Hallo Joris,
Ik ben bang, dat je niet onder het tijdrovende schuurwerk uit zult komen, de boel moet toch in vorm...
Ik neem aan, dat je het schuim tussen de spanten in zet en die als richtlijn voor het schuren gebruikt?
Als de boot in model is, dan is het de moeite waard, om de spanten heel voorzichtig af te frezen en de ontstane gleuven met schuim opvullen, waarbij je alleen lijm aan de onderzijde gebruikt (anders heb je harde lijmranden aan het oppervlak)
De reden voor deze operatie is het feit, dat de spanten van een harder materiaal zijn en dus zullen uitsteken boven het schuim, hoe voorzichtig je ook schuurt.
Ga je hier overheen met epoxy en glasweefsel, dan zul je de spanten na het uitharden ook in die laag terug zien en moet je schuren en plamuren tot je een ons weegt om dat weg te krijgen.
Door de spanten in te frezen en met schuim te vullen heb je veel minder schuurwerk na het lamineren.
Om van de schuimkern een mal te kunnen trekken, zou ik het schuim dus wel van een aantal lagen glasweefsel (keper) en epoxy voorzien, anders ben ik bang, dat je een boel werk voor niks doet, omdat het schuim te zacht is om een mal op te kunnen maken.
Nou ja, het zal wel kunnen, maar de mal zal er niet uitzien.
Groeten, Jan.