Mijnenlegger Hr. Ms. Nautilus (1930-1941)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 9 jul 2011.

  1. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    heb je daar een linkje van toevallig, want zoeken op Hertog krijg ik beetje veel hits :)
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Paul
    eindelijk weer thuis voor een paar dagen, en je foto's mogen bewonderen.
    kom jij evt naar het soepvaren? ben dan waarschijnlijk vrij.
    groet Loek
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Loek,

    Ik wilde wel gaan samen met andere Paul maar op diezelfde dag heb ik een BBQ op m'n eigen club. Helaas.

    Groeten Paul
     
  5. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Dek

    Hoi Paul,
    Ik lever mijn Holland nog een keer af om te weatheren!, zeer mooi. Ik vind alleen je teakdek wel een haast klus, veel te grote latten/planken en de langs planken lopen normaal gesproken door tot in de ronde eindlat (met een versteek), dit om het kopse hout gedeelte te verkleinen, klein detail, verder niets dan lof
    grt
    Hawser
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Hawser,

    Dat verouderen wil ik best een keer voor doen hoor. Mocht je in de buurt zijn.

    Wat betreft het dek, Klopt als je zegt dat de planken iets te breed zijn. Tijdens de bouw van de HH hield ik wat latten over. Die gebruik ik nu voor de Nautilus. Bij de HH viel het vrijwel niet op omdt het schip veel groter is. In schaal om gerekend zijn de latten 1 schoenlengte breed. Valt wel mee lijkt mij.

    Bij het inleggen van het dek heb ik dezelfde methode gebruikt als bij de HH. Het klopt dat alle planken bij de kromming van een dek afgeronde kopse kanten hebben en trapsgewijs in de eindlijst/lat steken ter verkoming van versplintering, maar daar zag ik geen heil in.:rolleyes: Maar haast klus was het zeker niet...

    Scherp gezien!

    Groeten Paul
     
  7. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    De afrondingen zijn vooral om scherpe hoeken te voorkomen, waardoor je minder kans op splijten hebt. Het hout is nooit spanningsloos, het werkt en is gebogen, ook als het recht lijkt volgt het altijd nog de zeeg en dekrondte.
    Het idee is wel dat de kopse kant nooit bloot ligt maar altijd stuik loopt tegen een ander stuk hout, liefst in verstek. Staal van opbouw heeft daardoor alleen contact met langshout, omdat daar de kans op open werken van de naad door de tijd het grootst is, en je dek het langst goed blijft.
     
  8. svenvwier

    svenvwier

    Lid geworden:
    4 jul 2011
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Noord-Holland/hoorn
    ik vind het altijd een prachtig gezicht hoe mensen die boten/schepen nabouwen tot in de details ik wil eigenlijk stiekem ook een mooi en redelijk marineschip maken maar ik durf het niet ik ben niet bekend op het gebied.
    rc auto`s daar weet ik wel wat van maar schepen moet je mij niet vragen.
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Update van de ankerlier. Was even een gepuzzel hoe deze werkelijk in elkaar zat. De tekening van de NVM gaf geen uitsluitsel. Een enkele foto van Maritiem digitaal gaf zicht op de ankerlier vanaf de stuurhut genomen.

    Ook deze is gemaakt van koper en messing. Veel zaagwerk en uitzoeken van raderen uit de sloopbakken...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de lak gespoten...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het verschil tussen de eerder gemaakte stoomlier en de ankerlier.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover maar weer.

    Groeten Paul
     
  10. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    respect, ziet er super uit... hoe kom je aan de drums en conische wielen aan de zijkant?
     
  11. haasje

    haasje

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Oude Pekela
    Prachtig wat jij kan maken!
     
  12. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Ziet er weer prachtig uit.
     
  13. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Zat even dit bouwverslag te lezen en wat een vakmanschap.
    Zal deze zeker volgen.
    Groet,
    Frankwin
     
  14. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Anker winches

    Paul,
    het ziet er prachtig uit maar ik heb geen idee hoe de winches werken, ze zijn op stoom dus de regelaars van de stoom zijn denk ik de verticale stang bedieningen maar die handwielen??? Remmen, hoe?
    grt
    Hawser
     
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Bedankt voor de complimenten.

    @Kuperus,

    De poelies, trommels (weet niet precies hoe die dingen heten) zijn zelf gedraaid. Aan het begin pagina 2 of zo, staan foto's van de twee stoomlieren hoe ik die maakte.

    @Hawser,

    Voor mij evenzo een vraagteken. Ik ben modelbouwer geen zeeman. De stang waaraan het bedieningswiel zit, zit draadeind op een as met een hebelstang naar onderen. Door te draaien aan het wiel verplaatst de hebel. Wat voor nut of doel... ik zou het niet weten. Misschien iemand in de zaal?

    Groeten Paul
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.933
    Locatie:
    Salland
    Uche uche... Understatement van de eeuw.
    Paul, ik weet wat je vak is, en wat een gefriemel dat oplevert (gisteren m'n horloge even laten schoonmaken en een nieuwe batterij er in laten doen) maar elke keer verbaas je me meer.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.933
    Locatie:
    Salland
    Correct (volgens mij) dat zijn de remmen. Die handwielen trekken poelies over de trommels heen die de zaak afremmen. Werkt ook nu nog op dezelfde manier: op mijn Parat zit ook een dubbele ankerlier, en daar heb ik tijdens de bouw menig lelijk woord op losgelaten om die (%&@#%$^*&:black:) rembanden netjes over de trommels te laten lopen... (Excuses voor mijn taalgebruik; invloed van het huidige parlement)
     
  18. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Roel,

    Zoiets dacht ik ook al. Nu is dit een oud type lier maar de werking zal hetzelfde zijn. Bedankt voor je uitleg.

    Understatement begrijp ik maar de tekening van de NVM laat niets meer zien dan de plek waar de lier moet staan en ja dan wordt het voor een klokkenmaker ook puzzelen...:confused:

    Groeten Paul
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als ik tijd heb zal ik eens in mijn tekeningen archief kijken naar een werftekening van de stoom anker lier.
     
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Zal wel mooi zijn maar voor mij te laat...


    Groeten Paul
     

Deel Deze Pagina