F1 1kg boot zelfbouw

@Minner:
Dan heb ik er helemaal overheen gelezen :oops:

@kuperus:
Dat bedrijf zit zelfs 5min van mijn huis :hammer: bedankt.
Ik zal eerst eens wat proeven doen met 80 dan kan ik daarna altijd nog bijhalen.
 
je kan beter licht beginnen, dan blijven de details beter zichtbaar... zwaarder er overheen kan altijd nog...

[edit]zat even naar je antwoord te kijken... 5 minuten???.... maar realiseerde me toen dat ik SS met Z verwarde :)...[/edit]
 
@Majestic,

Als eerste mijn complimenten voor je bouwkunsten.

Ik heb ook een paar keer met dat blauwe schuim gewerkt en ik had ook last van de zuigende werking hiervan. Dit ben ik tegengegaan door het in te smeren met gewone witte houtlijm. Ik heb de eerste keer de lijm sterk verdund met water, 2e-laag iets minder verdund, laatste laag bijna niet verdund.
Het was tot mijn verbazing goed gelukt, tevens gaf het ook gelijk een beetje stevigheid aan het schuim. Ik wilde van het blauwe schuim een gipsen mal maken. Het schuim heb ik om te kunnen lossen ingesmeerd met vaseline en hieroverheen het gips. Gips laten drogen en de schuimen mal verwijderd. De malzijde van het gips ingesmeerd met vaseline en gips erin gedaan, na drogen het kopie gelost. Dit alles is beter gelukt dan ik had verwacht.

Nu had ik een mal nodig om overheen te kunnen dieptrekken, maar misschien heb je iets aan mijn oplossing van de houtlijm. Misschien je mal ook wel van gips maken ivm. de details en dan plamuren tbv. lossingswax/gelcoat (ik weet niet op dit met gips kan).

Succes verder, je vind vast wel een oplossing.

M.vr.gr. Eric.
 
@ Kuperus:
Ik ga eerst maar eens proeven doen met wat ik heb.
Zoals ik al zei het zit 5 min hier vandaan dus het is zo gehaald. (al is het bedrijf niet goedkoop met zijn spullen).

Ik zeg ook vaak tegen mensen dat ik bij Arnhem uit de buurt kom,
want je spreekt het uit als hUUssen, dan snapt niemand het meer als je niet uit de buurt komt. :D
*Edit: Zo wat makkelijker?? :D

@ Electric:
Bedankt voor het compliment!
Dat is ook nog een manier die ik zou kunnen proberen.
Ik heb alleen de hull plug van 'afval' gemaakt; de spanten zijn van 4mm MDF wat ik nog had liggen.
Ik vraag me af of dat goed gaat met het water...
Weer een proef erbij!:)
 
@Majestic,

Als je de verdunde houtlijm met het MDF bedoelt dan heb ik daar geen vrees voor, gaat wel goed.

Het water in het gips is natuurlijk een ander verhaal, echter als je het mdf goed met lijm hebt ingesmeerd zal dit ook wel gaan. Je kunt natuurlijk het geheel na de lijmbehandeling nog een paar keer met een gewone blanke-lak insmeren(dichtzetten).

Gr. Eric
 
Het is zover!! Hij zit in de epoxy met glasmat.
Alleen de grotere delen heb ik voorzien van glasmat.
Ik heb geprobeerd om de smalle stukken ook te knippen of snijden maar dat ging niet echt lekker.

Ik heb nu epoxy aangemaak, deze met glasbubbels wat dikker gemaakt.
Vervolgens de mat erop gelegd en daarna nog heel dun met alleen epoxy overheen gestreken.
Nu is het wachten tot het hard is en dan kunnen we weer schuren en schuren en schuren en schuren......;)

120711_114014.jpg


120711_112226.jpg


120711_135928.jpg


120711_135961.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na het schuren staat nu de onderkant in spuitplamuur omdat het lastig was te zien waar er nog oneffeheden zitten.
De foto is nu de tweede keer spuitplamuur (nat).

Ik moet zeggen dat het mij niet tegen gevallen is hoe hij eruit is gekomen :)

120717_160120.jpg


120717_160183.jpg
 
Dankje!

Ik heb er al aardig wat oneffenheden uit gekregen.
Alleen nu alles een kleur is heb ik andere dingen gezien die iets meer nodig hebben dan spuitplamuur.
Kan ik nu de alabastine plamuur ook gebruiken op de spuitplamuur of moet ik er iets anders voor hebben?
 
Ik denk dat er toch het een en ande gekrompen of ingezakt is onder de epoxy.
Zoals te zien is op de foto zit er nu een 1,5-2mm holling in de kiellijn.
Moet ik deze weg plamuren of zal dit nauwelijks te merken zijn bij het varen?

120718_123941.jpg
 
het zal z`n neus in het water drukken, zoals aangegeven, meer boot in het water, dus inderdaad meer wendbaarheid, maar lagere topsnelheid.
 
Huissen, das in de buurt, als je bootje vaar klaar is moet je maar eens naar Elst komen, daar vaar ik meestal. Grote plas en een ophaalbootje mocht ie omslaan of het niet meer doen.
 
Ik had al zo'n vermoeden :)

Toch vroeg ik het mij af want deze "+capt+"
Heeft duidelijk een holling in de kiellijn.

Wat zou je van deze holling merken tijdens het varen?

De boot op de foto is een F3, geen F1, daar is de wendbaarheid heel veel belangrijker dan de snelheid. Een dergelijke boot krijg je nooit snel genoeg voor F1.
Ivo
 
De F3 (E of V) is een slalom klasse waar elke keer 1 vaarder alleen door een aantal poortjes in het driehoek parcours vaart (het lijkt wel wat op het F2 parcours, als je dat wat zegt; Oeps, toch niet nog een F klasse?!), gevaren in een soort denneboom richting, waar je volgens een bepaald puntensysteem allerlei punten voor krijgt. Elke poortje dien je 2x door te varen, als ik goed tel is dat 16x.
Wat betreft de F2 klasse, dat is trouwens een klasse voor schaalboten, en die wordt ook al jaren niet meer gevaren in Nederland, dat zijn nu meer eigen cq open parcoursen en vaarwedstrijden die in clubverband door een paar verenigingen nog worden gevaren.

Degene met de meeste (mede gebaseerd op je vaartijd die je erover doet) is bij F3 de winnaar.
Voor elk poortje dat je mist krijg je strafpunten. Het parcours kennen is hier zeker een vereiste, voor de meesten is het nogal 'tureluus' als je zo'n boot een F3 parcours ziet varen.
De tijd die men daarover doet ligt zo tussen de 30 en 50 seconden.
Aandrijving is vrij, mits het onderwateraandrijving is.
Lipo cellen : max. 43 Volt én max. 1.400 g
LiFePo cellen:max. 43 Volt én max. 30 cellen van 1 type
NiMh cellen : max. 43 Volt én max. 24 cellen

De F3 klasse is in Nederland maar zelden gevaren, en dan nog hooguit in de jaren 70 cq begin jaren '80. De F1 klasse is wat dat betreft over het algemeen wat bekender.
In Duitsland en het voormalig Oostblok is de F3 stukken 'populairder' en wordt er ook nog wel gevaren, zelfs de afgelopen week nog bij het WK M klassen in Kolomna, Rusland, waar dit officieel onder valt. Qua deelname was het een zeer 'gedevalueerd' WK, ondanks dat was het niveau toch zeker hoog qua uitslagen.
Daar zijn onlangs nog wereldrecords gevaren, ook het F3-E record is er verbeterd. Dat zegt al genoeg!
Wereldrecord F1E-1KG is trouwens nu 10,44 sec door een chinees, bij de F1E+1KG is dat nu 10,82 sec gevaren door een rus.

Een F3 boot dient snel én wendbaar te zijn, een goede combinatie dus voor dit parcours. Zoals je ziet heeft elke klasse wel zijn eigen karakteristiek en eigenschappen qua verdere bootopbouw. Ook de onderwateraandrijving heeft nog altijd zo zijn charmes.

Groeten, BJ
 
Laatst bewerkt:
Hoi BJ (en iedereen),
het was geen WK in Kolomna eh!!!! World Cup race, niet hetzelfde!!!!
Ben er met Ivo naartoe geweest (ik was hoofdscheidsrechter daar) en het is idd echt ongeloofelijk om F1 of F3 te zien, gevaren door de experten. 4 nieuwe Wereld records en 2 Europese records zijn er verbeterd in totaal
F3E is nu 15.44 sec!!!!!!! Zonder enige twijfel had Zhou Jianhing (China) in F1 onder kilo als eerste ooit onder de magische 10 sec grens kunnen gaan, maar dat zal voor de volgende keer zijn denk ik. 10.44 sec is ENORM snel. De 10.82 in + kilo is gevaren door een Russische jongedame (Natalia Deninsenko).

Walter
 
Wat een tijden! Wat moet dan wel niet te (top)snelheid zijn van deze boten zijn.
En wat jammer dat het hier in nederland niet zo echt populair is.(?)

Er worden toch aardig wat verschillende soorten wedstrijden om de boten heen georganiseerd.
Genoeg wdstrijden om een weekend vol te krijgen dacht ik zo :)
Het lijkt mij in ieder geval mooi om het een keer van dichtbij te zien.

Ik hoop dat mijn boot in de buurt kan komen van die tijden en snelheid :D.
Best motiverend om hem snel af te maken ;)
 
Back
Top