Spinner mutter

Heeft iemand een idee hoe ik deze Spinner Mutter 5/16"-24 op mijn model kan zetten.
Het probleem is dat als ik deze (onderste Foto) op het model wil zetten, maar omdat de schroefdraad op de motor te kort is zoek ik hier een oplossing voor
Ik denk dat het het mooiste is als ik een verloop heb van binnen naar buiten draad
Op internet kan ik het niet vinden (misschien heeft iemand een oplossing voor mij)

Deze zit er nu op

2128ig9.jpg


Deze wil ik er op hebben

2cf4ks9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is een vraag waar niemand iets mee kan.. lees je vraag nog eens goed en bedenk wat andere gebruikers van dit forum hiermee kunnen.
 
Nee dat past niet
Als ik er een menzs prop op zet dan heb ik er nog 1 gang met draat op zitten
En met een apc prop zit hij gelijk met de voorkant van de as
ik moet de prop ook opboren dus als ik een verloop heb van binnen draat naar buitendraad is het het goed


ik zit aan zoiets te denken.
(Voorbeeld)

birlp2.jpg
 
Op zich heel simpel:

Wij gebruikten altijd zoiets als de bovenste set in combinatie met een goede alu spinner ( bijv. Kuenz of Veco)
Eerst komt de backplate van de spinner (die tot 8 of 9 mm is uitgeboord), dan de (eveneens tot 8 of 9 mm uitgeboorde prop), dan de propwasher ( rechts op het plaatje) of een op maat gedraaide messing ring van 5 tot 45 gram als balansgewicht, dan de propnut (links op het plaatje), dan de spinner er overheen en het voorste (losse, massieve) puntje van de spinner met een daaraan vastzittend draadeind (zelfde maat als de krukas) word dan van voren af in de propnut geschroefd, tot de spinner vast zit.
Door dat voorste puntje zit een klein dwarsgat waar je een 2 of 3mm pen doorheen steekt om de punt vast te draaien.


2128ig9.jpg


Dit alles afgekeken van de Veco spinners:

images


Hier op mijn wedstrijdmodel in 1972:

Nobler%203a.jpg
 
Hoi Bruno

Ik wil er geen spinner op hebben maar alleen de Nut zoals op de afbeelding
Het model waar hij op komt is een piper.
En de regestratie van de echte piper (PH-OEI) die ik heb heeft ook geen spinner maar nut zoals afgebeeld in mijn eerste bericht
 
Is dat de Cub die in het Aviodrome is gerestaureerd?

Wat ik zie is een dome, een soort minispinner, want die prop zit bij de meeste Cubs met ( ik dacht 6) bouten vast in de propdriver:
Cub_RF.JPG

Wat je kunt doen is de buismoer uit je eerste voorbeeld (laten) namaken maar dan aan de kopse kant dicht met zo'n mooie dome.
Beetje goed alu nemen, dan zou het moeten lukken.
Zo'n 3mm dwarsgaatje als in de spinnerpunten die ik al had laten zien (wel boren voor het afdraaien van de dome!) en je bent klaar....
 
Het mooiste vindt ik dat ik er een verloop van binnen draad naar buiten draad voor heb

Ik heb nu 2 verschillende optie`s
Deze heb ik nu op zitten

20u99vb.jpg


En deze heb ik ook
het is wel met 4 schroeven maar dat maakt niet zoveel uit

2qxui6h.jpg
 
Het is mijn niet duidelijk hoe bruno het bedoeld (zal wel aan mij liggen)

Op de Foto hieronder is het echte vliegtuig

ohiivs.jpg


En deze is die van mij (De Voorste)

rsu04y.jpg


Het verschil van propnut is wel te zien
Maar waarom is de schoefdraad dan zo kort ?
Omdat de echte die heeft wil ik eigenlijk er ook wel zo een op
Het is niet zo dat echt schaal moet maar ik vindt het wel leuk 8)
 
Als je die bovenste foto uitvergroot zie je een spinner, zo groot als de propnaaf.

Het is een uit aluminiumplaat gevormde afdekkap.

Er zit geen zeskant aan, het ding is helemaal rond.

Dus ik stel voor om zo'n ding uit massief alu te maken, met daar aan vast de buismoer die door de prop heen op de krukas wordt geschroefd.
Om dat ding dan vast te zetten een 3 mm gat, dwars door de punt, net als bij de door mij genoemde kwaliteitsspinners.

Ik vind die dingen met zo'n afgezaagd puntje, waar dan een inbusboutje insteekt, erg lelijk.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn piper zit een met M8 x 1,25 schroefdraad
Modellbau Lindinger Onlineshop
Je hebt ze voor verschillende schroefdraad maten.
Als je de vraag nog eens goed leest, zie je dat dit model bij hem niet gaat werken.
Krukasschroefdraad komt namelijk nauwelijks buiten de propnaaf uit.
Daarom is een buismoer noodzakelijk en als hij ook nog zo'n dome wil -met ongeveer dezelfde diameter als de propnaaf- dan wordt het zelf -of laten- maken.
 
Idd Bruno Jij hebt het helemaal goed begrepen
En ik zal idd iet zelf moeten maken of laten maken

Ik bedank jullie voor de reactie`s en als er iemand wel weet waar het verloop te koop is hoor ik het graag
Het is niet dat ik er om zit te springen maar het zou wel leuk zijn als hij er op kan :cool:

@ Johan

Het is idd in plaats van
De foto die er bij plaatst gaat er dan niet op.
 
Nee, het moet zo'n mop aluminium zijn, met daar aan vast een stukje buis met inwendig schroefdraad.

Zo'n Lindinger ding krijg je echt niet vast op 1 a 1,5 gang schroefdraad.
Meer steekt er niet buiten de propnaaf uit. Dat haal ik uit Guus' beschrijving.
 
Maak eens een duidelijke foto van de zijkant met alleen de prop op de as geschoven Guus , dus zonder moer en ring.

Zou het zo zijn als Bruno beschrijft kan je geen alu nemen , vliegt je straks de prop om die oren . :D

Mvg Johan
 
Zou het zo zijn als Bruno beschrijft kan je geen alu nemen , vliegt je straks de prop om die oren . :D
Dat niet direct, we hebben het met succes toegepast (altijd heel gebleven).
Maar je hebt zeker gelijk dat je moet uitkijken hoe je het doet, het is niet super duurzaam (op tijd vervangen).
Als het echt duurzaam moet, staal gebruiken of beter: titanium. (gewicht!)

Soms moet het juist wel zwaar:
Ik heb bij 1 model een propnut uit tungsten (s.m. 19,25) als laatste redmiddel om het zwaartepunt te trimmen, maar dat is wel een uitzondering...
 
Kijkt de as maar 1,5 winding buiten de prop draai je bij alu de kop er al af bij propmontage.

full


Ook bij staal moet de as door de moer steken als hij er op gedraait is.
Het buisje dient alleen de centrering van de prop.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top