Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ik sta op het punt om mijn barkas in de verf te gaan zetten.
(mijn eerste propject)
Is er nog een specifieke soort waar ik naar moet gaan kijken?
Welke grondverf wordt geadviseerd?
 
Ik sta op het punt om mijn barkas in de verf te gaan zetten.
(mijn eerste propject)
Is er nog een specifieke soort waar ik naar moet gaan kijken?
Welke grondverf wordt geadviseerd?

Ik heb geen grobdverf gebruikt.
Gewoone potje verf van humbrol ik goed.

let op weilke kleur indeling je wil doen.
Die van deagostini of zo als hij eigenlijk moet zijn.
Zij mijn foto's voorgaand.

Groed ron
 
Zo weer even wat foto's en wat verdere info.
Het schuren van de spanten is me erg mee gevallen.
Inmiddels heb ik ook de kanon ruimten zwart geverfd.

De eerste latten geplaatst onder de galerij.

Het is toch zacht hout gewoon even schuur papiertje
langs de zijganten even passen of hij nethes aansluit.

Bij de eerste twee latjes bij de knik even afschuinen.
Zodat het netjes aansluit!


full

Er even wat tijd instoppen netjes aansluiten heb je later minder te schuren.
Hier is zelfs nog niet geschuurd.

Op de foto boven lijkt het dat ik niet tot het einde van de spantjes kom.
Maar dat is niet zo. De letjes komen schuin naar boven en krijg je een
beetje ruimte.


Later komen de romp latjes er schuin tegen aan. Maak je hier geen zorgen over.
Er komt een latje over heen. de latjes zijn dikker maar dat komt wel goed.

full

Hier zie je dat de latjes de holle glooing van de spantjes volgd.

Je ziet ook dat ik geen spijkertjes heb gebruikt!
Dit is beter als je hem niet gaat verven!
Het is te doen gewoon die punaise's gebruiken zie erdere foto's.


full

De zwarte kanon ruimten let wel op dat je bij de open versie de drie ruimten niet zwart verf!


Nu komt het echte werk het beplanken van de romp.
Daar ga ik vandaag mee beginnen.

De kanonnen laat ik gewoon nog even met rust.
Op de engelse Deagostini site zie ik dat je ze pas in maart 2012 gaat plaatsen!
Dus tijd zat je krijg alleen maar stof en beschadigingen!

Groet ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even wat voor info over het beplanken.

De latjes nat maken.

Als je dit doet zet het latje uit.
Als je dan direct verlijmd gaat het latje krimpen.
Logisch als het droogd krimp het hout weer.
Daarom eerst na het voorbuigen op de romp laten drogen een uur.
Dan los maken en verlijmen.
Anders dan krijg je kiertjes, en deuken.

Als geen spijkertjes gebruikt kan het latje hog mee buigen.
Met een spijkertje is het met de kroming definitief.
En kun je makkelijker deuken en bulten krijgen.
Als je een latje pakt en je buigd hem tegen de romp,
zal je nog versteld staan hoeveel het nog mee gaat buigen.
Dan krijg je een mooie buiging over het hele latje.
Ik prik hem eerst vast aan het begin en aan het einde.
Niet te strak en dat in het midden strak en zo steeds,
naar het einde van het latje.
en dan de laatste twee verder aandrukken!
vergeet niet lijm te gebruiken.

Als je afschuind hou dan rekening dat je later niet te veel schuurd.
Dan zou je Kiertjes kunnen krijgen en die worden dan steeds steeds groter!

Nieuwe info

Let er op dat je de eerste rij latjes recht op de romp plaatst.
Nauwkeurig met de onderkant van het onderste dek gelijk is!
Wijk hier onder geen enkele reden van af anders wordt het,
steeds erger!



Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Hoy allen, ik ben Nelson en ik bouw de HMS Victory net als jullie. Voor wat betreft het buigen van de beplanking gebruik ik een deuvel met kartels. Deze rol ik over de binnenzijden en de beplanking buigt, hoe vaker je erover rolt buigt de plank verder. Als modelbouwer kun je er wel een houdertje voor maken. 2 keer oefenen en het gaat vanzelf. Het is een suggestie Succes
deuvels.jpg
 
Hoy allen, ik ben Nelson en ik bouw de HMS Victory net als jullie. Voor wat betreft het buigen van de beplanking gebruik ik een deuvel met kartels. Deze rol ik over de binnenzijden en de beplanking buigt, hoe vaker je erover rolt buigt de plank verder. Als modelbouwer kun je er wel een houdertje voor maken. 2 keer oefenen en het gaat vanzelf. Het is een suggestie Succes
deuvels.jpg


Nelson.

Hooi welkom bij de club.

Maak het je niet te moeilijk!
Allemaal energie voor niets!
We hebben al jaren ervaring en iedereen komt met die,
omslachtige oplossingen!
het is best zacht hout en je beschadigd,
de latjes alleen maar!

Gewoon nat maken in water met warm water (10 minuten) gaat het nog sneller
dan tegen de romp plaatsen even laten drogen.
Los maken lijmen en definietief verlijmen met spijkers?
Klaar is nelson.

Doe niet zo moeilijk.

En nog wat dan ben je er nog niet de latjes draaien,
ook over de lengte as!
Dus het voorvormen buiten de romp gaat verkeert werken!
Omdat als hij over de lengte as draaid dan draaid de bocht bijvoorbeeld naat boven,
Inlaats vaar beneden!
En dan krijg je vreemde bulten!
Als je direct tegen de romp bevestigd heb je echte direct de GOEDE vorm!

Je moet ook bij de tweede rij de latjes afschuinen.

Ik ben inmiddels met de vierde lijn bezig.

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Beplanking

Hallo Ron,

Op de site van DeAgostini zie ik dat de eerste planken van stuurboordzijde en bakboordzijde niet volledig op de boegkiel aansluiten. Moet dat?
Moeten de latten niet tegen de hulpstukken 8d aanliggen zodat de kiel met de 2 hulpstukken vrij blijft?

Groeten
Ton
 
Hallo Ron,

Op de site van DeAgostini zie ik dat de eerste planken van stuurboordzijde en bakboordzijde niet volledig op de boegkiel aansluiten. Moet dat?
Moeten de latten niet tegen de hulpstukken 8d aanliggen zodat de kiel met de 2 hulpstukken vrij blijft?

Groeten
Ton

Waarschijnlijk bedoel jij de twee delen 8 die je bij nummer 20
heb gekregen?

Dat klopt deze moet je gewoon afschuren dat hij gelijk loopt met de kiel.
Ik zal morgen foto plaatsen.

of als je bedoel de latjes deze moeten zover lopen dat allen de kiel breete vrij blijft.
De kiel die later geleverd wordt is net zo dik als de spanten (Zelfde hout zeg maar)

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk bedoel jij de twee delen 8 die je bij nummer 20
heb gekregen?

Dat klopt deze moet je gewoon afschuren dat hij gelijk loopt met de kiel.
Ik zal morgen foto plaatsen.

of als je bedoel de latjes deze moeten zover lopen dat allen de kielbreedte

vrij blijft.
De kiel die later geleverd wordt is net zo dik als de spanten (Zelfde hout zeg maar)

Groet ron

Ja, ik bedoel de 2 delen 8b die we bij deel 20 hebben ontvangen.
Deze heb ik, zoals de bedoeling is, gelijk gemaakt aan de modelkiel.

Wat ik bedoel is moeten de latjes niet tegen elkaar aan liggen op de kiel of moeten ze tegen de delen 8b komen zodat de modelkiel vrij blijft.
Als je een foto kunt plaatsen graag!

Groeten
Ton
 
Even ter verduideliking vaag van ton.

Zie hier foto's

full

Hier zie je met een oude spant dat hij er tussen past.

full

Hier zie je zonder spant.

Alleen de kiel breete moet over blijven!

Groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allen op dit forum.
Goed om te zien dat er al heel wat tips en aanwijzingen te lezen zijn.
Ben net terug van vakantie en er lagen de nummers 17-20 plus tools te wachten.
Lig nu natuurlijk wel wat achter, maar ben er al mee aan de slag gegaan en het onderste dek zit er in. Ziet er tot nu toe prima uit en is allemaal keurig recht.
Dat geeft wel een goed gevoel dat het ook zonder een plank recht is en de nauwkeurigheid van de onderdelen dik in orde is.
Ron, ga zo door met je bouwtips. Heb er al profijt van gehad. Prima dit forum !
Groeten Wim
 
Weer aanvulling van het beplanken victory.

Als ik naar de beschrijving van deagostini en nederlands wel te verstaan.
Krijg ik medelijden met de mensen die dit zo gaan doen!
Het ziet er niet uit de beplanking ziet er vreselijk uit!
Kieren en bulten spijkers het lijkt wel een stekelvarken!

Even nog een aandachtspuntje:
Net zo als bij paket zog dat je nooit op de lijn er onder de zelfde plank overgang krijg,
Deze moet altijd verspringen!

Ik ben trouwens overgestapt van lijm van bizon gewoon naar bizon EXTRA.
Het blijkt dat deze sterker is en sneller droog.
Je heb wel ruim voldoende verwerkings tijd hoor.


Doe het zo: (naar mij idee)

1. Haal even een schuurpapiertje over de zijkanten van de latjes.
Er zitten haperingen en butsen op even kort er overheen schuren.
Doe dit ook weer bij de lat die er onder op de komp zit.
Haal de lijmresten goed weg!

2. Schuur aan één zijde de lat schuin.
Niet te veel laat de voorzijde heel.
Maar wel dat er genoeg schiunte is. (aan de zijkant kijken schuur voor de helft weg)

Dit om dat de romp taps naar binnen loopt!
Dan is er door het schuin afschuren ruimte om naar binnen te hellen.
Dus dan zijn er geen kieren goed aandrukken tegen de onderste lat!
Spant voor spant vastzetten.

3. Bij de boeg het volgende.

Zorg dat de lat nat is.
Zet hem bij spant 17, 16, 15 vast (in deze volgorde),
dan de lat aan het einde vast houden en buig hem over de boeg.
Zet hem aan het einde vast met een spijker en of de speciale punaise vast.
dit omdat dan de ronding mooi vormgegeven wordt.

Dan bij boeg spant 11a, 11 (twee op elkaar).
Dan de spant 14, 13, en spant 10 en 9.
Als de laatste 2 al strak tegen de boeg zitten kun je gewoon overslaan met spijkeren.

Bij lijn 5 en 6 gaan de latten bij de boeg vreemd zitten.
Het lijkt of de spanten niet kloppen.
Maar maak je niet ongerust als je goed kijkt,
gaat de de huid (de beplanking) van bol naar hol.
Dat moet verwerkt worden in de kop van de boeg.

Lijmen.

Gebruik bizon extra.
Wees niet te zuinig met houtlijm. (geen klein drupeltje op de spant)
Doe ook lijm TUSSEN de latjes.
Dan is er ook verbinding tussen de tatjes.
Dat is ZEER belangrijk omdat we straks de kannon porten gaan uitsnijden.
En als er dan geen verbinding is zullen de latjes onderling wijken.
Dan is de ramp pas echt compleet!

WEES NIET TE ZUINIG MET LIJM!!!

Herhaal bij het echt verlijmen punt 3 maar dan met lijm uiteraard.

Haal met een doekje de te veel lijm weg.
In de hoekjes kun je een latje gebruiken om de lijm weg te halen.

4. Trek na 3 uur de spijkertjes er uit.
Dan is alles al droog en vast.
Even schuur papier er over dat de twee latjes overal vlak met elkaar zijn.

Na Schuren.

Pas na de tweede of derde lijn!

Dit doe ik met het oog op het volgende:
Schuur alleen in de lengte richting.
Pas op voor de rantjes waar nog de latjes nog komen deze nog niet schuren.
Let wel doe dit gepast schuur niet te diep.
Als je netjes en goed werk hoef je bijna niet te schuren.

Ik vind dit prettiger omdat als de romp dicht is dan hoef ik de hele romp niet flink te schuren!

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal op dit forum.
Heb ook een abbonoment genomen op de victorie.
Volg jullie tips en trucs al enige tijd en heb er zin in.
Zit nu veel info bij elkaar te zoeken,als ik thuis kom ga ik er mee beginnen.
Gr luuk
 
Ton deze laatste foto vertekend een beetje.
De lat er boven maakt het af het moet helemaal gelijk met gelerij lopen.

Morgen heb ik foto voor je.
Omdat ik nu deze lat gaat plaatsen!

Ps. ton zou je aub willen proberen om de fotos niet mee tenemen met je vraag?
Het wordt zo verwarrend.

groet ron
 
Laatst bewerkt:
Ton deze laatste foto vertekend een beetje.
De lat er boven maakt het af het moet helemaal gelijk met gelerij lopen.

Morgen heb ik foto voor je.
Omdat ik nu deze lat gaat plaatsen!

Ps. ton zou je aub willen proberen om de fotos niet mee tenemen met je vraag?
Het wordt zo verwarrend.

groet ron

Ron, zal ik doen!
Ben benieuwd naar je (detail)foto.

Ton
 
Nieuwe info

Let er op dat je de eerste rij latjes recht op de romp plaatst.
Nauwkeurig met de onderkant van het onderste dek gelijk is!
Wijk hier onder geen enkele reden van af anders wordt het,
steeds erger!

Ron,
Ik moet toch de zeeg van het dek volgen!?

Ton
 
Back
Top