Mini motors (cox TeeDee/PeeWee) nog goedkoop te krijgen?

Nee, kubieke inches. !! 1 kubieke inch is ongeveer 16cc.
Deze Cox is geen 0,49, maar .049.
Dus .049 x 16 = ~ 0,8 cc
De kleinste Cox is de Tee Dee .010 >~0,16 cc
De grootste de Tee Dee .15 >~ 2,5cc

mij werd altijd een heel simpel sommetje aangeleerd gewoon het getal delen door 6.
bijv: een 0,49:6= 0,81cc dus
makkelijk uitrekenen, maar x 16 werkt inderdaad ook al is het wel wat meer denk werk vind ik zelf.
dat ziet er trouwens prachtig uit die viertakt prachtig hele klijne klepjes boven op ook, alleen de prijs vind ik wel ernstig veel geld daar koop je denk ik nog heel wat ander moois voor.

Grt wilbert
 
Laatst bewerkt:
mij werd altijd een heel simpel sommetje aangeleerd gewoon het getal delen door 6.
bijv: een 0,49:6= 0,81cc dus ...
0.49 cubic inch = 8 cc en geen 0,8 dus die "doorzesdelen" regel is niet helemaal juist .... ;-) en als je 0.49 door 6 deelt op je rekenmachine krijg je 0,08 en da's wel heel weinig cctjes ... dan is de andere methode toch wat naukeuriger 1 cubic inch is 16 cc en nog wat (16,387064 om wat preciezer te zijn) ...
 
Laatst bewerkt:
Woei, dat gaat hard met die 4takt en diesel motortjes!
Toch wel even wat anders dan een oliemolentje van 15 dollar. :lol:
Moet toch wel zeggen dat dat kleppen dieseltje er erg mooi uit zag.

Zou je de cox onder de 65dBa kunnen krijgen zonder al teveel verlies?
 
Cox'jes maken vooral een irritant geluid (door hun hoge toerental) maar gemeten valt het wel mee in dBa's ... vroeger kreeg je nooit klachten en we vlogen midden in een woonwijk (lijnbestuurde kistjes op een schoolplein 100 meter van ons huis met ongedempte 0,8 en 0,3 cc Cox'jes en 2,5 cc "echte" motoren)
 
Woei, dat gaat hard met die 4takt en diesel motortjes!
Toch wel even wat anders dan een oliemolentje van 15 dollar. :lol:
Moet toch wel zeggen dat dat kleppen dieseltje er erg mooi uit zag.

Zou je de cox onder de 65dBa kunnen krijgen zonder al teveel verlies?

Sven@

Mag je er wel mee vliegen als de cox minder dan 65bda maakt ? zoja dan zo het ''plan'' als nog door kunnen 8O :banana: (als je ze stil genoeg krijgt)

Drik@ Leuk en mooi is dat dieseltje maar voor die prijs kan ik beter een SAITO 150
25 cc 4 takt kopen bij wijze van spreken
Nog bedankt dat je zoveel info hebt verzamelt ;)
 
Wat doet het coxje als je er een te groote prop op doet ik zelf dacht dat het toerental dan omlaag gaat en dus ook dat gekrijs van 6x4 naar bijvoorbeeld 7x4 of zelfs 8x4 zou dit kunnen werken of loopt ie dan niet lekker (onregelmatig-uitvallen)
 
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten, onze voorzitter :
Hi Sven,

Jip, ik ken ze, heb er ook nog liggen, ook in de lijnbesturing worden ze veelvuldig gebruikt.
Onder welke steen heeft deze voorzitter de laatste 35 jaar gewoond? In de LB is een Cox even zeldzaam als in VV of RC.
Of denkt hij misschien dat LB met overweight, alleen tot rondjes met af en toe een hobbel in staat zijnde, RTF modellen van Cox aan vliegertouw gevlogen wordt?
In dat geval is zijn definitie een RC model waarschijnlijk een X-Twin.....
 
Mailtje naar Quartel zei:
In een cox motortje moet minstens 25 % nitro.
De huidige synthetische olie is beter dan wonderolie dus dat gaat wel goed.
Deze brandstof verkopen wij per liter

Met vriendelijke groet,
Hans

Quartel Modelbouw BV

--------------------------------------------------------------------------------

Beste Quartel,

Ik vroeg me af of U misschien brandstof van het type "GN-10" verkoopt.
Het is voor de kleine cox motortjes, die moeten speciale 1/2A brandstof hebben,
en die is schijnbaar nogal moeilijk te krijgen met echte wonderolie.

Groetjes,
- Sven

Euh ja.. ik het niet veel verstand van cox,
maar zonder wonderolie zit zon ding toch zo vol met "gum"?
Gum en vernissen, dat lees ik overal als het over synthetische olie gaat.
 
glow vs. diesel

Wat doet het coxje als je er een te groote prop op doet ik zelf dacht dat het toerental dan omlaag gaat en dus ook dat gekrijs van 6x4 naar bijvoorbeeld 7x4 of zelfs 8x4 zou dit kunnen werken of loopt ie dan niet lekker (onregelmatig-uitvallen)
Daarvoor moet je je de toerental/vermogens grafiek even voor de geest halen:
Een stijgende kromme lijn, die steeds vlakker wordt en voorbij een zeker punt weer snel naar beneden krult.
Bij dit soort hoogtoerige motoren is het stijgende gedeelte heel steil.
D.w.z., zodra het toerental onder dat van het piekvermogen zakt, gaat het vermogen op grootse wijze onderuit.

Ook is het koppel (zoiets als 'draaikracht') erg laag.
Stel je voor dat je aan het omhooggaande propellerblad een gewichtje hangt, net groot genoeg om de draaiing te stoppen. De motor levert dan een koppel van lengte propellerblad maal gewicht (in Newtonmeter)

De genoemde dieselmotoren, ook de kleine, hebben een veel groter koppel dan hun even grote glow-soortgenoten. Ze draaien alleen lang niet zo snel.
De genoemde toerental/vermogens grafiek van een diesel loopt veel vlakker dan van een glow.
Nadeel van een diesel is daardoor, dat je deze weliswaar kunt uitrusten met een regelcarburateur, maar dat die lang zo effectief niet is als bij een glow. Bij 2000 toeren trekt het allemaal nog lekker door....

Doordat ze bij een lager toerental nog een veel groter koppel leveren, kunnen ze die grote props makkelijk aan en leveren daar zelfs een prima rendement. Een 0,8 cc diesel loopt nog met een 8 x 4.
Ok, 5000 a 6000 toeren, maar trekkracht no end....
En met dat laatste gaat het in het geval van een Cox helemaal mis.

Je zult hem wel aan het draaien krijgen, maar alles boven 6" diameter remt hem zover af dat je ook geen trekkracht meer overhoud, als het ding al stabiel wil blijven lopen.
Verder voordeel van diesels is, dat ze enorm grote uitlaat tegendruk kunnen hebben, zodat een dempertje met daaraan een slang ,die bij wijze van spreken tot aan het einde van de romp kan lopen, geen invloed heft op het loopgdrag. Wel is je geluid zo goed als verdwenen....
Jammer genoeg zijn dit soort combinaties fors zwaarder dan een Cox, als je voor dat kleine formaat al een demper kunt krijgen.
Toen die motoren nog veel gebruikt werden maakte niemand zich druk over een beetje dieselgepruttel, tegenwoordig vertoont de attitude wat paranoide trekjes....:evil:
 
To gum or not to gum

Euh ja.. ik het niet veel verstand van cox,
maar zonder wonderolie zit zon ding toch zo vol met "gum"?
Gum en vernissen, dat lees ik overal als het over synthetische olie gaat.
Met 'gom' of 'gum' wordt het restant bedoeld van wat er van wonderolie overblijft als het verhit wordt.
Eigenlijk een polymerisatieproduct, als die kreet je iets zegt. Vergelijk het maar met de vorming van plastic.
Afhankelijk van de temperatuur en duur van de verhitting varierend van lichtgeel, met de consistentie van wijngums tot uiteindelijk donker-roodbruin en de structuur van uitgeharde epoxy.

Hoe heter wonderolie wordt, hoe langer de molecuulketens. Dus hoe beter de smerende en afdichtende eigenschappen.
Maar boven een bepaald punt wordt die 'kleefkracht' weer hinderlijk.
Het is juist de gomvorming die in motoren met gietijzeren zuigers en stalen cilinderbussen een deel van de nodige afdichting opbouwt.
Het hecht zich in de microscopische porieen van het metaal.

Bij motoren met aluminiumzuigers en aluminium cilinders kunnen we dat juist missen als kiespijn,
vandaar dat dan synthetische olie de enige en beste keuze is.
Die olie wordt juist steeds dunner bij verhitting en verbrandt tenslotte.
Er is, als het goed is, helemaal geen afzetting in de motor.

Maar Cox motoren, evenals de meeste diesels en vele oudere, grotere glowmotoren zijn nog van het mehanite/staal type
en gaan zonder wonderolie onherroepelijk kapot.

De Quartel man weet ongetwijfeld veel van moderne (na 1975) motoren, maar hier zit hij er helemaal naast. Geeft niet, kan de beste overkomen.
25% nitro is geweldig in een racemonstertje als de Tee Dee .010, die dan 35.000+ toeren loopt,
maar een type van de Bee familie is -met zijn 15.000 toeren- al heel happy met 10%.
25% is natuurlijk een stuk duurder, dus misschien dat het advies wel.....:rolleyes:
 
2 dezelfde antwoorden.. Nee.

En zoals bruin ook weet,
ik ga je persoonlijk wurgen als je met een ongedempte kox mijn hoorapparaten teisterd!

[Die in zijn pupertijd met andere vriendjes met cox bee lijnbesturing op zondag
morgen achter t klooster t geloof van deze nonnen wel erg op proef stelde]
 
Laatst bewerkt:
Niek, dan draaien ze je wieltje wel even terug voor ze hem starten. ;) Geen nood.
Kan er op die vliegende aap van jou geen cox motor Niek? :lol:

Maar dempen naar 65dB gaat niet? Tsja dan houd het ook echt op bij onze club denk ik.
Jammer, had gehoopt op een leuk brandstof project dat niet al teveel geld/ruimte in beslag zou nemen.
 
Wat een gedoe zeg.....
Als praktische oplossing voor mijn persoonlijke Cox verslaving heb ik een paar AP06'jes ingezet. Deze worden geleverd met demper. (Bijvoorbeeld door Conrad: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate...&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail= )
Zelfs met een nademper van een luchtverfrisserspuitbusje is er nog voldoende vermogen over om normaal te kunnen vliegen. Ongeveer vergelijkbaar met een standaard Cox met achterinlaat.

Deze oplossing was iets duurder maar je krijgt er een demper en gasregeling voor terug.
En geen gedoe met de douane......
.........In de nadagen van Cox heb ik daar nog een aantal bestellingen gedaan en aardig wat met onze douanevrienden moeten afrekenen. Zo ongeveer alles wat vanuit de VS kwam werd er uitgepikt.
 
Laatst bewerkt:
Overigens is de GP07 van Thunder Tiger ook nog steeds een goede kandidaat. Er ligt er een klaar maar ik heb er nog niet mee gevlogen.....
 
Die GP.07 komt ook aardig in de buurt van de "gamma koffer" klasse.
Maar ik denk net niet klein genoeg. :p


Door dat filmpje kwam ik ook een ander kleintje tegen.
De AP .061 Wasp


Of deze, de Norvel .061
Tis nog een hollander ook, die hem vliegt. ;)


En dit zou voor mij de ultieme mini zijn.
Lekker maf van vorm, stevig, en je boent hem in een veeg af.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die laatste 2 vliegtuigjes met bijbehorende personen ken ik.
Ik heb zelf die AP61 op een DNU zitten. In een race over het vliegveld sneller dan die op het filmpje.
Die GP07 gaat ook prima passen voor dit ding.

De delta in het laatste filmpje is geweldig om mee te maken. Erg snel. Wel lastig om te lanceren.... De man achter de sticks is hier op het forum bekend onder de naam NoNo123.
Als je meer informatie wil zou je hem misschien een PB kunnen sturen.
 
Back
Top