met zijn geschutspoorten aan de gang is geweest

Als ik het goed begrijp ben jij de enige die geschutspoorten op een koolvlet bouwt. :D

Nu weer even verder over de Friesland want daar gaat dit bouwverslag toch over.

Ik heb de geschutspoorten op het verdek klaar. :)
full

Hier heb ik de poorten vierkant gevijlt en gelijk met de 1e huid gemaakt.

full

Aan deze kant moet het vijlwerk nog gebeuren maar al wel een poort op het onderste dek er in gezet.
Nu kan je goed zien dat het een dronken of een Italiaan met een enorme kater was, die de sleuven gezaagd heeft.
Het scheelt maar 2mm.
full

Nog een sfeer foto van hoe zij er nu bij staat.

gr. Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik goed naar de foto kijk, dan komt er dus ook een soort binnenverschansing in?
 
Yep, ik weet het nog niet zeker want ik moet de tekeningen nog bestuderen maar in ieder geval eerst een laag lindehout en ik denk daarna een laag notenhout.

gr. Ruud
 
Hallo RuudVergeet niet de spantkoppen op het verdek te verwijderen
Dit moet ook op het bakdek en halfdek
Je moet ze tijdens het beplanken laten staan maar de latjes hierop niet lijmen
Gr Ouwe
 
Hallo RuudVergeet niet de spantkoppen op het verdek te verwijderen
Dit moet ook op het bakdek en halfdek
Je moet ze tijdens het beplanken laten staan maar de latjes hierop niet lijmen
Gr Ouwe


Ik had ze wel verlijmd :( dat werd dus voorzichtig afsteken en daarna schuren van de verschansing.
Dat wordt natuurlijk ook nog even de randjes van het dek (her)beplanken
Je kunt de kozijnen nu alvast rood schilderen dat is nu veel makkelijker omdat de buitenbeplanking er nog niet op zit.

Andy
 
Back
Top