magic hand 100 cc sukhoy

De sukhoy heeft in odoorn weer gevlogen
Ik besloot na wat peg gehad te hebben met mijn hurigane de sukhoy
Door een ervare f3a-X vlieger te laten vliegen
Richard bedankt
Wat zag dat er goed uit
Het model vliegt strak en mooi
De landing was echt schiterend
3 punts zonder ook maar een hupje
Filmpje staat eerdaags op you tube
 
Laatst bewerkt:
Het is ook maar een graadje rijker
Ook is het een SV motor
Ik betwijvol of i veel beter lopen gaat
Het is in geen geval te vergelijken met een DLE
 
Ik heb maar weer is zelf gevlogen met de sukhoi vandaag
Weer een prop stuk
bij de landing
Wat is dat wenne maar het gaat al beter
Ik moet nog veel oevenen voordat ik er echt mee uit de voeten kan
Dit vliegt zo anders dan alles wat ik gewent ben
 
Komend weekend naar belgie vliegen met de sukhoi
Ik heb de nieuwe prop al binnen
aangezien de motor moeiteloos een 27/12 trok maar het model tog nietmeer versnelde na 3 kwart gas ben ik nu naar een 28/10 gegaan
Ook maar meteen een carbon
En aangezien ik tog het iedee heb dat er een groot verschil zit in kwalitijten
Heb ik dus gekozen voor een Mejzlik
Leek me wel een verstandige keuze
Wat zijn die mooi
 
De sukhoy heeft zich prima gedragenm in belgie
De uber slechte zeer onbetrouwbare SV 100 starte zonder enig probleem
en heeft niet 1 keer een plof mis gegeven
Tog wel raar dat bij somige mensen geen 1 motor goed wil lopen
En andere hebben er totaal geen problemen mee

Het zal wel altijt zo blijven
Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn sukhoy een prima kist is om mee te beginnen in de F3aX maar dan voral omdat i goedkoop is
dus niet zo pijnelijk als i plat gaat
Voor daarna
heb ik wel iets gezien waarvan ik denk dat gaat het helemaal worden
Daar kan zelfs geen kril tegeop
 
De weimo ja
En inderdaat
Ik zou dus wel voor 2 servo,s per rolroer gaan
Wat geen probleem is want ze passen dingen aan naar wens van de klant
Maar ik denk dat je weinig modellen vind die dat wat ik zag gebeuren zouden overleven
Ik denk dat bij de meeste de vleugols in de lucht al zouden zijn afgebroken
 
Hallo,

Om even in te vallen bij iets wat een eindeloze discussie kan worden. Ik heb onderzoek gedaan naar hetgeen wat gebeurd is in belgieen.

Allereerst vind ik het leuk om te horen dat mensen onze producten erg mooi vinden.

Nu over de conclusie voor de flutter die ik gehad heb tijdens de fly in. 2 Weken voor de fly in heb ik besloten om in plaats van JR8711HV servo's, Hitec HS7950TH te gebruiken in verband met speling rond het centre. Tijdens de wisseling van de servo's kwam het mooi uit om de hevels 12,5 mm te verlengen naar 62.5mm.

Dit was de fout want wat is er gebeurd?

Mijn vlucht begon rustig maar met snelheid. Na 2x een keerfiguur begon ik aan een liggende 8. Na de eerste halve loop rolde ik met volle uitslag 180graden. Direct hierna kreeg ik flutter en dit stopte pas enkele seconde nadat ik mijn gas dichttrok. Helaas vernielde ik het landingsgestel tijdens de landing.
Gelukkig was dit het enige, aan de vleugel was niets te zien. Niet eens een krasje of een scheurtje.

Na wat testen en controleren concludeerde we dat de vertanding van de carbon servohevel gestript werd in de rol waarna de rolroer vrijspel kreeg en vervolgens ging flutteren.

Feitelijk hoef je niet veel kracht te hebben om een groot roer met 1 servo aan te sturen mits het zwaartepunt van je roer voor je draaipunt ligt of erop. Hier hebben we mee getest en de conclusie is dat in de huidige situatie de rolroer 212 gram lood nodig heeft om gebalanceert te zijn. Ik persoonlijk vind dit wat aan de zware kant maar we zijn aan het berekenen en testen of het mogelijk is om de roeren met een lichte constructie toch in balans te krijgen.
Ik heb een gedeelte van het benodigde lood toegepast in het rolroer.

Het toestel is volledig hersteld en de servohevels zijn weer verkleind naar 50mm. Ik heb inmiddels weer rare en extreme duikvluchten gedaan en er is geen flutter meer te bekennen.

Komende week worden de servo's vervangen voor Futaba BLS 152 servo's

Ik hoop jullie van voldoende info voorzien te hebben.
 
Ja dat is erg duidelijk
dus die carbon hevels hielden het dus niet
Dan zouden hevels van 7075 alu beter zijn
en de 1 servo setup dus wel werken
de servo zelf was dus nog heel ?????

en wat vind je van mijn sukhoy
 
je hebt gelijk.

In realiteit is het niet anders. De echte vliegtuigen bestuurd door mensen zijn niet bekrachtigd, deze toestellen worden bestuurd doormiddel van een knuppel in contact met roeren middels staalkabels. Deze mensen hoeven niet met 60 kg aan roeren te trekken. Uit berekeningen concludeerde we dat de werkelijke belasting op de servo met de nieuwe situatie in mijn raven maar 12 kg is. Het roer is echter bekrachtigd met een 30+ servo. Mits de roeren niet te zwaar zijn en de speling minimaal is kan je makkelijk vliegen met 1 servo.
 
Het roer is echter bekrachtigd met een 30+ servo.

Vergeet trouwens niet dat die 30kg gemeten is op 1 cm vanaf de servo as, dat houdt dus in dat wanneer je bijv. een hevel hebt van 5cm, de resterende kracht/torque nog slechts 6kg is......
 
mooi om te horen, ik heb aluminium servo hevels voor mijn rol roeren die ook 1 7950 krijgen

Zijn er ergens foto's van de raven ?

Bart,
 
Alexxx,

Hier ben ik het niet geheel mee eens.........

Zeker niet in de volgende stelling:
Op het moment dat de lengte van de arm tenopzicht van het scharnierpunt aan de servo kant gelijk is aan het roerkant is het een 1 op 1 en heb je GEEN kracht vermindering of vermeerdering...

Het is een ander verhaal als je geen 1 op 1 verbindig heb dan heb je of meer uitslag en minder kracht of minder uitslag en meer kracht.

Daarnaast wel 1 kant tekening, langere roerhevels ook al is de lengte arm aan servo hevel kant gelijk aan de lente van de arm van het roer kant geven wel een zwaardere belasting op de servo as. Dit is omdat er door een langere arm aan de servo as getrokken word. (denk hierbij aan het trillen van de motor wat voor effect dat heeft op het roer en daarme ook gelijk op je servo...)


Vergeet trouwens niet dat die 30kg gemeten is op 1 cm vanaf de servo as, dat houdt dus in dat wanneer je bijv. een hevel hebt van 5cm, de resterende kracht/torque nog slechts 6kg is......
 
Laatst bewerkt:
Back
Top