Hallo,
Om even in te vallen bij iets wat een eindeloze discussie kan worden. Ik heb onderzoek gedaan naar hetgeen wat gebeurd is in belgieen.
Allereerst vind ik het leuk om te horen dat mensen onze producten erg mooi vinden.
Nu over de conclusie voor de flutter die ik gehad heb tijdens de fly in. 2 Weken voor de fly in heb ik besloten om in plaats van JR8711HV servo's, Hitec HS7950TH te gebruiken in verband met speling rond het centre. Tijdens de wisseling van de servo's kwam het mooi uit om de hevels 12,5 mm te verlengen naar 62.5mm.
Dit was de fout want wat is er gebeurd?
Mijn vlucht begon rustig maar met snelheid. Na 2x een keerfiguur begon ik aan een liggende 8. Na de eerste halve loop rolde ik met volle uitslag 180graden. Direct hierna kreeg ik flutter en dit stopte pas enkele seconde nadat ik mijn gas dichttrok. Helaas vernielde ik het landingsgestel tijdens de landing.
Gelukkig was dit het enige, aan de vleugel was niets te zien. Niet eens een krasje of een scheurtje.
Na wat testen en controleren concludeerde we dat de vertanding van de carbon servohevel gestript werd in de rol waarna de rolroer vrijspel kreeg en vervolgens ging flutteren.
Feitelijk hoef je niet veel kracht te hebben om een groot roer met 1 servo aan te sturen mits het zwaartepunt van je roer voor je draaipunt ligt of erop. Hier hebben we mee getest en de conclusie is dat in de huidige situatie de rolroer 212 gram lood nodig heeft om gebalanceert te zijn. Ik persoonlijk vind dit wat aan de zware kant maar we zijn aan het berekenen en testen of het mogelijk is om de roeren met een lichte constructie toch in balans te krijgen.
Ik heb een gedeelte van het benodigde lood toegepast in het rolroer.
Het toestel is volledig hersteld en de servohevels zijn weer verkleind naar 50mm. Ik heb inmiddels weer rare en extreme duikvluchten gedaan en er is geen flutter meer te bekennen.
Komende week worden de servo's vervangen voor Futaba BLS 152 servo's
Ik hoop jullie van voldoende info voorzien te hebben.