Hallo Joris,
Op de nieuwe foto lijkt het al een stuk minder dan op de eerdere, heeft met het camerastandpunt te maken, dus.
Met de welving naast de kiellijn doel ik vooral op monohulls, die geen runpad hebben, maar een 'gewone' V-vorm.
Als bij zo'n romp het laatste derde deel volkomen vlak en strak is, kan het voorkomen, dat de boot veel te los gaat lopen en in de praktijk niet op het water te houden is (opstijg neigingen, ook als het zwaartepunt al verder dan gebruikelijk naar voren ligt).
In zo'n geval wordt er links en rechts naast de kiellijn een lichte 'deuk' in de romp geschuurd, zodat het achterschip iets kleeft en de boot beter handelbaar blijft.
Je kunt je voorstellen, dat als je zoiets al in de plug ingebouwd hebt, de afstelproblemen met het product uit de mal al voorgeprogrammeerd zijn...
Vandaar mijn 'bezorgdheid' over de knik in de kiellijn.
Je moet straks toch nog plamuren, houdt dan af en toe een lineaal over de kiellijn, zodat die recht blijft.
Groeten, Jan.