H
Henri Zikken
Guest
Met dank aan een aantal sponsors, kan ik het volgende seizoen in de A-klasse aan de start verschijnen met een 'echte 2m kist', te weten de 2m versie van het toestel waar ik al mee vloog, de SebartWindS Pro F3A.
Het ding is nog niet binnen, ik heb 'm besteld bij Aerobertics, als het goed is is hij in de eerste helft van de komende week binnen, dan ga ik 'm halen en daarmee bewijzen dat er ook een volwaardige 2m kist (inc verpakking) in een Smart forfour past.
Waarom dan nu al dit topic? ik zie het als voorpret, het hoort erbij.. en mogelijkerwijs dat er al mensen zijn met ervaringen en/of tips mbt de bouw, die zijn uiteraard al van harte welkom.
Als schema heb ik gekozen voor het 'rode 110 schema', oftewel het schema waar ik al aan gewend was:
De setup die er in komt:
- Axi 5325/18 (8s F3A motor, 575 gram, 19x12 prop)
- Jeti Spin 99
- Futaba 6014 HS ontvanger (bij de nieuwe zender, futaba FX-30)
- 3 x Futaba BLS 451 (2x ailerons, 1x rudder)
- 2 x Futaba BLS 153 (elevators)
Wat betreft stroomvoorziening heb ik het ei nog niet gelegd, maar gezien mijn ervaringen van het afgelopen jaar (1x kist gecrashed door stervende ontvangerlipo, 1x kist gecrashed door stervende Emcotec VR), neig ik heel sterk naar een 4 cellen Eneloop pakket, volgens het KISS principe.
De reden dat ik nu voor een 2m kist ga is simpel, ik liep tegen de grenzen van de 110 aan. De 110 is een ERG goed kistje, zeker als je prijs/kwaliteit in ogenschouw neemt, maar het is en blijft geen 2m kist. Bij wind moet je harder werken dan 'de rest van het veld', en ik was gedwongen een vrij 'snelle stijl' aan te houden mbt rollen, het echt mooie F3A grazieuze rollen wilde het kistje niet, hij werd dan onrustig mbt rolsnelheid. Ik ben nog steeds groot fan van dit kistje, wat mij betreft wordt het ding onderschat, hij is beter dan het gros der toestellen in de huidige C of B klasse.. het ding heeft mij toch naar de 7e plek weten te krijgen in de A-klasse, waarbij 1 maal een derde plek op de wedstrijd. Op een haar na had ik de finale mogen vliegen, en was ik dus in de top 5 gebleven. Met andere woorden, om aan dit reclamepraatje een eind te maken, als je F3A interesses hebt maar geen $$$ wilt uitgeven, is de WindS 110 echt zo'n beetje de beste keuze die je maken kunt!
Dat gezegd hebbende, ik verwacht meer van de 2m versie. Ten eerste omdat de 2m versie een moderner ontwerp is, de WindS 110 is stiekum eigenlijk een 'Angel 110', en geen WindS. Daarnaast omdat ie net iets groter en zwaarder is, wat zich hoop ik vertaald in een stabieler en rustiger vlieggedrag.
Zodra ik deze kist (de 2m versie) binnen heb, zal ik hier verdergaan, in de tussentijd zijn alle tips mbt. dit toestel welkom!
Het ding is nog niet binnen, ik heb 'm besteld bij Aerobertics, als het goed is is hij in de eerste helft van de komende week binnen, dan ga ik 'm halen en daarmee bewijzen dat er ook een volwaardige 2m kist (inc verpakking) in een Smart forfour past.
Waarom dan nu al dit topic? ik zie het als voorpret, het hoort erbij.. en mogelijkerwijs dat er al mensen zijn met ervaringen en/of tips mbt de bouw, die zijn uiteraard al van harte welkom.
Als schema heb ik gekozen voor het 'rode 110 schema', oftewel het schema waar ik al aan gewend was:

De setup die er in komt:
- Axi 5325/18 (8s F3A motor, 575 gram, 19x12 prop)
- Jeti Spin 99
- Futaba 6014 HS ontvanger (bij de nieuwe zender, futaba FX-30)
- 3 x Futaba BLS 451 (2x ailerons, 1x rudder)
- 2 x Futaba BLS 153 (elevators)
Wat betreft stroomvoorziening heb ik het ei nog niet gelegd, maar gezien mijn ervaringen van het afgelopen jaar (1x kist gecrashed door stervende ontvangerlipo, 1x kist gecrashed door stervende Emcotec VR), neig ik heel sterk naar een 4 cellen Eneloop pakket, volgens het KISS principe.
De reden dat ik nu voor een 2m kist ga is simpel, ik liep tegen de grenzen van de 110 aan. De 110 is een ERG goed kistje, zeker als je prijs/kwaliteit in ogenschouw neemt, maar het is en blijft geen 2m kist. Bij wind moet je harder werken dan 'de rest van het veld', en ik was gedwongen een vrij 'snelle stijl' aan te houden mbt rollen, het echt mooie F3A grazieuze rollen wilde het kistje niet, hij werd dan onrustig mbt rolsnelheid. Ik ben nog steeds groot fan van dit kistje, wat mij betreft wordt het ding onderschat, hij is beter dan het gros der toestellen in de huidige C of B klasse.. het ding heeft mij toch naar de 7e plek weten te krijgen in de A-klasse, waarbij 1 maal een derde plek op de wedstrijd. Op een haar na had ik de finale mogen vliegen, en was ik dus in de top 5 gebleven. Met andere woorden, om aan dit reclamepraatje een eind te maken, als je F3A interesses hebt maar geen $$$ wilt uitgeven, is de WindS 110 echt zo'n beetje de beste keuze die je maken kunt!
Dat gezegd hebbende, ik verwacht meer van de 2m versie. Ten eerste omdat de 2m versie een moderner ontwerp is, de WindS 110 is stiekum eigenlijk een 'Angel 110', en geen WindS. Daarnaast omdat ie net iets groter en zwaarder is, wat zich hoop ik vertaald in een stabieler en rustiger vlieggedrag.
Zodra ik deze kist (de 2m versie) binnen heb, zal ik hier verdergaan, in de tussentijd zijn alle tips mbt. dit toestel welkom!
Laatst bewerkt door een moderator: