Svenson Westerly cadeau! nu weer luchtklaar maken....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door DHG500, 13 jul 2010.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo,

    om te bewijzen dat er wel degelijk getimmerd (o.a.) wordt weer een paar plaatjes.
    Overigens gisteren even bij de modelvliegclub in Ede wezen kijken om de smaak nóg meer te pakken te krijgen en eens kennis te maken met Berto.
    Erg leuk en indrukwekkend. Dank voor de gastvrijheid!
    [​IMG]
    Zoals te zien op de foto's inmiddels het neuswiel en motorsteun op de plaats. Motorschot is opnieuw gelakt om ook het hout in de doorboringen te verzegelen tegen brandstofresiduen. De motorsteun zit inderdaad nog steeds scheef omdat de originele gaten gevolgd zijn.

    [​IMG]
    Met de 11x6 prop blijft (juist?) genoeg ruimte (meer dan 4 cm) over t.o.v. de grond.

    [​IMG]
    Tankje zit inmiddels op zijn plek en is aangesloten en de nieuwe motorkap is bijna gereed. In tegenstelling tot het origineel is deze niet uit één stuk gesneden maar is samengesteld.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Graag gedaan :D

    Op deze manier heb je nog meer zin om deze Westerly af te maken en ermee te vliegen.

    Succes en nu ik een abbootje heb zal ik wel vaker langs komen.


    Grt,
    Berto.
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    IJsselstein
    Kijk, nu ben je lekkere stappen aan het zetten. Zo schiet het lekker op :)
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    ;)

    Dank Huibert en Berto!

    Kapje pas inmiddels en de laatste steuntjes voor de stuurstangen zijn vastgezet zodat ze niet onder druk gaan flexen.
    Ook de antennedoorvoer heb ik inmiddels een beetje verder áangekleed' met een geleidebuisje zodat de antennedraad een beetje in een flauwe bocht naar buiten komt, i.p.v. een scherpe hoek met kans op draadbreuk. Om kapottrekken uit de ontvanger te voorkomen zal ik op advies van Huibert een knoop leggen zodat hooguit de draad breekt (om een klosje om scherpe bochten te vermijden).
     
  5. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het werk heeft de afgelopen maanden wat voorrang gekregen maar nu toch weer aan de Westerly gewerkt. De ligger boven de cabine (rechts) bleek een breuk te hebben en niet goed aan te sluiten op het voorste cabineschot. Het gevolg van een matige reparatie uit het verleden. Ik heb daarom de hele cabinebovenbouw ontdaan van de oracover en e.e.a. deugdelijk hersteld. Ben nu weer bezig alles te foliën.
    Morgen het quicklink-verbindingsbusje op de gasstang lijmen en klemmen zodat de carburateur bediend wordt; zondag lekker de raampjes maken en het interieur afwerken.
    En dan is'ie klaar voor het proefbedrijf. Spannend! Hopen dat ik een blik benzine (75%methanol, 20% wonderolie, 5% nitro) onder de kerstboom vind.......
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Jawel, da´s leuk werk, raampjes trekken! Ging als een tierelier met de vacuumkast.
    Nu alleen het voorraam nog.

    De gassturing en het hoogteroer ook aangesloten en een striping (pimp my flight) op de romp aangebracht.
    Werk loopt nu echt op zijn end.

    Onderstaand nog een tweetal plaatjes

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    OS FS40S starten (of juist niet....)

    Tsja,

    was inmiddels zo ver dat ik maar eens wilde proefdraaien met motor nu bleek dat RC-gedeelte goed functioneerde. Krijg hem niet goed aan het starten, telkens korte plofjes of enkele tellen gesmoord draaien.

    Voor de zekerheid, als er aangegeven wordt dat de sproeiernaald 2 tot 2,5 slagen uitgedraaid moet worden, gaat het dan om twee keer een hele draai van 360 graden?

    Gloeiplug is gecontroleerd en gloeit mooi op het automaatje.
    Brandstof wordt aangezogen, klunk met slang ligt vrij in het tankje.
    Drukaansluiting op uitlaat zit aangesloten, vulslang wordt met een plug afgesloten. Brandstof wordt door de carb aangezogen en bij aanslaan soms als nevel uit de carb geblazen.

    Met chokeklep dicht wordt er een stevige compressie opgebouwd en beide klepjes dansen lekker met de omwentelingen mee zonder rare bijgeluiden.

    Brandstof is 10% nitro nen 13% olie, synthetisch mengsel en door RC-winkel gegarandeerd voor dit oude type OS FS40S motor. Omdat de manual aangeeft dat er minimaal 18% olie in moet zitten hier specifiek naar gevraagd, winkel garandeert mij prima prestaties en geen schade aan motor, zelfs niet als deze in het verleden al op de vettere brandstof liep.

    Bij schoonmaken van motortje de kanaaltjes in de carb doorgeblazen en naald schoongemaakt (niet gepoetst, geschuurd of gepolijst).

    Airbleedvalve staat zover open dat het openingetje voor de helft is afgedekt.

    Bij starten zowel met gas volledig dicht, bijna dicht, half open en volledig open geprobeerd. Chokeklep dan wel dicht gehouden.

    Propellor staat van voren gezien bij compressie vrijwel horizontaal (tip iets door de horizontaal gedraaid). Ik sla hem dan vervolgens in de draairichting mee.
    Ik heb gezien dat er ook mensen zijn die hem tegen de draairichting in vlak voor de compressie zetten en dan een tik tegen de draairichting in geven waarna de terugslag de motor in de goede draairichting aanslingert. Is dat de betere methode of zijn hier de meningen verdeeld?

    Nog andere suggesties (behalve de motor meenemen naar de club en hem daar laten nazien?)?
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    IJsselstein
    Over het aanslaan tegen of mee met de draairichting zijn de meningen zeker verdeeld, ik red het dus echt niet tegen de richting in :) Het lijkt of de motor bij jouw pogingen tegen de richting aanslaat, hierdoor blaast hij erg terug. Belangrijk is dat je hem met een ferme zwiep aanslaat, anders proberen om hem tegen de richting in te slaan? Heb je ook al geprobeerd om na het aanzuigen zonder gebruik van de choke te starten?
     
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi,

    gegarandeerd ferme zwiep en zowel met als zonder choke geprobeerd.
    Ik heb hem inmiddels uitgebouwd om hem in een jig nog eens goed volgens de manual af te stellen en hem makkelijker te kunnen uitproberen.
    Hopelijk komend weekend meer resultaat, anders neem ik hem mee naar Nimbus.
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Nou,

    hij loopt. Nu nog op zoek naar een nieuwe prop en propmoer......

    Vasts is dus niet altijd vast.....
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Je hebt het project weer opgestart! Dit seizoen vliegen dus!?
    Zou mooi wezen...
    Ging de prop er vandoor? Da's mnder. Je moet hem wel écht stevig vast zetten, nog beter dan bij een tweetakt.
    Gr Bas

    PS: De choke klep dient om de motor te primen, de brandstof in de motor aan te zuigen. Hierna ga je het mengsel goed verdelen. De klep dient niet om de motor lucht gesmoord, of wel brandstof rijk aan te slaan... zoals bij een benzine motor. Inbrengen van de brandstof in de motor kan door de uitlaat dicht te houden, waardoor via de ontstane zuiger-tank-overdruk brandstof wordt aangeperst. Of door de inlaat dicht te houden en via onderdruk van de zuiger de brandstof binnen te halen...
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011
  12. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    ...tja, weer een ervaring rijker. Nu maar even kijken of Quartel Veenendaal of HobbyIn Waalwijk mij de propmoer (OSMG7944), ring (OSMG8024) en APC 11x6 kunnen leveren. Er zat trouwens geen extra propmoer onder, de spinner was tevens de propmoer en dat lijkt dus onvoldoende.
    Ik had met de spinner en het bijbehorende wringijzer naar mijn idee e.e.a. toch erg stevig vastgezet maar ik ga nu zeker voor de dubbele moerbezetting met propmoer en spinner. Ik hoop alleen dat er voldoende schroefdraad op de krukas zit.[​IMG]

    Tja, de chokeklep gebruik ik inderdaad voor het starten en even erna om de motor kort (15-20 sec) op temperatuur te laten komen. Je hoort overigens dat'ie er niet lekker mee loopt (gesmoord); hij komt er zeker niet mee in toeren.
    Alleen het finetunen, zover kwam ik zonder prop niet, toen lag ik al op de knietjes om de beschadigde prop uit de taxushaag, 11 m verderop te halen.......:rolling:

    En dit seizoen zeker vliegen.Afgezien van dit kleine calamiteitje is de Westerly verder vliegklaar (op het inlijmen van de raampjes na). Ik heb bij de club al kennisgemaakt op het veld en afgesproken op korte termijn met kist langs te komen op de vaste bouwavonden. Ze zijn zeker bereid mij op te leiden.
    Enige advies was per direct over te stappen op 2,4 GHz (ipv 35 MHz). Heeft zeker zijn voordelen maar nu eenieder in die club als 2,4 vliegt is de verstoring op 35 beslist minder. Enige zorg die ik nog heb is de nabijgelegen 25 kV bovenleiding van de Betuweroute( 51°54'4.58"N 5°52'49.84"O). Zou dat nog verstorend werken?
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vliegende props...da's geen kattepis! Maar goed dat die dingen geen boemerang vlieg karakteristiek hebben. Whoeha!

    Toch zou hij het moeten houden op 1 ring en een originele moer. Zou je zeggen.
    Dubbele is niet gebruikelijk. Wel bij de wat zwaardere Saito's zet er al gauw een een vretende/klemmende borgmoer bij.

    Als je de spulletjes weer binnen hebt maar een hernieuwde poging.
    Nog vorderingen met de Westerly gemaakt?
    Gr Bas
     
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Och, props horen te vliegen (liefst wel met een vliegtuig eraan vast). :cool:
    Hoe zorg jij dat je de krukas goed vast houdt als je de propmoer aandraait? Ik ben geneigd een stuk touw in de groef in de rand van de propmeenemer te klemmen en dit touw met een tang vast te houden

    Westerly is zo goed als klaar. Zoals gezegd; motorje er nog inlepelen en raampjes vastlijmen.
    Ik wacht daar nog even mee totdat de keuring vliegveiligheid op de club heeft plaatsgevonden; nu kan ik overal nog lekker makkelijk bij......
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je straks een propje bestelt, neem dan een APC. Dit zijn goede props, en hoef je eigenlijk niet te balanceren. Ik check ze wel eens.. blijken keer op keer neutraal in de 'waag'. Bestel er meer, want er gaat er altijd wel eens een keer een aan flenters. Ik het altijd aangename voorraad.

    Ik houd de prop vast en in de andere hand een kleine dopsleutelof een goed een goed passende ringsleutel draai ik het zaakje -tegen elkaar in- goed stevig vast. Het laaste slagje kracht alsof je een knijptang samen klemt... ehhhh nijptang... Dan blijft het wel zitten hoor.

    De krukas blokkeer ik nooit en te nimmer... dan het je kans op schade. En waar moet je blokkeren? Als je dat bij de zuiger doet, is het zo afgelopen... maar het is niet nodig.

    Groetjes Bas
     
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Had ik al en komt er weer op. De club geeft overigen ook aan dat deze props doordat ze zo 'stabiel' zijn ook stiller zijn en daarom de voorkeur genieten (zeker als je je buren niet tegen je club in het harnas wil jagen).

    Wat het vastzetten van de krukas betreft, onderstaand plaatje is ongeveer wat ik in gedachten had. Touwtje in de groef en vastklemmen.
    [​IMG]

    Ik merk dat ik mogelijk voor wat verwarring zorg. De spinner (zie onderstaand plaatje) is massief . Door de neus van de spinner steek ik een staafje waarmee ik hem vastdraai. De spinner fungeert dan tevens als propmoer

    Ik vermoed dat ik door de vele male aanslaan van de motor ik de spinner heb losgewerkt. Op de prop was te zien dat de kunststof sporen van verschuiven toonde (de spiraalsgewijze groefjes die de meenemer achterlaat bij het vastschroeven waren 'uitgeveegd').
    Ik heb dus nu geleerd dat ik dit regelmatig moet controleren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Neej, dat van de spinner had ik wel door. :D
    Als het ontwerp echter er zo uit ziet als op het plaatje, geeft deze op de flens niet veel contactvlak met de prop. Met een originele ring en bout zal je dit probleem niet hebben. Kan je de zaak goed inklemmen.

    De truc met het touw zou je kunnen proberen, maar oogt een beetje als overkil? Maar tuurlijk... is een beproefde methode om (met een V-snaar) een nukkige poelies vast te zetten... of te lossen.

    Let maar op... met het originele materiaal gaat het stukken beter, slaat het niet meer los.

    Zo sterk is een FS40 in deze ook weer niet... toch? Ook twee-taktjes kunnen aardig terug meppen. Werken ze zich niet los. Ik zal mijn OSje eens op de test-bok zetten... kijken wat deze doet. Het is een prachtig blokje!
    Maar goed...
     
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444

    De achterkant van mijn spinner is helemaal vlak. Tussen de spinner en de prop komt de originele (wordt als het goed is vanmiddag door mijn vrouw meegenomen) propring die de prop goed inklemt.

    Tja en wat is sterk. Ik heb begrepen dat deze 6,5 cc 4T qua power vergelijkbaar is met een 4 cc 2T. 0,65 PK op 12.000 rpm. Mijn brommertje vroeger (Honda SS50) was van Rijkswege uitgerust met een royale anderhalve kilowatt, ca. 2PK (terwijl het blok van origine bijna 4 PK leverde).
    Maar het mag voor eenieder duidelijk zijn waarom ik zo graag een viertaktprutteltje op mijn Westerly wil......

    [​IMG]
     
  19. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    4t do's and don'ts......

    Kijk,

    Ik vlieg nu al meer dan 10 jaar bijna uitsluitend op 4takt (wat vliegtuigen betreft dan....), en durf dus wel te stellen dat ik er wat ervaring mee heb.

    Wat't starten betreft: de smoorklep gebruik je dus ALLEEN om voor't starten de brandstof aan te zuigen. je sluit die niet af eens de motor draait gevaar voor hydro-lock: je kan zoveel brandstof ineens aanzuigen dan dat de cylinder blokkeert, een vloeistof is niet samendrukbaar.....)
    aanzuigen mag je doen tot je voelt dat de motor blokkeert, echter, dan moet je wel een aantal slagen de motor ACHTERUIT draaien, om't teveel aan brandstof te verwijderen. (doe dit BV ook zo met m'n OS FF240 Pegasus). dan gloei erop, en aanslaan.
    aanslaan doe ik altijd achteruit tegen de compressie aan, op de volgende manier: ik positioneer de prop op een goeie 90° voorbij TDC (Top Dead Centre of compressie), en geef dan een vlotte draai aan de spinner. in 90% van de gevallen slaat 'ie direct aan. TIP: als je motor achteruit aanslaat( ja, ook een 4takt kan 'achteruit' draaien), dan staat je idle te hoog! Dat 'aanslaan' moet je in de viners krijgen, en't is niet iedereen gegeven. Ik startte vroeger m'n tweetakten ook op die manier....

    Van motor tot motor moet je'm dan eerst wat laten warmlopen alvorens volgas te kunnen geven. Volgas afregelen doe je best met de glow eraf, anders gaat je motor 'pingelen' (te vroeg ontsteken), en dat vind't ie absoluut niet leuk, en je prop nog minder. die durven dan wel an eens hun eigen weg zoeken...(maar dat had je al ondervonden.....)
    Wat die locknut betreft: Os past die standaard to op de meeste 4takten, en dit is omwille van't terugslaan. je prop komt misschien wel los dan, maar blijft wel op de as zitten.. nog zo veilig dacht ik. APC durven door hun 'gladde' achterkant wel al eens loskomen, zeker in verbinding met een spinner met een gladde achterplaat.

    en wat 4takt vliegen betreft: ik kan't niet beter vergelijken als met 't volgende: 4takt is als een stoere Turbodiesel motor, 2takt als een Benzine-motor: bij een diesel heb je massa's koppel, en vooral 'onderin', een benzinemotor moet je steeds in toeren jagen om wat vooruit te gaan.
    Probeer maar eens een auto in te halen in 5e versnelling met een benzinemotor zonder terug te schakelen......(in normale auto's he, de exotische dingen daargelaten...)
     
  20. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Onderdelen zijn nog in bestelling bij Graupner (die kennelijk de OS-onderdelen in NW-Europa verdeeld). Heb gelijk maar het kleppenstelsetje meebesteld.

    Ik erger mij ondertussen wel aan de plakstriping (modeltechnik trimline) die ik ter verfraaiing op de romp had aangebracht. Om een boog te maken moet je de striping onder spanning aanbrengen maar na verloop van tijd krimpt de striping en zit de bocht niet meer op zijn plek en/of vastgeplakt.

    Iemand hier ervaring mee?

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina