Mini motors (cox TeeDee/PeeWee) nog goedkoop te krijgen?

Naja, het geluid bij onze club is aan banden gelegd, we mogen max 86db maken op een bepaalde afstand.

Anders gewoon dat motortje mee nemen naar de club, sven, en laten meten. Dan weet je het.
Als het binnen de db grenzen valt, dan kunnen ze het wel vervelend vinden, maar wettelijk (en vergunning-technisch) doe je dan niets verkeerd :)

2takt motoren waren onder een bepaald aantal cc's toch gewoon toegestaan bij ons?
 
Hoi,

Afgelopen jaar een paar coxjes gehad met zelfs nog de originele brandstof. Misschien voor de lol ook nog maar eens wat maken.

Geluid gaat denk ik meevallen. misschien wel zo'n ringdempertje erop zetten als die nog te vinden zijn.

Afgelopen weekend werd er een Wildcart gemeten op 80dBa op 7m die best herrie maakte en de stille benzine op 84dBa zat. Aangezien de Cox een hoog gejank is klinkt het beroerd maar misschien valt het echte geluid wel mee.

Je had ook extension ringen voor de tank destijds om zo langer te kunnen vliegen. Was niet meer dan een ringetje van plastic dus misschien ook wel zelf te fabriceren.
 
Pas boven 20cc mag bij ons tweetakt zie ik, en anders moet het 4 takt zijn.
Dus dat is twee keer pech denk ik. :(
Maar ik zal op onze club toch eens vragen of de tweetakt regel niet herzien kan worden.
86dBa is 86dBa toch, dat maakt toch niet uit wat voor soort motor het is?
Of komt het omdat tweetakt een ander soort (snerpender) geluid is?

Originele brandstof, dat is dat 1/2A spul toch?
Nitro, castor olie, beetje synth olie (niet teveel anders "vernis" je de motor geloof ik), en de rest methanol?
Zou ik dat kant en klaar bij quartel kunnen krijgen?
Per post kan\mag niet neem ik aan.
 
Laatst bewerkt:
Veel mensen vergissen zich in de geluidsproductie van een COX.
Als je er naast staat lijkt hemel en aarde te vergaan, maar er zit geen energie in dat geluid, het zijn geen klappen.
Als het ding aan het vliegen is lijkt het net of er een irritante mug rondvliegt. Dan valt het allemaal reuze mee.
Bij wijze van experiment kan jullie bestuur toch wel even een tijdelijke ontheffing geven?
 
Ik heb even een mailtje met het Wee Stick filmpje naar onze voorzitter gestuurd,
met het argument dat ze slechts 80dBa. produceren, waarschijnlijk minder dan een gemiddelde helikopter.
Als ik groen licht krijg dan ga ik ervoor, ik vind het gewoon zo mooi,
en ik zie het als een leuke (goedkope) uitdaging om als elektro purist zon cox motor te bedienen.
Elektro vliegt leuk en zuiver, maar vaak mis ik toch het gegrom en gerook die mijn collega piloten erbij krijgen.
Zouden er misschien demper ringen zijn voor die motoren? :lol:
 
Helemaal mee eens!

Ik wordt af en toe wel eens sch#tziek van al die stemmingmakerij t.o.v. spullen die gewoon tot het standaard modelvliegrepertoire horen, maar zogenaamd 'uit de tijd' of 'ouderwets' zouden zijn.

Ik heb ooit leren RC vliegen met een rudder-only model, uitgerust met een neefje van de Cox, de Wen Mac. Ontworpen door Bill Atwood, die ook tekende voor de 'snelle' Coxen, de Medaillon en Tee Dee.

Probleemloze motortjes, de mijne liep prima op 5% nitro (wat kritisch met afstellen, leer je dat ook meteen goed ;)), wel MOET je wonderolie gebruiken (~25%) en dat geeft een smeerboel ( nou ja, relatief gesproken dan).

Het geluid is heel subjectief. Vlakbij lijkt het heel wat, maar vergeleken bij het geluid van een 50cc benzinemotor is het niets. Die benzinemotor hoor je nog prima op 800m afstand (voornamelijk omdat ze zo hoog vliegen), die Cox is op 200m verdwenen in het achtergrondgeruis (je komt zelden hoger dan 30 m van de grond).

Daarom is het des te pijnlijker dat het de 'collega' modelvliegers zijn die het meeste lopen te miepen over geluid.
Moeten ze een boswandeling gaan maken en niet op een terras van een modelvliegveld gaan zitten OH-en.
Gewoon gaan vliegen en niet zeuren....
 
Ik heb even een mailtje met het Wee Stick filmpje naar onze voorzitter gestuurd,
met het argument dat ze slechts 80dBa. produceren, waarschijnlijk minder dan een gemiddelde helikopter.
Als ik groen licht krijg dan ga ik ervoor, ik vind het gewoon zo mooi,
en ik zie het als een leuke (goedkope) uitdaging om als elektro purist zon cox motor te bedienen.
Elektro vliegt leuk en zuiver, maar vaak mis ik toch het gegrom en gerook die mijn collega piloten erbij krijgen.
Zouden er misschien demper ringen zijn voor die motoren? :lol:

Ben benieuwd sven!!!!
 
Ik snap eigenlijk die hele tweetakt regel niet bij onze club. :roll:
"Van nu af aan alleen nog met borstelmotoren vliegen, brushless maakt teveel lawaai." :roll:

Maar ben benieuwd of het mag, het is een apart geluid,
maar eigenlijk niet zo lawaaierig als wat er eigenlijk al vliegt.
Het zijn een stel boeren in de buurt die wel eens klagen/zeuren.
Maar lage tonen (4takt) dragen toch eigenlijk verder dan hoge tonen (2takt/cox)?
 
Laatst bewerkt:
Sven, hou er rekening mee dat de gloeiplug niet meer dan 1,5 volt kan verdragen hé.
En om het geluid te dempen kun je een eenvoudig uitlaatje aan bevestigen, in dat geval wordt normaal gezien de cilinder los geschroefd.

Zet de sproeiernaald wat vetter en dan kan je probleemloos een cox laten viertakten ;-) Maar om de goede vrede in de club te bewaren kun je best op een afgelegen veld wat experimenteren :-) Have Fun!! Groeten uit Belgïë
 
Ach, bij "dun belg" hebben we evt ruimte zat sven.

maar goed, ik snap sven wel, het is JUIST leuk als afwisseling, als je op het veld aan het vliegen bent van de club, om dan weer speciaal naar een ander veld te gaan rijden om met de coxjes te vliegen.....
 
Zon gloeiplugje gloeien ze meestal met een NiCD/NiMH celletje geloof ik, dat is geen punt.
Een viertaktende cox, dat zal wel niet zo lekker lopen denk ik? :lol:

En ja ik denk dat ik even met dat dingetje ergens op een afgelegen veldje zou gaan proberen,
alvorens het eens voorzichtig op de club te laten kijken/voelen.
En dan maar hopen dat er een zegt "start hem eens?". :D

Maar ik zal eerst eens zien of de voorzitter er voor te porren is.
Misschien mag het dan wel, maar dan maar 1 keer per week een minuut of 10 ofzo.

Het mooie hieraan vind ik dat je het hele gebeuren met Zaunkönig en al in een leuk praxis koffertje kunt stoppen.
Geen stank en rommel in huis (heb geen schuur/tuin), maar toch het plezier van brandstof.
En ach, als er wat vettigheid uitkomt bij het vliegen, dat is bij zoiets kleins 3 keer een theedoek eroverheen en klaar.
In ieder geval vast lang niet zo erg als de grotere modellen waarbij ze een half uur staan te zemen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees lijkt het me ook erg leuk om mee te prutsen en Maar 15 euro voor een motor is nartuurlijk niks.
Alleen mag ik absoluut GEEN brandstof motor van mijn vader wat ik nartuurlijk erg jammer vind want voor een brandstof motor heb je alleen nog brandstof nodig voor electro heb je nog Regelaar-lipo nodig.
 
Laatst bewerkt:
Heb net te horen dat het voor die prijs wel mag :D :p :cool: :bday::banana:
Dus heb net even op de site gekeken maar heb nog wel een paar vragen ik heb tot nu toe

0.49 cox

5x3 prop

maar nu moet ik nartuurlijk een tank hebben maar er zijn meerdere namelijk

1 tank
2 tank
3 tank

welke tank moet ik nu hebben

en wat voor gloeiplug heb ik nodig op de site wordt ik zelf niet veel wijzer
en mijn laatste vraag is waar kan ik cox brandstof kopen en wat kost dit en moet ik hier nog wat aan doen voordat het de motor ingaat ?

Sorry voor mijn ''domme'' vragen maar ik ben helemaal nieuw in het brandstof gebeuren.
 
Tja de kitjes
maar die ga ik er niet bijbestellen ik ga eerst kijken of ik wel overweg kan met die motortjes als dat eenmaal lukt kan ik er een bestellen of mischien zelf een maken maar die kans is klein.
en anders wacht ik nog even. (Heb tijd zat)
 
Heb net te horen dat het voor die prijs wel mag :D :p :cool: :bday::banana:
Dus heb net even op de site gekeken maar heb nog wel een paar vragen ik heb tot nu toe

0.49 cox

5x3 prop

maar nu moet ik nartuurlijk een tank hebben maar er zijn meerdere namelijk

1 tank Dit is een goed tankje
2 tank Dit tankje is meer geschikt als je het in een rondvluchtmodel wilt inbouwen3 tank Dit is een onderdeel van de tank van een Cox Babebee
welke tank moet ik nu hebben Neem best de eerste
Wat vindt je trouwens van de Babe Bee? Daar is de tank met beperkte inhoud mee aangebouwd, wel duurder prijsklasse:
Cox International :: Engines :: "Babe Bee" Customized Cox .049 Engine

en wat voor gloeiplug heb ik nodig op de site wordt ik zelf niet veel wijzer
en mijn laatste vraag is waar kan ik cox brandstof kopen en wat kost dit en moet ik hier nog wat aan doen voordat het de motor ingaat ?

De gloeiplug is de cilinderkop zelf, misschien beter een reserve erbij te bestellen. neem best deze Cox International :: Cox 049 :: Top End :: Cox .049 Glow Head de andere was voor de Teedee

Cox brandstof best laten mengen door iemand met ervaring, er komt ook veel nitromethane bij.

Sorry voor mijn ''domme'' vragen maar ik ben helemaal nieuw in het brandstof gebeuren.

Domme vragen bestaan niet, ik heb ook in de tijd allemaal moeten gaan vragen zelf ondervinden. Maar voor je een motor wilt laten draaien vraag best eerst raad bij ervaren modelbouwers in de geburen.
 
Gunther@

bedankt voor je antwoord ik was zelf van plan om de cox mee naar de club te nemen en daar te laten starten/afstellen.
 
Interessante versie (oorspronkelijk bedoeld voor de plastic Cox 'LB' modellen) van de Babe Bee.
Als je meer over de geschiedenis van deze motoren wilt weten, kijk dan eens hier. Voor jouw motor, kijk bij 'Bees'
De absolute kampioen in deze klasse is de Tee Dee 'Kustom Kraft'
Ik zou voor een 6 x 3 of zelfs 6x4 gaan. Iets minder toeren en een wat vriendelijker geluid. Het topvermogen is weliswaar wat minder, maar je trekkracht is er op vooruit gegaan.
maar nu moet ik nartuurlijk een tank hebben maar er zijn meerdere, welke tank moet ik nu hebben
Vroeger soldeerden we uit wat dun blik even een doosje in elkaar, prikten daar met een priem drie gaatjes in en soldeerden daar stukjes koperpijp in, klaar...
Je hebt aan een cc of 5~7 genoeg voor een minuut of 3-4.
Hier loopt je motor een kwartier op, maar is wel bruikbaar.
Dit is een tank voor lijnbesturing (LB). Wordt met de platte kant tegen de (plank)romp bevestigd, de toevoer naar de motor zit in het midden van de punt, de vul en ontluchtingspijpjes lopen binnenin door tot aan de andere kant, zodat de tank niet leegloopt als er ondersteboven wordt gevlogen.
Dit is de tank van de eigenlijke Babe Bee, maar zonder goede backplate met vulpijpjes en sproeier heb je hier niets aan.
Zo ziet de complete achterkant van een Babe Bee eruit
en wat voor gloeiplug heb ik nodig op de site wordt ik zelf niet veel wijzer
Als het goed is wordt de motor met plug geleverd (NOOIT meer dan 1,5 Volt gebruiken, NIET de gebruikelijke 2Volt lood startaccu's). Maar dit is 'm.
en mijn laatste vraag is waar kan ik cox brandstof kopen en wat kost dit en moet ik hier nog wat aan doen voordat het de motor ingaat ?
De beste kant en klaar brandstof komt van Model Technics, hier hun Glow fuel bladzijde, met hier de Nitro Mix pagina. De brandstof waaraan jij het meeste plezier zult hebben is GN-10, genoeg nitro om een beetje handelbare motor te hebben en weinig genoeg om het nog enigszins betaalbaar te houden.... verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaken.
Of, als je daar een keer langs kunt gaan, bij Hobby In laten mengen: 10% nitro, 20 % wonderolie, de rest methanol.
Sorry voor mijn ''domme'' vragen maar ik ben helemaal nieuw in het brandstof gebeuren.
Niks niet dom niet..
Er zijn modelvliegers die zogenaamd ervaren zijn, maar er de raarste ideen over dit soort kleine verbrandingsmotoren op na houden, dus als beginner hoef je je hiervoor al helemaal niet te schamen. Nergens voor, trouwens...
 
Laatst bewerkt:
smerig is het volgens mij niet hoor.
ik vond het eerst ook maar vies, maar heb sinds koort ook een calmato.
als je de boel maar netjes schoon maakt met wat dreftwater of glassex dan heb je weinig las van het vet.
motor niet op zijn kop houden want dan kan er wel een een straal vet uit komen daarom doe ik altijd een dopje op de uitlaat.
 
Back
Top